مدیریت توزیع گوشت تنظیم بازاری به اتاق تعاون سپرده شد

 طی چند ماه اخیر افزایش قیمت گوشت و ناتوانی اقشار کم درآمد جامعه در تأمین و تهیه این مواد غذایی وهمچنین بی توجهی دولت به تنظیم بازار و سیاست گذاری برای کاهش قیمت گوشت بازار گوشت قرمز را با چالش مواجه کرده است.

براساس آمار ارائه‌شده از سوی شرکت پشتیبانی امور دام کشور، نیاز مصرفی روزانه تهران به گوشت قرمز 200 تن گوشت گوسفندی و 200 تن گوشت گوساله است که حدود  100 تا 150تن  از آن به صورت روزانه  ازگوشت وارداتی تأمین می شود.  افزایش بی‌سابقه قیمت گوشت و رد شدن آن از مرز صدهزار تومان، بی‌تردید دستاورد بی‌تدبیری دولت در تنظیم بازار و عدم نظارت بر روند تولید و قیمت‌گذاری گوشت قرمز در کشور است.

چند روزی است که اخبار متعددی در رسانه ها مبنی بر تغییر  نحوه توزیع گوشت در فروشگاه ها و میادین  منتشر شده است. دو روز گذشته شهرام جباری‌زادگان، مشاور مدیرعامل و مدیر روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان مدیریت میادین درباره توقف توزیع گوشت تنظیم‌بازار در میادین میوه و تره‌بار در شهر تهران اظهار کرد: از صبح امروز توزیع گوشت تنظیم بازار متوقف شده است.

مشاور مدیرعامل و مدیر روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان مدیریت میادین افزود: روزانه 20 تا 30تن گوشت از طریق شرکت پشتیبانی امور دائم وابسته به وزارت جهاد کشاورزی در اختیار سازمان میادین قرار می‌گرفت که از امروز این توزیع متوقف شد.پس از انتشار این خبر محمد قبله مدیرکل دفتر امور خدمات بازرگانی وزارت صمت نیز در گفت و گو با خبرگزاری تسنیم، اظهار کرد:توزیع گوشت دولتی با همان روال سابق در حال انجام است و در میادین میوه و تره بار نیز توزیع می شود و این روند همچنان ادامه خواهد داشت.

 مدیریت توزیع گوشت تنظیم بازار به اتاق تعاون سپرده شد

 در حالی مدیرکل دفتر امور خدمات بازرگانی وزارت صمت در گفت وگو با تسنیم اعلام کرده بود،گوشت و مرغ تنظیم بازاری همچنان عرضه می‌شود که در گفت وگو با رسانه دولت خبر از تغییر روند توزیع گوشت دولتی می دهد و می گوید:با توجه به سیاست هایی که برای گوشت تنظیم بازار از روز گذشته اتخاذ شده است ،دیگر گوشت تنظیم بازاری از فروشگاه‌های زنجیره‌ای به فروش نمی‌رسد و متقاضیان (جامعه هدف) با توجه به شرایطی که دارند باید از طریق تعاونی‌هایی که تحت پوشش هستند گوشت دولتی خریداری کنند.

وی افزود: کمتر از 12درصد گوشت مورد نیاز کشور از طریق واردات تأمین می‌شود و مابقی گوشت از منابع داخلی توسط وزارت جهاد کشاورزی است.

وی با بیان این‌که ایجاد صف‌های طولانی برای خرید گوشت تنظیم بازاری باعث آزار و اذیت مردم شد و از طرفی این گوشت‌ها به دست مصرف کنندگان واقعی نمی‌رسید، افزود: برای آن‌که عرضه گوشت مناسب شود و دست دلالان از بازار گوشت کوتاه شود به پیشنهاد وزارت جهاد کشاورزی قرار شد، گوشت تنظیم بازاری یخ زده و گرم به جامعه هدف داده شود که به نظر می‌رسد این جامعه 50 درصد جمعیت تهران باشد. گوشت تنظیم بازاری از این پس به بازنشستگان، کمیته امداد، اداره‌های دولتی، کارگران و فرهنگیان اختصاص پیدا می‌کند.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت درباره نحوه توزیع گوشت‌های دولتی گفت:به جامعه هدف در دوره‌های مشخص تا 3 کیلوگرم گوشت داده می‌شود.

