جهان یک روز در برابر آمریکا خواهد ایستاد

جک استراو، وزیر خارجه اسبق انگلیس، درباره برجام اذعان کرد: شکی نیست که ایران به این توافقنامه پایبند بوده است و به همه وظایف خود در این چارچوب عمل کرده است، اما واقعیت این است که کشور‌های اروپایی نتوانسته‌اند به این توافقنامه آن طور که باید عمل کنند، نه به این علت که نخواسته‌اند، بلکه در نتیجه تحریم‌های بانکی فرامرزی آمریکا چنین امکانی فراهم نشده است.

او گفت: اگر بعد از مشورت‌ها با آمریکا در چارچوب برجام، (طرف‌های اروپایی) نتوانند آمریکا را به مجموعه باز گردانند، در آن صورت ایران حق دارد از این توافقنامه خارج شود. نتیجه این خواهد شد که ایران هم به برنامه هسته‌ای خود سرعت می‌دهد و دیگر به محدودیت‌های تعیین شده عمل نخواهد کرد.

وزیر خارجه اسبق انگلیس در پاسخ به این پرسش که آیا دولت آمریکا جایگزین بهتری برای توافق هسته‌ای دارد، گفت: شکی نیست که هیچ گزینه بهتری وجود ندارد. به همین علت لفاظی‌های دونالد ترامپ درباره این توافقنامه که آن را بدترین قرارداد تاریخ توصیف کرده است، اظهاراتی توخالی است. من حتی یک خط از طرف او یا مشاورانش ندیده‌ام که بگویند چگونه می‌توانند به روش دیگری برنامه انرژی هسته‌ای ایران را کنترل کنند و مطمئن باشند که ایران هیچ برنامه هسته‌ای تسلیحاتی نخواهد داشت. 

استراو افزود: مسئله دیگر که می‌خواهم اضافه کنم این است آنچه که ما درباره آن صحبت می‌کنیم تحریم‌های آمریکا علیه شرکت‌ها و نهاد‌های آمریکایی نیست، بلکه چیزی که شاهدیم قدرت امپریالیستی است که آمریکا بر همه کشور‌های جهان اعمال می‌کند؛ زیرا بیشتر معاملات و تراکنش‌ها به دلار است. اگر آمریکا با هر گونه تحریم‌های فرامرزی از طرف روسیه و چین یا اتحادیه اروپا روبرو شود که بر اقتصاد آمریکا و شرکت‌های آمریکایی به شکلی که تحریم‌های خودش بر دیگران تاثیر می‌گذارد، اثر بگذارد، آمریکا دیوانه خواهد شد و به شدت واکنش نشان خواهد داد. به نظر من اگر آمریکا همچنان به اعمال این قدرت امپریالیستی خود ادامه دهد، جهان یک روز در برابر آمریکا خواهد ایستاد.

او درباره برنامه موشکی کشورمان نیز گفت: شکی نیست که باید با ایران گفتگو شود تا درباره مسائل دیگر مثل حد و حدود برنامه موشکی ایران و همچنین درباره نقش ایران در جا‌های دیگر منطقه توافق حاصل شود. اما برنامه موشکی ایران بخشی از توافقنامه هسته‌ای نیست. ایران هم اکنون در چارچوب قانون بین المللی حق دارد برنامه موشکی داشته باشد.

او افزود: باید توجه داشت صدام در سال 1980 بدون اینکه ایران آن را تحریک کرده باشد، به ایران حمله کرد. در آن زمان غرب و بعد از آن شوروی از رژیم صدام حمایت کردند تا ایرانی‌ها را بکوبد و حکومت ایران را سرنگون کند، اما در این کار موفق نشد. شاید این مسئله برای بسیاری خاطره‌ای دور و قدیمی باشد، اما مطمئنا در ایران این طور نیست و آن‌ها در آن زمان هیچ موشکی نداشتند و آن‌ها قربانی شمار عظیمی از حملات با موشک‌های اسکاد از عراق شدند. اگر آن‌ها در آن زمان سیستم موشکی داشتند، نتیجه جنگ نسبتا متفاوت بود.

وزیر خارجه اسبق انگلیس در بخشی دیگر از اظهاراتش گفت: درباره مداخلات ایران در جا‌های دیگر منطقه، باید بگویم که آن‌ها حق مشروع دارند که درباره ثبات در عراق و سوریه نگران باشند و در آن نقش ایفا کنند. ایران سابقه طولانی همکاری و ارتباط با حزب‌الله لبنان را دارد و ناراحتم که این ارتباط ادامه خواهد داشت، اما درباره تیلرسون، وزیر خارجه آمریکا، من می‌دانم خیلی نگران این است که ممکن است رئیس جمهور ترامپ در این قضیه به شکلی احساساتی و بدون فکر عمل کند. اگر رکس تیلرسون و دولت آمریکا می‌خواهند این قضایا حل شود، کاری که لازم است انجام دهند این است که به این توافقنامه پایبند بمانند و بعد از آن مستقیم با ایرانی‌ها مذاکره کنند.