مشکلات‌مان زمانی آغاز شد که مردم را نادیده گرفتیم/۴ درصد‌ها افرادی هستند که قانون را در این کشور به اسارت گرفتند/ امروز اهمیت معیشت کمتر از امنیت نیست

به گزارش افکار نیوز،محمدباقر قالیباف درهمایش فرماندهان دوران دفاع مقدس استان‌های مازندران، گیلان و گلستان ضمن تبریک ولادت یازدهمین اختر تابناک امامت و ولایت گفت:«این توفیق را داشتم که در دوران دفاع مقدس و چه بعد ازدفاع مقدس در این استان شهید پرور و ولایت مدار در خدمت شما عزیزان و مردم این استان محب اهل بیت باشم. استان مازندران هم از جنبه ظرفیت‌های مادی و طبیعی خوبی برخوردار است و هم از ویژگی‌های منحصر به فرد انسانی و معنوی. اولین گردان‌های عاشورا و الزهرا از ایده این خطه بود و اولین گردان‌ها شکل گرفت. من خاطرم هست یکی از موضوعاتی که در این گردان‌های عاشورا سازماندهی شد رسیدگی و کمک به مردم دربلایایی مثل سیل و زلزله بود هیچ وقت یادم نمی‌رود که اولین مانور ما رامسر شد؛ فرمانده آن روز هم سردار مومنی بود ما آنجا نشسته بودیم که فردا مانور اجرا کنیم که زلزله گیلان و رودبار آمد. ما همان شب راه افتادیم فردای آن روز از رستم آباد رفتیم و مسیر رودبار بسته بود ۱۰، ۱۲ کیلومتر پیاده رفتیم اولین کسانی بودیم که خارج از محل و منطقه آنجا رسیدیم یعنی این مردم این سرزمین این خطه در همه چی کارامد هستند و روحیه مهربانی و عطوفت و نوع دوستی و شجاعت و رزمندگی و مجاهدت را دارند الحمدالله؛ و این ارتباط و پیوند برای من همیشه مایه افتخار بوده و هست.»

قالیباف ادامه داد: «شما در مدافعان حرم می‌بینید که چه پیشکسوتانی به شهادت رسیدند؛ جا دارد یادی کنیم از سردار ییلاقی عزیز و عرض تسلیت داشته باشیم به خانواده ایشان که اخیرا از این جمع به شهادت رسیدند و همه شهدای گرانقدری که می‌شناسیم.»

وی افزود: «از بعد کمی و کیفی مازندران و خطه شما از معدود استان‌هایی بود که از جهت کمی هم بیشترین اعزام را در دروان دفاع مقدس داشت و این را اضافه کنم که این خطه در شمال منطقه سه سپاه از جهت سطح تحصیلات، دانش علم قدرت تفکر ویژگی‌های خوب این عرصه ولایت مدار و شهید پرور و عرصه پرورش شخصیت‌های بزرگ در حوزه‌های علمیه و دانشگاهی بحث‌های مختلف بوده است. اگر چنین ویژگی‌هایی امروز هم یعنی همین فرهنگ و مدیریت جهادی همین روحیه ایثارگری همین عقلانیت همین معنویت همین عدالت خواهی همین برادری و اخوت اگر همین هم امروز ادامه پیدا بکند و فرصت بروز و ظهور در عرصه‌های کار و ماموریتی و مسئولیتی پیدا بکند و وفادار به این خصلت‌ها و خصوصیات باشیم یقین بدارید که مشکلی در کشور باقی نخواهد ماند و برمشکلات فائق خواهیم آمد.»

قالیباف با ذکر این موضوع که حل تمام مشکلات به وسیله حرکت‌ مردم بوده، اظهار داشت: «در موفقیت‌هایی که در گذشته شاهد آن بودیم این مردم بودند که در عرصه تصمیمی گیری حضور داشتند. و چالش برای ما از زمانی آغاز شد که مردم و ظرفیت های مردمی را نادیده گرفتیم. ما از امام آموخته بودیم که رکن رکین این انقلاب مردم و مستضعفین هستند؛ این حرف را با صراحت می‌گویم که حتی در بسیج مستضعفین، کلمه مستضعفین را در ادامه از بسیج حذف کردیم. یک زمانی ما بسیج مستضعفین بودیم.»

محمدباقر قالیباف با اشاره به نقش مردم در گذشته گفت: «مگر بدون مردم می‌شد کاری کنیم، مگر در کردستان بدون مردم می‌شد کاری بکنیم، مگر می‌شد دفاع مقدس را بدون مردم پیش ببریم. قطعا حکومت بدون مردم امکان ادامه حیات ندارد؛ بنابراین ما و بچه‌های انقلاب براین باوریم که هرتصمیمی منجر شود مردم از عرصه تصمیم‌گیری و استفاده از ظرفیت مردم حذف بشوند ما با آن مخالف هستیم.»

وی با ذکر این مسئله که اوضاع اقتصادی امروز کشور مناسب نیست، اظهار داشت: «امروز اگر ما در اقتصاد به گل نشستیم و مردم در چرخه زندگی در این عرصه دارند له می‌شوند، علتش این است که مردم در اقتصاد حضور ندارند و باید به این مسئله دقت کرد که ریشه اصلی فساد همین است که مردم در اقتصاد حضور ندارند.»

