تجهیزات آمریکایی در افغانستان ممکن است به بازار سیاه برسند

 دیمیتری شوگایف، مدیر خدمات فدرال همکاری‌های فنی و نظامی روسیه ، در اظهاراتی گفت که هیچ تضمینی وجود ندارد که تجهیزات نظامی آمریکا باقی مانده در افغانستان به بازار‌های غیرقانونی تسلیحات نرسد.

شوگایف در مصاحبه با راشاتودی گفت: «آنچه آمریکا از پرتابگر‌ها، توپخانه، خودرو‌های زرهی، هلی‌کوپتر‌های رزمی و دستگاه‌های دید در شب در افغانستان برجای گذاشته، ممکن است به بازار‌های غیرقانونی تسلیحات برسد و هیچ‌کس نمی‌تواند تضمین کند که این اتفاق نمی‌افتد.»

او در ادامه افزود: «هنگامی که این سلاح‌ها، یا حتی بخشی از آن‌ها به دست مبارزان یا گروه‌های تروریستی بیفتد، یک خطر بزرگ برای افغانستان و همه کشور‌های همسایه و به طور کلی منطقه خواهد بود.»

شوگایف همچنین تأکید کرد که سلاح‌های باقی مانده آمریکایی، مدرن و پیشرفته هستند و همان‌طور که مشخص است، ارتش آمریکا از سلاح‌های قدیمی در سیستم جنگی خود استفاده نمی‌کند.

تجهیزات آمریکایی در افغانستان ممکن است به بازار سیاه برسند

این مقام روسی گفت که سلاح‌های به جای مانده از آمریکایی‌ها در افغانستان در مجموع حدود ۸۵ میلیارد دلار برآورد شده است.

چندی پیش نشریه آمریکایی فوربس در گزارشی نوشت براساس متن اذعان وزارت امور خارجه آمریکا، مقامات دولت بایدن اخیراً به آژانس‌های فدرال دستور داده‌اند گزارش‌های رسمی موجود در وب سایت‌های خود را در ارتباط با جزئیات تجهیزات نظامی و آموزشی ارائه شده به نیرو‌های امنیتی افغان از سال ۲۰۰۱ تا کنون که شامل ۸۲ میلیارد و ۹۰۰ میلیون دلار می‌شود، حذف کنند.

این گزارش‌های حذف شده شامل جزئیات همه تجهیزات از تعداد دستگاه‌های دید در شب گرفته تا نارنجک دستی، بالگرد‌های بلک هاوک و خودرو‌های زرهی و اقلامی می‌شود که آمریکا در اختیار نیرو‌های افغان قرار داده بود.

این گزارش شامل ۲۰۸ فروند هواپیما و بالگرد، ۷۵ هزار خودروی جنگی، شامل ۲۲ دستگاه هاموی، ۵۰ هزار خودروی تاکتیکی و حدود هزار خودروی مقاوم به مین و ۶۰۰ هزار سلاح ازجمله ۳۵۰ هزار تفنگ از نوع ام ۴ و ام ۱۶، ۶۰ هزار مسلسل و ۲۵ هزار خمپاره‌انداز می‌شود.