وی تأکید کرد: سرپرستان خانوارها که در هیچ‌کدام از اتحادیه‌ها، تعاونی و ارگان‌های عنوان شده نباشند هم سهمیه گوشت دارند. اسامی این افراد مشخص است و گوشت منجمد و حتی گرم در روزهای آینده به آنها تعلق می‌گیرد.

وی با بیان این‌که ستاد تنظیم بازار، بخش عمده‌ای از مدیریت توزیع گوشت را به اتاق تعاون داده است، چرا که ظرفیت خوبی در توزیع کالا برای جامعه هدف دارند، بیان کرد: اداره‌های دولتی(برای پرسنل خود) در صورت نیاز به گوشت دولتی می‌توانند به اتاق تعاون نامه بزنند تا مشمول این طرح شوند.

*هنوز توزیع گوشت گرم به اتاق تعاون ابلاغ نشده است

 محمد علی ضیغمی معاون امور اقتصادی و بین‌الملل اتاق تعاون ایران نیز درباره این خبر می گوید:از بعد از انقلاب اسلامی توزیع کالاها از سوی تعاونی‌ها صورت گرفته و این بخش یکی از ابزارهای مورد اتکا و اعتماد دولت و مردم بوده است چرا که توانسته به جامعه هدف ارزاق را برساند.

وی با بیان این‌که شبکه تعاون کشور بزرگترین بخش توزیع و زنجیره‌ای کشور است گفت:6 هزار فروشگاه تعاونی در کشور فعالیت مستمر و شفاف دارند.

معاون امور اقتصادی و بین‌الملل اتاق تعاون ایران ادامه داد: بر اساس آنچه ستاد تنظیم بازار تصمیم‌گیری کرده است گوشت دولتی از اتحادیه‌های سراسری کارکنان دولت، اتحادیه سراسری فرهنگیان کشور، اتحادیه مرکزی کارگران و فروشگاه‌های زنجیره‌ای نیروهای مسلح(اتکا) توزیع خواهد شد. این مجموعه‌ها به صورت مستقیم با اعضای خودشان در ارتباط هستند و می‌توانند گوشت را به مصرف کننده اصلی برسانند.

وی با بیان این‌که دولت می‌خواهد گوشت دولتی را به مصرف کننده نهایی برساند، افزود: تعاونی‌ها سابقه بسیار خوبی در توزیع کالاهای سهمیه‌ای و سبد کالا دارند. بدین جهت در زمینه توزیع گوشت دیگر شاهد صف و آزار و اذیت مردم نخواهیم بود.

*توزیع گوشت منجمد از فرهنگیان آغاز شد

ضیغمی ادامه داد: از هفته‌های پیش توزیع گوشت منجمد به فرهنگیان را آغاز کردیم. در این طرح ابتدا گوشت منجمد به شبکه‌های تعاونی می‌آید و بعد از آن عرضه گوشت گرم را خواهیم داشت.(هنوز توزیع گوشت گرم به اتاق تعاون ابلاغ نشده است). بدین جهت با جمع بندی در مورد جامعه هدف و چگونگی اطلاع‌رسانی به آنها برای دریافت گوشت گرم می‌توان توزیع مناسبی داشت.

وی درباره این‌که به غیر از اتحادیه‌هایی که اشاره شد به کدام بخش‌ها گوشت دولتی داده می‌شود، گفت: کمیته امداد و بهزیستی هم که لیست خود را دارند می‌توانند گوشت دولتی خریداری کنند. در این میان تفاهمنامه‌هایی هم با اصناف داریم که آنها می‌توانند در زمینه توزیع گوشت با ما همکاری کنند.

معاون امور اقتصادی و بین‌الملل اتاق تعاون ایران در پاسخ به این سؤال که بازنشستگان می‌توانند گوشت دولتی خریداری کنند، خاطرنشان کرد: با کانون بازنشستگان کشور مکاتبه کردیم که اطلاعات بازنشستگان را دریافت کنیم. لذا گوشت دولتی به بازنشستگان کارگری هم می‌رسد.بازنشستگان سایر ارگان‌ها هم از طریق اتحادیه‌های خود می‌توانند این محصول را بگیرند.

وی درباره این‌که میزان عرضه گوشت منجمد و حتی گرم، هنوز از سوی وزارت صمت اعلام نشده است، تصریح کرد: میزان توزیع گوشت ماهانه را سامانه وزارت صنعت، معدن و تجارت مشخص می‌کند. به غیر از اتحادیه‌های گفته شده دیگر فروشگاه های زنجیره‌ای توزیع کننده گوشت نیستند.