راه حل پوتین برای بحران ادلب

 ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه در سخنانی در حاشیه مجمع همکاری بین المللی طرح "کمربند و جاده" در چین، درباره اوضاع استان ادلب سوریه و آزادسازی این استان از لوث گروه‌های تروریستی، انجام عملیات نظامی همه جانبه در این استان را بعید ندانست.

وی گفت که احتمال انجام عملیات نظامی وجود دارد اما در حال حاضر چنین عملیاتی مناسب نیست.

رئیس‌جمهوری روسیه تصریح کرد: ما باید پیش از اتخاذ تصمیم مبنی بر حمله همه‌جانبه به ادلب، ساکنان غیرنظامی این استان را نیز در نظر بگیریم.

این مقام روس ادامه داد: نمی‌توان به تروریست‌ها اجازه داد که در ادلب باقی بمانند. روسیه از دولت سوریه در نبرد با تروریسم حمایت می‌کند.

پوتین درباره تشکیل کمیته قانون اساسی سوریه نیز اظهار داشت: توافق درباره نامزدها برای عضویت در کمیته قانون اساسی دشوار است و ما با اپوزیسیون درباره این کمیته تلاش و همکاری خواهیم کرد.

وی در ادامه عنوان داشت: اپوزیسیون سوریه دولت بشار اسد، رئیس‌جمهوری سوریه را پیروز می‌داند و این مسأله صحیح و واقعی است اما این دولت به دنبال تحمیل شروط خود به اپوزیسیون نیست.

رئیس‌جمهوری روسیه افزود: اتهامات مطرح شده علیه بشار اسد مبنی بر سنگ‌اندازی در مسیر تشکیل کمیته اصلاحات قانون اساسی نادرست و بی‌پایه و اساس است و می‌توانم بگویم این اپوزیسیون است که مانع از تشکیل کمیته قانون اساسی سوریه می‌شود.

وی همچنین تاکید کرد: هیچکس خواهان محدودیت و جنگ تجاری نیست، به جز کسانی که عامل آنها هستند. نزدیک به ۱۰۰ درصد از مردم مطمئن هستند که چنین محدودیت‌ها و جنگ‌ها، اقتصاد و توسعه جهانی را تخریب می‌کند.

پوتین اضافه کرد: تمام کشورها و نمایندگان آنها خواهان همکاری با روسیه هستند. ما روابط دوستانه تجاری با بسیاری از شرکایمان داریم. اکثر کشورهای جهان شرکای ما هستند و ما به این مسئله ارزش می‌نهیم. من با تمام کسانی که در حاشیه اجلاس کمربند و جاده دیدار و گفت‌وگو کردم، می‌خواهند با روسیه کار کنند.

رئیس جمهور روسیه در بخش دیگری از اظهاراتش افزود، او به شرکت کنندگان اجلاس پکن درباره نتایج اجلاسش با کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی و همچنین نگاه روسیه برای حل درگیری‌ها در اوکراین اطلاعاتی ارائه کرده است.

وی گفت: امروز من با بسیاری از نمایندگان کشورهای اروپایی دیدار و گفت و گو کردم و در این دیدارها نظر روسیه درباره وضعیت اوکراین و اجرایی کردن توافق‌های مینسک و همچنین نتایج دیدار با کره شمالی را ارائه کردم.

به تازگی رهبران کره شمالی و روسیه با یکدیگر دیدار و گفت و گو کردند.

پوتین اگر چه جزئیاتی درباره این دیدار جزئیات چندانی اعلام نکرد اما گفت، وی از این دیدار راضی بوده است.

رهبر روسیه همچنین گفت که خواهان اطلاع از موضع رئیس‌جمهور جدید اوکراین در باره درگیری‌ها در شرق اوکراین است.

وی تصریح کرد: باید با زلنسکی، رهبر جدید اوکراین درباره راه‌های خاتمه دادن به درگیری‌ها و اینکه مردم اوکراین ازاین درگیری‌ها خسته شده‌اند، صحبت کنم. 

دومین مجمع همکاری بین المللی طرح "کمربند و جاده" جمعه با حضور روسای جمهور روسیه و چین در شهر پکن آغاز به کار کرد و رئیس جمهور روسیه در سخنرانی خود در افتتاحیه این اجلاس از جامعه بین الملل خواست تا با سیاست اعمال تحریم‌های یکجانبه برخورد کنند.