می‌خواهیم هیچ سهمی برای دولت باقی نماند

عصر امروز جلسه بررسی مسائل و مشکلات واگذاری‌های بزرگ دولت با حضور مسئولان دولتی،‌ معاونان وزیر اقتصاد، بخش تعاون، بخش خصوصی و اتاق بازرگانی در وزارت اقتصاد برگزار شد. 

در این نشست فرهاد دژپسند وزیر امور اقتصادی و دارایی به بیان چرایی برگزاری این جلسه پرداخت و عنوان کرد: همه در جریان مشکلات خصوصی‌سازی از زمستان سال 1369 تاکنون هستند که چه میزان افت و خیز داشته است. بعد از ابلاغ سیاست‌های اصل 44 هم که احساس کردند  حاشیه امنی ایجاد شده و همین کافی است. 

وی یادآور شد: در چند سال اخیر بخصوص دو سال گذشته نقدها و مواردی مطرح شده که نمی‌خواهم راجع‌به صحت و سقم ایرادات ورود کنم اما می‌خواهم به حجم این نقدها ورود کنم.

دژپسند با بیان اینکه خصوصی‌سازی یک ضرورت است و مقام معظم رهبری نیز در آن تاکید دارند تصریح کرد: واگذاری‌ شرکت‌ها معادل خصوصی‌سازی نیست باید به گونه‌ای عمل شود که با کمترین حواشی به بیشترین تحقق اهداف برسیم. در جلسات شورای سران قوا، مجلس و دیگر دستگاه‌ها گفته‌ام که با مقاومت دستگاهی و بخشی مواجه‌ایم البته  اینکه تمام مقامت‌ها از جنس تغییرات باشد اشتباه است بلکه برخی به دلیل وجود آسیب‌ها است. 

وزیر امور اقتصادی و دارایی خاطرنشان کرد: به معاونت اقتصادی ماموریت دادیم که مطالعه‌ای فارغ از حواشی و مباحث فساد و نظایر آن در این رابطه داشته باشند چرا که اصل بر سلامت است و یعنی فسادی وجود ندارد مگر آنکه ثابت شود. 

وی به روش واگذاری بنگاه‌ها اشاره کرد و گفت: می‌توان مدیریت را واگذار کرد و همچنین در بحث اهلیت می‌توان اجاره به شرط تملیک را مطرح کرد.

* هدف از واگذاری ها تامین منابع دولت نیست

وی تصریح کرد: هدف از واگذاری تامین منابع دولت نیست و این بدترین هدف است. 

به گفته دژپسند در روش‌های واگذاری باید تجدیدنظر شود که کارایی اقتصادی داشته باشد و کمترین حاشیه را برای دولت ایجاد کند؛ البته موضوع احیاء بنگاه‌ها نیز مطرح است و بنگاه‌ها بعد از احیا واگذار شوند. 

وی با بیان اینکه تاکنون 15 شرکت سهامی عام تشکیل شده گفت: مثلا توسعه نیشکر را نمی‌توان واگذار کرد و باید در اختیار دولت بماند و برای آن دلایلی وجود دارد؛ اما آیا نمی‌توان آن را به عنوان سهامی عام منطقه واگذار کرد؟ 

وزیر اقتصاد افزود: باقی‌مانده  سهام‌ شرکت‌های بورسی تعیین تکلیف شده است.

* کشف قیمت شرکت‌ها در بورس

وی با بیان اینکه چالش جدی و دعوایی که داریم روی قیمت  و نوع روش واگذاری است، تصریح کرد: بنابراین برای شرکت ‌های بورسی قیمت تعیین نمی‌کنیم و در بورس کشف قیمت می‌شود. پول فروش سهام برای افزایش سرمایه شرکت‌ها و بانک‌ها استفاده می‌شود و به بودجه دولت نمی‌رود. 

دژپسند پیشنهاد کرد: بخش خصوصی و تعاونی‌ها  کنسرسیوم تشکیل دهند تا شرکت‌ها را بخرند.

* می‌خواهیم هیچ سهمی برای دولت باقی نماند

وی گفت: می‌خواهیم هیچ سهمی برای دولت نگذاریم و اصرار داریم واگذاری‌ها درون اتاق شیشه‌ای صورت بگیرد بدون آنکه هر گونه شبهه و شائبه‌ای داشته باشد. 

وی افزود: 3 شرکت تا اوایل هفته آینده برای واگذاری اعلام می‌شود. دیر یا زود شرکت‌های غیربورسی نیز واگذار خواهند شد. 

* وزرای دولت اعتقادی به خصوصی سازی ندارند

در ادامه این جلسه غلامحسین شافعی رئیس اتاق بازرگانی ایران به بیان دیدگاه‌ها نظرات بخش خصوصی در رابطه با واگذاری شرکت‌ها و سهام دولت پرداخت و گفت: بسیاری از وزرای دولت اعتقادی به خصوصی‌سازی ندارند و فکر می‌کنند بخشی از دست خود را می‌خواهند قطع کنند. اراده واقعی برای واگذاری و خصوصی‌سازی وجود ندارد. 

در ادامه ماشاله‌ عظیمی دبیرکل اتاق تعاون ایران با اشاره به اینکه باید روش‌های واگذاری منعطف باشد تصریح کرد: متناسب با شرایط و اقلیم اقتصادی واگذاری‌ها صورت بگیرد و در بعد هدف،‌ روش و ابزار باید طرح داشته باشیم. طبق قانون باید بیست درصد از سهم دولت با توسعه و تشکیل تعاونی‌های سهام عام محقق شود که اکنون اینگونه نیست. 

در ادامه نیز برخی از فعالان بخش خصوصی نظرات و پیشنهادات خود را ارائه کردند.

* دولت بخش خصوصی بزرگ نمی‌خواهد

سپس دیانی رئیس مجمع کارآفرینان با بیان اینکه در دنیا برای واگذاری یک شرکت بیزینس پلن می‌گیرند گفت: اکثر بنگاه‌هایی که دچار بحران شده‌اند یا صلاحیت نداشتند و اصلا بیزینس پلنی در کار نبوده بلکه با رقابت قیمتی بنگاه‌ را خریده‌اند. با روش‌هایی که گفتید مشکل حل نمی‌شود. ادغام شرکت‌ها باید صورت بگیرد. 

وی در مورد تشکیل کنسرسیوم نیز گفت: کار فرهنگی باید انجام شود؛  باور را در مردم ایجاد کنید، شما بخش خصوصی بزرگ نمی‌خواهید بخش خصوصی متوسط می‌خواهید دولت روحانی با شعار واگذاری آمد اما اعتقادی به خصوصی سازی ندارد.

وی تصریح کرد: مقام معظم رهبری گفتند بخش خصوصی باید توانمند شوند هر جا می‌خواهند توانمند کنند می‌گویند رانت شده و هر روز صبح یک نفر را می‌‌گیرند.