شائبه دخالت دولتی‌ها در انتخابات

اما به نظر می‌رسد تا همین جای کار و قبل از آغاز انتخابات بعضی اقدامات و سخنان مقامات دولتی همراستا با توصیه‌های رئیس‌جمهوری نمی‌باشد.

در حال حاضر بسیاری از وزرا و مقامات دولت یازدهم از حزب اعتدال و توسعه می‌باشند و این حزب بیشترین سهم را در شکل‌گیری کابینه داشته است. از سویی در انتخابات ریاست‌جمهوری سال 92، رئیس‌جمهور نامزد اصلی این حزب بود و این تشکل سیاسی از معدود گروه‌هایی بود که به صورت جدی به حمایت از روحانی پرداخته بود. در طول سه سال اخیر در بسیاری از همایش‌ها و جلسات این حزب در تهران و شهرستان‌ها نیز اعضا و وزرای دولت شرکت کرده‌اند.

براساس گفته‌های وزیر ارتباطات دولت یازدهم (که عضو شاخص حزب اعتدال و توسعه هم هست) رئیس ستاد انتخاباتی رئیس‌جمهور در دور دوم احتمالاً به ریاست معاون اجرایی رئیس‌جمهور، محمد شریعتمداری تشکیل خواهد شد.

روحانی دیروز در بخش دیگری از سخنان خود با طرح این سؤال که مگر می‌شود، برای کسب پیروزی یکی از جناح‌ها اصلاً در رقابت حضور نداشته باشد، گفت: «بعضی‌ها از آنجا که آمادگی ندارند، به دنبال حذف رقیب هستند، تا یکه‌تاز باشند، اصلاً مگر بدون رقابت زندگی معنا دارد؟ باید با محبت و دوستی در کنار هم با یکدیگر به رقابت سالم بپردازیم.»

اما به نظر می‌رسد این تفکر طرفدارانی جدی حداقل در بعضی از اعضای خود کابینه دولت دارد کافی است نگاهی داشته باشیم به سخنان و اقدامات وزرا و برخی مشاوران رئیس‌جمهور در راستای برگزاری انتخابات به صورت یک طرفه و با یک جناح و یا تخریب نامزدهای احتمالی جناح رقیب پیش از ورود به رقابت‌های انتخاباتی برای انصراف آنها.

محمود واعظی 19 آذر 95 در دیدار با اعضای حزب اعتدال و توسعه استان کردستان که استاندار، معاون نیروی انسانی، رئیس سازمان برنامه و بودجه، مشاورین استاندار و تنی چند از اعضای شورای شهر سنندج و مدیران حضور داشتند، اظهار کرد: «من فکر می‌کنم که در 29 اردیبهشت، انتخابات سختی خواهیم داشت چون هرکس با هر تفکری که کاندیدا شود، هدفش تخریب آقای روحانی است. ما فکر می‌کنیم اصلاً در حزب اعتدال و توسعه نباید احساس کنیم که انتخابات آسانی است.»

بدون شک این سخنان آن هم در جمع حزب‌ اعتدال و توسعه و مقامات محلی در تعارض و تضاد با سخنان دیروز رئیس‌جمهور می‌باشد.

از سوی دیگر حسام‌الدین آشنا، رئیس مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست‌جمهوری نیز تلاش دارد تا با هر گزینه احتمالی که از سوی گروه‌های رقیب برای انتخابات مطرح می‌شود به صورت تهاجمی برخورد نماید تا آنها را تخریب و از ورود به عرصه انتخابات بازدارد.

در این راستا زمانی که از سوی برخی رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی احتمال حضور قاسم سلیمانی در انتخابات مطرح بود، آشنا وارد میدان شد و در شبکه اجتماعی در راستای جنگ روانی و در حالی که مشخص نیست مخاطب او چه کسی می‌باشد، عنوان می‌کند: «بگذاریم حاج قاسم در قله اسطوره‌ای دفاع از حریم و حرم بماند؛ نگذاریم او را چون محسن و باقر به کارزار کلید و گاز انبر بکشانند.»

یا زمانی که بحث نامزدی عزت‌الله ضرغامی، رئیس سابق سازمان صدا و سیما در انتخابات مطرح می‌شود دوباره رئیس مرکز بررسی‌های استراتژیک دست به کار می‌شود و در شبکه‌های اجتماعی می‌نویسد که بهتر است ضرغامی 4 سال دیگر صبر کند و بعد وارد رقابت‌ها شود.

یا اخیراً و در حالی که رئیس‌جمهور و برخی از وزرا پس از مدت‌ها تأخیر به دلیل مشکلات ریزگردها و قطعی آب، برق و تلفن به خوزستان رفته‌اند به موضوع معرفی نامزدهای احتمالی جبهه مردمی اصولگرایان واکنش نشان می‌دهد و می‌نویسد: «ده کاندیدا در انتخابات به مثابه فوتبال کافی نیست؛ باید یک دروازه‌بان هم استخدام کنید، به خصوص برای مراقبت از غضنفرها».