ترامپ دوباره خود را با اوباما مقایسه کرد

«دونالد ترامپ»، رئیس جمهور آمریکا روز گذشته (سه‌شنبه) در گفتگو با خبرنگاران اعلام کرد «جروم پاول»، رئیس بانک مرکزی آمریکا با اقداماتش اقتصاد این کشور را به خطر می اندازد.

وی در این خصوص گفت: «من فقط این را می گویم: من از دست بانک مرکزی ناراحتم چون نرخ بهره در دوره اوباما صفر بود. هربار که ما یک کار بزرگ انجام می دهیم، رئیس بانک مرکزی نرخ بهره را بالا می برد. به نظر می رسد که پاول از افزایش نرخ بهره خوشحال می شود. به یاد داشته باشید –این مسئله خیلی مهم است—که در دوره اوباما نرخ بهره صفر بود.»

روزنامه وال استریت ژورنال نخستین بار این خبر را منتشر کرد و نوشت: رئیس جمهور آمریکا اعلام کرده است که تصمیم‌گیری‌های بانک مرکزی باید از مسائل سیاسی به دور باشد؛ این درحالی است که خودش همچنان به حملات خود علیه این ارگان ادامه می دهد و از عملکرد اقتصادی آمریکا به عنوان یک سکوی رقابت با باراک اوباما، رئیس جمهور سابق این کشور استفاده می کند.

زمانی که از دونالد ترامپ پرسش شد آیا از انتخاب جروم پاول به عنوان رئیس بانک مرکزی آمریکا پشیمان هستید، وی گفت: «برای گفتن چنین چیزی زود است، اما شاید.»

این درحالی است که جروم پاول پیشتر اعلام کرده بود که او و مقامات بانک مرکزی آمریکا به هیچ وجه اجازه نمی دهند شکایت های مکرر ترامپ بر تصمیم گیری های آنها درباره نرخ بهره تأثیر بگذارد.

دونالد ترامپ اوایل ماه جاری میلادی به انتقاد از جروم پاول پرداخته و او را دیوانه خوانده بود. این اظهارات ترامپ انتقاد مدیر صندوق بین‌المللی بودجه و تعدادی دیگر را به دنبال داشت و همه آنها به حمایت از اقدامات و تصمیم‌گیری‌های رئیس بانک مرکزی آمریکا پرداختند.

دونالد ترامپ در حالی به انتقاد از جروم پاول پرداخته است که خودش او را برای ریاست بانک مرکزی آمریکا انتخاب کرده بود. مأموریت بانک مرکزی آمریکا این است که نرخ بهره را با اهداف افزایش اشتغال و مقابله با تورم کنترل کند. بانک مرکزی از گذشته تا به امروز از نفوذ ریاست جمهوری به دور بوده است تا بتواند بدون دخالت‌های سیاست این دو هدف را محقق کند.

به دنبال بهبود وضع اقتصاد آمریکا، بانک مرکزی در سال جاری میلادی تاکنون سه بار نرخ بهره را بالا برده است و انتظار می رود تا پایان سال باز هم این اتفاق بیفتد.

باراک اوباما، رئیس جمهور سابق آمریکا پس از آغاز «رکود بزرگ» در دسامبر سال 2007 وارد کاخ سفید شد. بانک مرکزی آمریکا در آن زمان نرخ بهره را پایین نگه می داشت تا بتواند پول بیشتری به اقتصاد ناپایدار آمریکا تزریق کند.

بانک مرکزی آمریکا و کاخ سفید به درخواست های خبرنگار سی ان بی سی برای واکنش به این خبر پاسخی نداده اند.