آخرین وضعیت مرغ در بازار/ واردات ۳۰ هزارتن گوشت مرغ

مرتضی رضایی، معاون امور تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه سال گذشته با تولید بیش از یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون قطعهجوجه گوشتی در واحد‌های مرغداری سال طلایی از نظر تولید مرغ بود، اظهار کرد: در سال گذشته این میزان تولید جدای از سایر ماکیان همچون بوقلمون و شترمرغ است.

وی افزود: با توجه به نوسان قیمت گوشت قرمز، گوشت مرغ جانشین مناسبی برای گوشت قرمز است که در نهایت این امر موجب شده تا در سه ماه اخیر تقاضا برای خرید مرغ در بازار افزایش یابد.

رضایی میزان جوجه ریزی آذر در واحد‌های مرغداری را ۹۹ میلیون قطعه اعلام کرد و گفت: با توجه به ازدیاد تقاضا در ماه‌های اخیر، میزان جوجه ریزی در دی و بهمن و اسفند با افزایش ۲۳ درصدی نسبت به آذر به طور متوسط هر ماه به ۱۲۱ میلیون قطعه رسید که همین امر موجب شد تا سال گذشته از نظر تولید مرغ، سال طلایی باشد.

معاون وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه واحد‌های مرغداری فعال با ظرفیت کامل در حال تولید هستند، بیان کرد: با توجه به ازدیاد تقاضا برای خرید مرغ در ماه‌های اخیر، شورای عالی امنیت کشور مصوبه واردات ۷۰ هزار تن گوشت مرغ را به منظور ذخایر احتیاطی و استراتژیک برای تنظیم بازار ابلاغ کرد تا از حیث قیمت به مردم فشاری وارد نشود.

وی ادامه داد: بنابر مصوبه شورای عالی امنیت کشور، در مرحله اول حدود ۳۰ هزارتن گوشت مرغ برای ذخایر احتیاطی وارد خواهد شد.

معاون امور تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی از افزایش میزان جوجه ریزی در فروردین خبر داد و افزود: براساس برنامه معاونت امور دام در فروردین ۱۲۵ میلیون قطعه و اردیبشهت ۱۲۸ میلیون قطعه برای تامین نیاز داخل جوجه ریزی شد تا دیگر برای تامین ذخایر استراتژیک نیازی به واردات نخواهیم داشت.

وی در پاسخ به این سوال که آیا مصوبه شورای امنیت عالی کشور مبنی بر واردات ۷۰ هزارتن مرغ به طور کامل اجرا می‌شود، بیان کرد: در مرحله اولیه مصوبه واردات ۳۰ هزارتن گوشت مرغ ابلاغ شده است که انتظار می‌رود با ازدیاد تولید نیازی به واردات مابقی مصوبه نداشته باشیم.

رضایی در پایان با اشاره به اینکه واردات مرغ به معنای نابودی تولید نیست، تصریح کرد: واردات مرغ همانند دیگر کالا‌های اساسی همچون گوشت قرمز و غیره به منظور تنظیم بازار و جلوگیری از افزایش قیمت صورت می‌گیرد و به هیچ عنوان به دنبال بر هم زدن بازار داخل نیستیم.