یک سوال مهم درباره سفرهای استانی رئیس جمهور؟

از آغاز به کار دولت سیزدهم تاکنون، رئیس جمهور همراه تیم خود دوازده سفر استانی داشته و به میان مردم رفته. رئیس جمهور ضمن گوش فرا دادن به خواسته‌های مردم و بازدید از کارخانجات و مراکز تعطیل، مصوباتی هم در این سفرها انجام داده است.

به عقیده برخی کارشناسان، سفر‌های استانی رئیس جمهور باید حساب شده و دقیق انجام شود.

ناصر ایمانی تحلیلگر مسائل سیاسی معتقد است که سفر‌های استانی دولت از دو جهت بسیار اقدام خوب و مفید است، هم از جهت آشنایی دولتمردان با مشکلات مردم به صورت میدانی و عمیق داخل جامعه و هم از جهت اعتماد بخشی به مردم برای اینکه دولت در کنار آنهاست و با آن‌ها فاصله‌ای ندارد.

این تحلیلگر سیاسی با تاکید بر اینکه دولت باید دقت کند که ملاحظاتی را هم رعایت کند، بیان کرد که وعده‌هایی که ممکن است در سفر‌ها داده شود یا تعدد زیاد از حد سفر‌ها و همچنین بالا بردن سطح توقع عمومی در این سفر‌ها شاید کار را به نتیجه مطلوب نرساند، این‌ها را دولت باید ملاحظه داشته باشد.

بر همین اساس، چهارشنبه ۲۴ آذرماه بود که هیئت دولت به استناد اصل (۱۲۷) قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و به منظور بررسی و پیگیری موضوعات و توافقات مهم استان‌ها در سفر‌های استانی رئیس جمهور، با تشکیل کارگروه ویژه سفر‌های استانی رئیس جمهور موافقت کرد.

یک سوال مهم درباره سفرهای استانی رئیس جمهور؟

اما سوال اینجاست که این کارگروه تا چه اندازه می‌تواند برای محقق شدن وعده‌های رئیس جمهور و مسئولان در سفر‌های استانی مثمرثمر باشد؟

حمیدرضا ترقی عضو شورای مرکزی حزی موتلفه اسلامی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان تشکیل کارگروه ویژه سفر‌های استانی رئیس جمهور چه در قبل از سفره برای بررسی طرح‌ها و شناسایی مشکلات استان و چه بعد از سفر برای پیگیری تصمیمات و قول‌هایی که دولت در این سفر‌ها داده، یک امر ضروری برای بالا رفتن کیفیت و اثربخشی این سفر‌ها دانست.

عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی بیان کرد که اکنون یک هفته قبل از سفر اعضای دولت به هر استان، مسئولان مختلف استانی با ریاست رئیس جمهور برای بررسی مشکلات استان جلسه متعددی برگزار می‌کنند و در سفری که رئیس‌جمهور دارد این مسائل مورد بررسی قرار می‌گیرد؛ این اطلاعات قبلی به دولت کمک می‌کند تا در سفر خود اثربخشی بیشتری داشته باشد.

یک سوال مهم درباره سفرهای استانی رئیس جمهور؟

وی بیان کرد که تشکیل کارگروه پس از سفر استانی دولت بحث تامین منابع مالی، اعتباری و ... را برعهده دارد تا قول‌های رئیس جمهور در موقع مقرر خود به مرحله اجرا برسد. همانطور که رهبر انقلاب قبلا به دولت تاکید کردند، دولت به قول‌هایی که در سفر‌ها می‌دهد عمل کند؛ عملیاتی کردن قول‌های دولتمردان افزایش اعتماد مردم به دولت و همچنین افزایش سرمایه اجتماعی دولت را به همراه خواهد داشت و می‌تواند مشارکت مردم در عرصه سیاسی افزایش دهد و فاصله بین دولت و ملت را به حداقل برساند.

این تحلیلگر مسائل سیاسی بر این باور است که تشکیل کارگروه ویژه سفر‌های استانی رئیس جمهور لازم است و اصولاً سفر‌هایی که هیچ کارگروهی برای آن تشکیل نشود و بدون برنامه ریزی قبلی و پیگیری بعدی باشد، این اثری نخواهد داشت.

محمدرضا صباغیان عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شورا‌های مجلس شورای اسلامی هم معتقد است که تشکیل کارگروه ویژه سفر‌های استانی رئیس جمهور اقدام خوبی بوده است. در سفر‌های استانی رئیس جمهور، مسائل استان‌ها به طور جامع مورد بررسی قرار می‌گیرد به همین دلیل باید کارگروهی وجودداته باشد تا برنامه‌ها و نتایج این سفر‌ها را بررسی کند و سپس تصمیم گیری‌ها انجام شود.