غربی ها از اشتباهاتشان دست بردارند توافق نهایی می شود
شهریار حیدری، نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی درگفت وگو با افکارنیور درمورد مذاکرات احیای برجام با طرف های غربی بیان کرد: این روزها ادعاهایی مبنی بر عدم اراده ایران برای احیای برجام از سمت طرف های غربی شنیده می شود. این درحالی است که ما همواره در حرف و عمل اعلام و ثابت کرده ایم که اگر آن ها آماده باشند، مانعی برای مذاکره وجود ندارد.
 
وی افزود: حتی اخیرا نیز مذاکره کننده ارشد کشورمان تاکید کرده است در صورت واقع‌بینی طرف‌های مقابل و پرهیز آنها از تکرار اشتباهات گذشته، مانعی برای از سرگیری مذاکرات و نهایی‌سازی توافق نمی‌بینیم.
 
حیدری ادامه داد: دولت سیزدهم از ابتدای کار در در مذاکرات در راستای حفظ منافع کشور و رفع تحریم های غیرقانونی مصمم و جدی بوده است و به صراحت می توان گفت که مسیر دیپلماسی، مذاکره و تلاش برای تامین منافع ملی از طریق دستیابی به یک توافق متوازن را مسدود نکرده است.
 
این عضو هیئت رئیسه کمیسیون امنیت ملی با اشاره به تجربه طرف‌های مقابل از تحولات سال گذشته و در عین حال پیوستگی استمرار تعامل و گفت‌وگو بین دو طرف، ابراز کرد: همین نکته می تواند امیدوارکننده باشد و ازطرفی باتوجه به احیای روابط مغفول مانده کشورمان با کشورهای دوست و همسایه، طرف های غربی به واقع بینی نسبی رسیده اند.
 
شهریار حیدری
او تصریح کرد: اما لازم است که اشتباهات گذشته را جبران کنند. برای عمل به آن تضمین دهند و از تکرار آن ها پرهیز کنند. در این صورت ما هیچگاه مانعی برای از سرگیری مذاکرات و نهایی‌سازی توافق نمی‌بینیم. همچنین لازم به تاکید است که اروپا هیچگاه در فهرست سیاه روابط خارجی ما قرار نداشته و ندارد.
 
حیدری با اشاره به اینکه توجه به ظرفیت شرق هیچ دلیلی بر بی‌توجهی یا کم‌توجهی به دیگر ظرفیت‌ها نیست، گفت: ما در دولت های مختلف همواره با رعایت منافع کشورمان با تمام کشورهای دنیا مذاکره کردیم و به توافق رسیدیم و این روند تازمانی که آمریکا برجام را پاره نکند با آن ها نیز ادامه داشت. حتی پس از آن به طرق مختلف با اروپا گفت وگو و مذاکره کردیم.
 
عضو هیئت رئیسه کمیسیون امنیت ملی مجلس اظهارداشت: هر کشوری به هر میزان که آماده نقش‌آفرینی در توسعه کشور باشد، با اقبال طرف ایرانی مواجه هستند. اما نکته این است که توسعه و پیشرفت کشور و رفاه و آسایش مردم نباید گروگان اراده و تصمیم چند پایتخت‌ غربی باشد.
 
وی درانتها خاطرنشان کرد: دولت باید برای استفاده از تمام ظرفیت‌ها در مناسبات خارجی اهتمام ورزد و با هنر دیپلماسی تنش ها و چالش ها را برطرف کند. چتر دیپلماسی دولت باید برای هر کشوری که از اراده کافی و توانایی مناسب برای هماهنگی و هم افزایی در مسیر توسعه و پیشرفت ایران برخوردار است، باز باشد.