ثبت خونبارترین خشونت‌های مسلحانه در آمریکا در سال ۲۰۲۲

فعالان می‌گویند سال گذشته بدترین سال از نظر جابجا شدن رکورد خشونت‌های مسلحانه در آمریکا با وقوع ۶۵۰ مورد تیراندازی جمعی در این کشور بود. مقامات دولتی و ایالتی با تصویب قوانین کنترل سلاح سعی در محدود کردن استفاده از سلاح دارند. اما به گفته فعالان این تلاش‌ها با موانعی روبرو است. خبرنگار ما از واشنگتن گزارش می‌دهد.

ده سال است که از حادثه تیراندازی در دبستان سندی هوک می‌گذرد. در این حادثه ۲۶ تن از جمله ۲۰ کودک ۶ یا ۷ ساله کشته شدند. در آن زمان حامیان کنترل سلاح در آمریکا امیدوار بودند این حادثه نقطه عطفی برای تسریع اقدام دولت برای محدود کردن فروش سلاح‌های تهاجمی و سلاح‌های با ظرفیت خشاب بالا باشد. در مراسم ملی سالانه گرامی داشت قربانیان خشونت‌های مسلحانه، که پس از حادثه سندی هوک مرسوم شد جو بایدن به عنوان نخستین رئیس جمهوری که در این مراسم شرکت می‌کرد این را آشکار کرد که او از اقدامات انجام شده برای مقابله با خشونت‌های مسلحانه از جمله تصویب قانون کنترل سلاح در تابستان گذشته رضایت ندارد.

جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا گفت: ما به پیشرفت‌های مهمی دست یافته ایم. مهم‌ترین قانون کنترل سلاح در سی سال گذشته نیز به تصویب رسید، اما هنوز کافی نیست.

حتی حامیان سرسخت آن نیز این قانون را ضعیف توصیف کردند. کلیدی‌ترین شرط در این قانون، افزایش سن افراد متقاضی سلاح برای بررسی سابقه آنان از ۱۸ سال به ۲۱ سال قبل از خرید سلاح بود.

با وجود نبود اقدام مناسب از سوی هر دو حزب در کنگره آمریکا که برای معنادار شدن این قانون ضروری است قانون گذاران مجالس ایالتی نیز برای پاسخ به خشم عمومی به دنبال وقوع تیراندازی‌های بزرگ دست به کار شدند تا قوانین سختگیرانه محدود کننده استفاده از سلاح وضع کنند.

برای مثال دموکرات‌ها در ویرجینیا پیش نویس قانون کنترل سلاح را به تصویب رساندند، اما همه این تلاش‌ها با دستور سال گذشته دادگاه عالی آمریکا مبنی بر اینکه تنها قوانین کنترل سلاحی که با سنت‌های تاریخی آمریکا در خصوص قوانین مربوط به سلاح سازگار باشد اجرایی می‌شود بی اثر شد. برای آن‌هایی که برای کنترل سلاح مبارزه می‌کنند این تصمیم دادگاه به این معنی است که اگر قوانین سلاحی که در آمریکا به تصویب می‌رسد در کتاب‌های مربوط به قرن ۱۸ و ۱۹ نیامده باشد قانونی نیست.

ثبت خونبارترین خشونت‌های مسلحانه در آمریکا در سال ۲۰۲۲

فیلیپ ون کلیو از اتحادیه مدنی ویرجینیا گفت: محدودیت‌های بسیار بسیار کمی وجود داشت و در آن زمان یافتن هر نوع محدودیتی نیز بسیار سخت بود و به همین علت بود که پدران ما به دنبال حفظ آن محدودیت‌ها بودند.

انتظارات بر این است که تیراندازی‌های بزرگ در سال ۲۰۲۳ و همچنین خشم عمومی نسبت به آن نیز ادامه داشته باشد و این بدین معنی است که قوانین کنترل سلاح در آمریکا همچنان بی اثر باقی خواهد ماند.