بازار گوشت قرمز در انتظار آرامش

 بازار گوشت قرمز روز‌های آشفته‌ای را پشت سر می‌گذارد و قیمت این ماده پروتئینی روزانه در حال رشد است.

بازدید از واحد‌های صنفی در سطح شهر حاکی از افزایش قیمت زیاد این محصول طی چند ماه اخیر دارد به گونه‌ای قیمت هر کیلوگرم شقه بدون دنبه گوسفند در واحد‌های صنفی مختلف بین ۸۵ هزار تومان تا ۱۱۰ هزار تومان به فروش می‌رسد و علی رغم وعده‌های متعدد داده شده هنوز متولیان امر نتوانسته اند موفق به کاهش قیمت این ماده پروتئنی شوند.

افزایش قیمت گوشت گوسفند در حالی در بازار صورت گرفته که مدت‌ها قبل فعالان این بازار در باره افزایش قیمت آن هشدار‌های لازم را داده بودند و از متولیان امر خواسته بودند برای این امر راهکار‌هایی در نظر بگیرند تا این بازار دچار چالش نشود.

عمده‌ترین دلیلی که فعالان این بخش برای این آشفتگی عنوان می‌کنند، قاچاق دام زنده است که به دلیل افزایش نرخ ارز، برای قاچاقچیان سودآور و جذاب شده به نوعی که به غیرقانونی دام از مرز‌های جنوبی و غربی کشور دامن زده است.

به همین دلیل کمبود دام زنده در میادین موجب شده تا عرضه نتواند پاسخگوی تقاضا در این بخش شود و قیمت روند صعودی به خود بگیرد هر چند دولت سعی کرد با واردات گوشت قرمز این کمبود را جبران و قیمت را متعادل کند اما، تا بدین جا موفقیتی نداشته است.

اما در جدیدترین اقدام صورت گرفته دولت تصمیم به کنترل و برخورد بیستر با قاچاق دام گرفت به گونه‌ای که وزارت صنعت، معدن و تجارت در نامه‌ای به ۹ استان مرزی کشور خواستار کنترل بیشتر در این زمینه شده است.

در این نامه به سازمان‌های صنعت، معدن و تجارت استان‌های آذربایجان غربی، کردستان، کرمانشاه، ایلام، خوزستان، بوشهر، هرمزگان، سیستان و بلوچستان وخراسان جنوبی اعلام شده به لحاظ شرایط اقلیمی و جغرافیایی این استان‌ها با حساسیت بیشتری قاچاق دام زنده توسط دستگاه‌های نظارتی و متولی، تحت کنترل و نظارت قرار گیرد.

وزارت صنعت اعلام کرده؛ با توجه به گزارشات متعدد واصله در خصوص افزایش مستمر قیمت گوشت قرمز متأثر از تداوم قاچاق دام زنده، خصوصاً دام سبک به خارج از کشور توسط برخی افراد سودجو و فرصت طلب، ضروری است مبادی مرزی، خروجی و محور‌های مواصلاتی با حساسیت بیشتری توسط دستگاه‌های نظارتی و متولی تحت کنترل و نظارت قرار گیرد.

در ادامه اقدامات دولت برای کاهش قیمت گوشت قرمز، ۴۰ تن محموله گوشت گوسفندی گرم از کشور قزاقستان وارد کشور شد.

محمد جعفری مدیرکل تامین دام و فراوری محصولات دامی وزارت جهاد کشاورزی در این باره گفته بود: این واردات تا زمان ایجاد تعادل در بازار به صورت متناوب ادامه خواهد داشت.

هر چند اقدامات دولت تاکنون در بازار گوشت آنچنان که باید اثرگذار نبوده اما، ظاهرا با اقداماتی که طی روز‌های اخیر از سوی دولت به ویژه از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت و وزارت جهادکشاورزی صورت گرفته به نظر می‌رسد دولت بیش از گذشته برای سروسامان دادن به بازار گوشت عزم خود را جزم کرده است.