خانه گران می شود یا ارزان؟ / مستاجران در نگرانی

فصل تابستان فصل جا به جایی مستاجر ها و معمولا با افزایش اجاره بها همراه است. مسکن در این فصل از سال شروع به گران شدن می کند هر چند در این سالهای اخیر به ویژه 2 سال اخیر به دلیل افزایش بی رویه قیمت مسکن باعث رکورد در این بازار شد.

اخبار اقتصادی- اما امسال یک تفاوت عمده دیگری نیز با سالهای قبل دارد و ان هم ویروس منحوس کرونا است که حالا بر همه ابعاد زندگی تاثیر گذاشته ، ستاد ملی کرونا اعلام کرده مستاجر ها و صاحب خانه ها حق فسخ قرارداد تا تیر ماه را ندارند و با اینکار مستاجرها فعلا و تا تیر فرصت دارند با همان قیمت اجاره شرایط را سر کنند.

به گزارش افکارنیوز، اما سوال اینجاست بعد از تیرماه چه اتفاقی برای بازار مسکن می افتد؟ با گران شدن اجاره بها به خودی خود قیمت ملک نیز بالا می رود و این آرامش امروز بازار مسکن به دلیل دستورالعمل ستاد ملی کرونا آرامش قبل از طوفان می باشد.

با جست و جو بین املاک های مختلف و گفت و گو با مستاجران مشخص شد بسیاری از آنها به گفته صاحبان ملک بعد از تیرماه حداقل 40 درصد اجاره آپارتمان ها گران می شود و این برای یک خانواده متوسط و ضعیف فاجعه را به دنبال دارد که حالا سرپرستان خانواده ها به ویژه آنهایی که مشاغل آزاد دارند و یا کارگر هستند و با کسادی و مشکلات اقتصادی به وجود آمده به خاطر کرونا دست و پنجه نرم می کنند با گران شدن اجاره بها چه کار باید بکنند؟

وظیفه مسئولان در قبال اجاره بها چیست؟ آیا دولت و مجلس با تصویب قوانینی نمی تواند جلوی افزایش اجاره بها را بگیرد؟ آیا دولت وظیفه ای برای قشر مستضعف و متوسط جامعه برای خانه دار شدنشان ندارد؟

به نظر می رسد دولت با راهکارهایی می تواند مردم را صاحب خانه کند و این از وعده های حسن روحانی در زمان انتخابات سال 92 بود.

اگرچه امیرمحمود غفاری، معاون برنامه‌ریزی و مدیریت منابع وزارت راه و شهرسازی اعلام کرده بود که برنامه­ ریزی به منظور تولید و عرضه بیش از ۱۰۰۰ واحد مسکونی در فاز نخست احداث مسکن از طریق بورس کالا صورت گرفته است که این مرحله به زودی اجرایی و در مراحل بعد با ابعاد وسیع­ تری عرضه واحد‌های مسکونی متناسب با میزان سرمایه­ گذاری  ادامه خواهد یافت.

وی با اشاره به این که هم اکنون زمینه تامین مالی برای  اجرای حداقل ۱۲ پروژه ساخت واحد‌های مسکونی به ارزش بیش از ۱۲.۰۰۰ میلیارد ریال آماده شده است، تصریح کرد: از طریق ایجاد صندوق­‌های زمین و ساختمان با همکاری بورس، فرآیند اجرایی آن آغاز و زمان انتشار و ارزش اوراق این واحد‌های سرمایه­ گذاری به اطلاع عموم خواهد رسید.

غفاری با بیان این که طرح جدید عرضه انبوه مسکن راهی برای خانه‌دار شدن همه اقشار جامعه است، گفت: طی جلسه مذکور نسبت به رفع ابهامات فرآیند اجرایی کار اقدام و تصمیم بر آن شد تا به صورت مصداقی شرکت مادر تخصصی عمران شهر‌های جدید و سازمان ملی زمین و مسکن در این خصوص اقدامات لازم را جهت راه اندازی صندوق­‌های زمین و ساختمان و عرضه واحد‌های مسکونی تولید شده در تابلوی زمین و مسکن در بورس کالا  انجام دهند.  

معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: طرح تأمین سرمایه مورد نیاز ۱۴ پروژه مهم ریلی و آزادراهی در بخش حمل و نقل کشور نیز از طریق بازار سرمایه تهیه و به زودی و البته به صورت مرحله‌ای عملیاتی خواهد شد.

او افزود: بازار سرمایه به دلیل شرایط و مقررات حاکم بر آن زمینه‌ای مناسب برای سرمایه­ گذاری مطمئن و موتور محرک طرح­‌های انتفاعی بخش حمل و نقل است.

از سوی دیگر با توجه به کرونا بازار مسکن رکود بسیار سنگینی را تجربه کرده و نباید مسئولان اجازه دهند این برکود با تورم همراه شود.

عقبایی از کارشناسان مسکن می گوید اقداماتی که دولت برای تولید مسکن در دستور کار خود قرار داده است می‌تواند بخش کوچکی از نیاز تولید مسکن را تأمین کند، اما این بازار برای ایجاد تعادل در عرضه و تقاضا باید اقدامات بیشتری را جهت افزایش تولید مسکن در دستور کار خود قرار دهد.

او یادآور شد: در صورتی که میزان تولید و عرضه مسکن در این حوزه افزایش یابد شاهد بازاری آرام در حوزه ساخت و ساز خواهیم بود.

عقبایی اضافه کرد: برای بهبود در وضعیت ساخت و ساز باید حمایت از بخش خصوصی و میزان تولیدات مسکن افزایش یابد این در حالی است که آمار‌ها نشان می‌دهد که میزان تولیدات در این حوزه کاهش یافته است.

نایب رئیس اول اتحادیه املاک استان تهران تأکید کرد: تا پایان پاییز ۹۹ بازار مسکن رکود غیر تورمی را تجربه خواهد کرد، اما این به آن شرط است که نوسانات شدید در بازار ارز، سکه، بورس و انرژی را اقتصاد کشور تجربه نکند.

به نظر می رسد در ماههای آینده با توجه به مشکلات اقتصادی، کرونا و دیگر مسائل به خصوص بی توجهی برخی مسئولان به بازار مسکن، قیمت مسکن رشد خواهد داشت و تورمی را شاهد خواهد بود اما با رکود سنگین تری مواجه خواهد شد و دود این موضوع بیش از هر کسی به چشم مستاجران می رود.