وزیر دفاع آلمان استعفا کرد

«کریستین لامبرشت» وزیر دفاع آلمان امروز، دوشنبه (۱۶ ژانویه، ۲۶ دی) رسماً استعفا ی خود را اعلام کرد. 

به گزارش آسوشیتد پرس، این استعفا بعد از انتقادها از وی در مدیریت نوسازی ارتش آلمان و ارسال تسلیحات به اوکراین انجام شده است. 

شبکه بلومبرگ در خصوص استعفای لامبرشت گزارش داد وزیر دفاع آلمان پس از چند روز گمانه‌زنی درباره آینده‌اش استعفا داد که ضربه‌ای به دولت اولاف شولتز صدراعظم آلمان خواهد بود که تصمیمات مهم درباره تسلیح اوکراین را بررسی می‌کند. 

او در بیانیه‌ای ایمیلی در روز دوشنبه نوشت: «امروز، از صدراعظم خواستم من را از سمتم برکنار کند». شولتز زمانی که در دوره آخر صدراعظمی آنگلا مرکل به عنوان وزیر دارایی مشغول بود، لامبرشت ۵۷ ساله از حزب سوسیال دموکرات را به عنوان یکی از معاونانش انتخاب کرد و در هفته‌های اخیر با افزایش انتقادات، همچنان از او حمایت کرده بود. 

به گزارش رویترز، وزیر دفاع آلمان دوشنبه بعد از یک سری گاف‌ها که توانایی او برای احیای نیروهای مسلح این کشور را که در بحبوحه جنگ اوکراین مدت‌ها نادیده گرفته شده بود، مورد تردید فزاینده قرار می‌داد، از سمتش استعفا کرد. او در درخواست استعفای خود تمرکز چند ماهه رسانه‌ها بر خود را مقصر عدم اتخاذ تصمیمات سیاست امنیتی به نفع شهروندان آلمان دانست. 

وزیر دفاع آلمان استعفا کرد

در حالیکه آلمان پس از سال گذشته به یکی از حامیان اصلی نظامی اوکراین در پاسخ به تهاجم روسیه تبدیل شده، منتقدان می‌گویند که اولاف شولتز صدراعظم آلمان و حزب حاکم بسیار کند در این خصوص عمل می‌کنند.

«ینس استولتنبرگ» دبیر کل پیمان آتلانتیک شمالی روز یکشنبه گفت که تسلیحات سنگین بیشتری در آینده نزدیک برای اوکراین ارسال خواهد شد. 

از سوی دیگر ریشی سوناک نخست‌وزیر انگلیس در تماس تلفنی شنبه (۱۴ ژانویه) با ولودیمیر زلنسکی رئیس‌جمهور اوکراین اشاره کرد که بریتانیا تعدادی از تانک‌های جنگی اصلی خود را به همراه پشتیبانی توپخانه‌ای بیشتر به اوکراین ارسال خواهد کرد. 

مسئله‌ای که موجب نگرانی مقام‌های کشورهای غربی شده این است که اوکراین از پنجره زمانی محدودی جهت آمادگی برای دفع حمله احتمالی روسیه در فصل بهار برخوردار است. همین موضوع موجب تسریع تلاش‌های کشورهای غربی برای ارسال سلاح‌های پیشرفته‌ای به اوکراین شده که قبلاً از بیم تحریک مسکو، از ارائه آن‌ها به اوکراینی‌ها خودداری می‌کردند.