شباهت خشونت پلیس اسرائیل با پلیس آمریکا

روزنامه انگلیسی «تایمز» با انتشار یادداشتی «ایتمار بن گویر» وزیر امنیت داخلی رژیم صهیونیستی را به ترویج فرهنگ خشونت بین نیروهای پلیس در تلاش برای سرکوب اعتراضات علیه کابینه «بنیامین نتانیاهو » متهم و این رفتار را به شیوه فعالیت پلیس در آمریکا تشبیه کرد.

طبق گزارش پایگاه اینترنتی شبکه «المیادین»، تایمز در ادامه گزارشش از نقش بن گویر برای سرکوب تظاهرات در سرزمین‌های اشغالی نوشت: او به‌ عنوان‌ رهبر حزب قدرت یهودیت و از اعضای ائتلاف کابینه فعلی، تضمین داده است که به زودی مسئولیت ایجاد و کنترل یک گارد داوطلب جدید در کنار پلیس را دریافت خواهد کرد.

این روزنامه انگلیسی در ادامه می‌نویسد: بن گویر تغییرات گسترده‌ای را در نیروی پلیس آغاز کرده است و گزارش‌های اخیر حاکی از آن بوده که او امی اشید، رئیس پلیس تل‌آویو، را به دلیل مدارا و آسان گرفتن بیش از حد به تظاهرکنندگان به باد انتقاد گرفته و کوبی شبتای، رئیس کل پلیس را مجبور به برکناری وی کرده است.

پیش از بحرانی شدن وضعیت اعتراضات در سرزمین‌های اشغالی، رسانه‌های صهیونیستی طی گزارش‌هایی اعلام کرده بودند که بن گویر و شبتای درخصوص دستورات وزیر امنیت داخلی در خصوص تسریع روند تخریب خانه‌های فلسطینی‌ها به اختلاف خورده‌اند. براساس این گزارش‌ها، فشار زیادی برای برکناری شبتای به دلیل مخالفت او با تصمیمات بن گویر وجود داشته، اما بازرس کل پلیس رژیم حاضر به استعفا نشده است.

به نوشته روزنامه انگلیسی تایمز، انتظار می‌رود حداقل ۳۰تظاهرکننده اسرائیلی پس از درگیری با نیروهای پلیس در تل‌آویو، که کانون جنبش اعتراضی علیه طرح تغییرات قضایی نتانیاهو بود، برای معالجه پزشکی اقدام کرده‌اند.

در جریان تظاهرات علیه این طرح، درگیری‌های خشونت آمیزی بین شهرک‌نشینان و پلیس رژیم اشغالگر در تل‌آویو و چند نقطه دیگر از جمله رعنانا و حیفا رخ داده که منجر به مجروح شدن تظاهرکنندگان شد؛ تصاویر درگیری‌های شبانه در تل‌آویو نشان می‌دهد که پلیس رژیم اشغالگر تعدادی از شهرک‌نشینان معترض را به روی زمین کشانده و مورد ضرب و شتم قرار می‌دهد.

خشونت پلیس اسرائیل، شبیه خشونت وحشتناک پلیس آمریکا

«دانیل» هاکلی، که گروهی متشکل از ۵۰وکیل را به نمایندگی از معترضان علیه کابینه نتانیاهو رهبری می‌کند، در گفت‌وگو با تایمز می‌گوید: خشونت پلیس اسرائیل در قبال شهرک نشینان، چیزی شبیه به «خشونت وحشتناک» پلیس آمریکا و نحوه تجسم آن در برخورد با جورج فلوید، شهروند آمریکایی آفریقایی‌تبار است.

در ادامه این گزارش درباره قتل این شهروند به دست پلیس آمریکا آمده است: فلوید سه سال پیش توسط پلیس مینیاپولیس کشته شد و اعتراضات شدیدی در سراسر جهان ودر واکنش به آن اتفاق افتاد‌. قتل او جرقه‌ای بود که برای شروع مطالبه و پاسخگویی به نژادپرستی در بین افسران پلیس آمریکا لازم بود.

در بخش دیگری از این گزارش به نقل از رسانه‌های صهیونیستی می‌خوانیم: یکی از تظاهرکنندگان حضور نیروهای امنیتی اسرائیل را اینگونه توصیف کرد: آن‌ها به جنگ آمده بودند. تظاهرکنندگان دیگری در اسرائیل، شهادت می‌دهند که با «ضربات مشت، خفگی، لگد، ضرب و شتم با شلاق»، پلیس مواجه شده‌اند؛ حتی زمانی‌که بدون ایجاد چالش و یا درگیری با نیروهای امنیتی در اعتراضات شرکت داشته‌اند. 

پیش از تایمز، «ساندی تایمز» هم در گزارشی به روایت یک رمان‌نویس اسرائیلی، درباره خطرات تظاهرات در سرزمین‌های اشغالی و خشونت پلیس تل‌آویو در سرکوب معترضان، نوشت: اسرائیلی‌ها هر آنچه که در قبال فلسطینیان کاشتند، درو می‌کنند. آن‌ها حتی نمی‌توانند کودکان خود را در این اعتراضات همراه خود ببرند.

پلیس تل‌آویو از هفته‌های گذشته در بیانیه‌ای به صراحت اعلام کرده بود: در برخورد با تظاهرکنندگانی که خشونتی را علیه افسران پلیس اعمال می‌کنند، «هیچ رحمی» وجود نخواهد داشت.

هفته گذشته در گزارش رسانه‌های صهیونیستی از شیوه برخورد پلیس با معترضان آمده است: به دنبال حوادث خشونت‌آمیز بین پلیس و معترضان در اوایل هفته، پلیس اسرائیل در حال آماده شدن برای تشدید برخوردها و احتمالاً بکارگیری روش‌های متفرق کننده جمعیت، از جمله استفاده از گاز اشک آور است. 

پیش‌نویس طرح تغییرات قضایی که توسط کابینه نتانیاهو در ژانویه پیشنهاد شد، باعث ایجاد شکاف شدید و یکی از بزرگترین جنبش‌های اعتراضی در رژیم صهیونیستی شده است؛ اعتراضات خیابانی برای ۳۰هفته متوالی و شکایت‌های حقوقی ائتلاف مخالفان به این طرح همچنان ادامه دارد.