تعطیلی و بیکاری قطعه سازان؛ اهرمی برای سواستفاده خودروسازان است

 محمدرضا منصوری عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با انتقاد از مشکلات بازار خودرو، گفت: در شرایط فعلی جوانی که ماهانه یک میلیون و 200 هزار تومان درآمد دارد اگر ماهی یک صد هزار تومان پس انداز کند پس از 40 سال مشروط بر ثابت ماندن قیمت‌ خودرو می‌تواند پراید خریداری کند. شرایط کنونی صنعت خودرو ناشی از سیاست غلط خودروسازان است. این سیاست باعث شد یک میلیون خودرو بدون در نظر گرفتن شرایط کنونی پیش فروش شود.

نماینده مردم ساوه و زرندیه در مجلس شورای اسلامی افزود: خودروسازان ورشکسته هستند، قسط‌های بانکی و پول قطعه سازان را پرداخت نمی‌کنند بنابراین نیاز است بررسی شود پول های دریافتی از مردم در پیش فروش‌ در چه محلی مصرف شده است.

ضرورت ورود سازمان بازرسی به موضوع پیش فروش خودرو

وی بیان کرد: نیاز است سازمان بازرسی وحمایت از مصرف کننده پیش از اینکه بحران خودرو در کشور مانند بحران بانک های قرض الحسنه شود به موضوع ورود کنند چراکه عدم نظارت باعث شد بری حل مشکلات بانک های قرض الحسنه 30 هزار میلیارد تومان از بیت المال برداشت شود.

علیرغم اینکه پول‌ زیادی از پیش فروش خودرو نصیب خودروسازان شد اما قطعه سازان هنوز در انتظار دریافت پول هستند؛ تعطیلی و بیکاری قطعه سازان به اهرم و ابزاری تبدیل شده است تا خودروسازان از مردم پول بیشتری دریافت کنند

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس اظهار کرد: علیرغم اینکه پول‌ زیادی از پیش فروش خودرو نصیب خودروسازان شد اما قطعه سازان هنوز در انتظار دریافت پول هستند. تعطیلی و بیکاری قطعه سازان به اهرم و ابزاری تبدیل شده است تا خودروسازان از مردم پول بیشتری دریافت کنند.

این نماینده مردم درمجلس دهم با بیان اینکه مدیران خودروساز پاسخگو مشکلات نیستند، خاطرنشان کرد: در حال حاضر برای رفع مشکلات صنعت خودرو نیازاست رییس جمهور به موضوع ورود کند. در صورتی که غفلت و بی توجهی به صنعت خودروسازی ادامه دار شود مشکلات موجود چندین برابر می شود باید هرچه سریع تر مشکلات این صنعت حل شود چراکه ممکن است فاجعه ای در اقتصاد رخ دهد.

اعتراضات مردم برای دریافت خودروی پیش فروش شده به مثابه گریه بر سر قبری است که مرده در آن وجود ندارد

وی با بیان اینکه باید مشخص شود پول خودروهای پیش فروش شده به کجا رفته است، تاکید کرد: اعتراضات مردم برای دریافت خودروی پیش فروش شده به مثابه گریه بر سر قبری است که مرده در آن وجود ندارد. مردم در مورد قیمت خودروهای پیش فروش شده اعتراض دارد این در حالی است که درحال حاضر خودرویی وجود ندارد که به دنبال کاهش یا افزایش قیمت آن باشیم.

وی ادامه داد: براساس مصوبه ستاد تنظیم بازار خودروهای پیش فروش تا ابتدای شهریور ماه با قیمت قبلی تحویل داده می شود این در حالی است که تاکنون هیچ یک از این خوردوها به مردم تحویل داده نشده است.

سیستم دولتی موجود در صنعت خودروسازی فساد را افزایش می‌دهد

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با اشاره به دلیل مشکلات صنعت خودروسازی کشور، اضافه کرد: مادامی که در صنعت خودروسازی سیستم دولتی حاکم باشد فساد روز به روز بیشتر شده و وضعیت بدتر می‌شود چراکه مدیران در زیان خودروسازی شریک نیستند. زمانی که فرد در زیان یک بنگاه اقتصادی شریک نباشد نمی تواند این بنگاه را به سوددهی رساند.

منصوری یادآور شد: علیرغم اینکه خودروسازان خودرو را سه برابر قیمت جهانی به فروش رساندند چگونه به بزرگترین بدهکار دنیا تبدیل شدند در برهه ای ماشین را به قیمت 15 میلیون تومان به فروش می رساندند که معادل 15 هزار دلار بود در حالیکه در آن زمان بنز صفر کیلومتر نیز 15 هزار دلار بود.

در حال حاضر خودرو داخلی ارابه مرگی است تولید آن در جهان 40 سال پیش از رده خارج شده این در حالی است که مردم همچنان توانایی خرید این خودرو بی کیفیت را نیز ندارند.

به زعم عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در حال حاضر خودرو داخلی ارابه مرگی است که تولید آن در جهان 40 سال پیش از رده خارج شده این در حالی است که مردم ایران همچنان توانایی خرید این خودرو بی کیفیت را نیز ندارند. در صنعت خودروسازی فاجعه ای رو به وقوع است و بایستی هرچه سریعتر موضوع با پیگری حل شود.

هیچ از مسئولان به دنبال حل مشکل صنعت خودرو نیستند

منصوری با بیان اینکه هیچ از مسئولان به دنبال حل مشکل صنعت خودرو نیستند، اضافه کرد: نیاز است کمیته ای تخصصی برای حل این مشکل حل شود چراکه برخی قطعه سازان حدود 10 ماه است پولی دریافت نکرده‌اند حال چگونه می‌توانند قطعه تولید کنند.

انحصاری شدن قیمت خودرو خودروسازی را مریض بار آورد

وی گفت: پیش فروش به معنای تعهد است بنابراین خودروسازان باید خودروهای را به قیمت های قبلی به خریدارن تحویل دهند در حال حاضر خودروسازان 50 هزار میلیارد ریال بدهی دارند؛ انحصاری شدن قیمت خودرو باعث مریض بار آمدن خودروسازی شده چراکه با این اقدام مردم ناچار شدند خودرو دخلی را با هر نوع کیفیت و قیمتی بخرند.

این نماینده مردم در مجلس ادامه داد: صداوسیما با دعوت از مدیران خودروسازی در برنامه‌ها تمامی مشکلات موجود را توجیه کرده و فقط از این صنعت حمایت می کنند.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با بیان اینکه در حال حاضر همگی در خواب غفلت هستند،  پیشنهاد داد: خودروهای اسقاطی جنوب کشور که شرایط استفاده دارند را می توان وارد کرد و نیاز بازار را تامین نمود چراکه همه دم از کم شن عرضه خودرو می زند. با ورود این خودروها به کشور می توان تا حدودی مشکلات موجود را حل کرد.