قالیباف گفت: «بعضی کوته نگر‌ی‌ها عجیب است که می‌گویند آن روحیه مقاومت، جهادی و ایثارگری فقط برای زمان جنگ است و در دیگر عرصه‌ها پیچیدگی دارد و نیاز به آموزش و علم دارد! از آنها سوال می‌کنیم واقعا در علومی که امروز وجود دارد آیا علومی پیچیده‌تر از عرصه دفاع است؟ در تکنولوژی‌هایی که امروز در دنیا است در علوم پایه چه در تولید صنایع در این عرصه و چه در به کارگیری آن، دقیق‌تر، علمی‌تر و پیچیده‌تر از این وجود دارد؟! حتما خیر. چطور می‌شود مردم برای آن عرصه‌ها قابل هستند، ولی در وقت اقتصاد در وقت استفاده از ظرفیت‌های پولی و مالی در بانک‌ها، فقط دو سه درصد حق استفاده دارند، بقیه حق استفاده ندارند، چون به گفته آنها، مردم درکی از مسائل پولی، مالی و اقتصادی ندارند!»

وی در ادامه تصریح کرد: «من نمیخواهم اینجا عدد و رقم بدهم، اما می‌خواهم بگویم رمز موفقیت در آن مقاطع مال این بود که مردم در مرکز تصمیم گیری و ایفای نقش بودند؛ به پایه‌های هوافضا، پایه‌های صنعت الکترونیک و اصلا علوم پایه نگاه کنید و بگردید به عقب و اطلاعات و آمار را ببینید؛ آن وقت متوجه می شوید که ریشه این موفقیت‌ها در حضور مردم است. و همین مسئله باعث شده تا کشورمان در این عرصه‌ها جزء ده کشور برتر دنیا باشد، اما وقتی در حوزه‌های دیگر به خاطر اینکه مردم را حذف کردیم روحیه کار و تلاش و شایسته سالاری هم حذف شده است، بنابراین نتوانستیم در این حوزه ها پیشرفتی داشته باشیم.»

قالیباف با اشاره به این موضوع که بدون شک امروز نظام مقدس جمهوری اسلامی و ایران یک قدرت منطقه‌ای شده است، گفت: «آن‌هایی که دل در گرو غرب در کشور دارند نمی‌خواهند این حرف را به زبان بیاورند که بگویند ایران عزیز ما یک قدرت منطقه‌ای است، چون این‌ها از اربابان خود نگران هستنند که می‌گویند اگر ما بگوییم یک قدرت منطقه‌ای هستیم این حرف برایمان تهدید است. اما عجیب است، ما یک قدرت منطقه‌ای هستیم این قدرت منطقه‌ای مگر در سیاست خارجی ما اثر ندارد؟ مگر امروز باعث عزت این ملت نشده است.»

وی اظهار داشت: «همانطور که می بینید، امروز در تعاملات سیاست خارجی ما اگر در منطقه براوج قدرت هستیم و اگرارتباطات ما با قدرت‌های جهانی به این سطح رسیده و اگر امروز در عرصه‌های بین المللی نمی‌توانند ما را از این مسیر خارج کنند و حتی قدرت وتو کردن این را هم ندارند؛ این‌ها جز به این است که در دو جمله داشتن روحیه مبارزه که مبانی و اصول انسانیت است مبارزه با ظلم از اولین عناصر یک انسان است خواه مسلمان باشد یا نباشد، ولی ما به عنوان یک انسان مسلمان و محب اهل بیت نباید با ظلم مبارزه کنیم؟ فارغ از این که کسی که دارد ظلم را انجام می‌دهد در هر قدرتی باشد ما وظیفه به دفع آن هستیم و این مبارزه در همه زمینه‌ها اتفاق بیفتد و مردم مرکز این مبارزه باشند این عزت بزرگ هم افریده می‌شود.»

وی گفت: «امروز بدون شک ملت ایران توانسته هژمونی امریکا را در منطقه به هم بزند و او را به زانو در بیاورد، اما برخی می‌گویند این حرف‌ها مال دهه شصت بود، نخیر برای ۱۴۰۰ و اخر دهه نود هم هست امروز هم می‌بینید که باز هم فرهنگ مبارزه هست و این موفقیت‌های بزرگ را دارد. ما دیدیدم در ایام نه دی همان‌هایی که تحلیل دارند و دنیا را از دید خودشان می‌شناسند، در خیابان‌های تهران به راه افتادند و گفتند که نه غزه نه لبنان جانم فدای ایران؛ ما این حرف و شعار را شنیدیم. آنها گفتند شما ما را به سمت جنگ پیش می‌برید و امنیت ملی ما رار به خطر می‌اندازید؛ مقاله‌هایی نوشتند، سخنرانی‌ها کردند، قلم فرسایی‌ها کردند و تحلیل‌هایی کردند؛ خوب امروز کجا هستند؟ ببینید ما در حینی که دفاع از مظلومین کردیم دفاع از امنیت ملی خودمان هم کردیم. الان داعش کجاست؟ داعش نابود شد و اگر مسیر داعش ادامه پیدا می‌کرد امروز کشور ما هم امن نبود.»

قالیباف در ادامه تصریح کرد: «این همه منابع و این همه نیروی جوان عظیم و متخصص و با انگیزه در کشورمان است، ولی متاسفانه این وضعیت نامناسب اقتصادی را برای زندگی مردم تعیین کرده اند. ما براین باور هستیم که همان طور که مبارزه با امریکا و با استکبار از وظایف جدی و قطعی ما است، فلسفه انقلاب اسلامی برای مبارزه با فقر و غنا نیز است. برای مبارزه با ظالمین و مستکبرین است و به همین شدت هم انقلاب اسلامی برای محرومین و خدمت به مردم و رفاه مردم است؛ بنابراین در عرصه داخلی براین باوریم که شعار مرگ برامریکا در داخل کشور یعنی کار، کار و کار و یعنی خدمت به مردم و یعنی گره بازکردن از مشکلات مردم و این کار امکان پذیر نیست به جز اینکه مردم در صحنه باشند.»

محمدباقر قالیباف خطاب به مسئولان گفت: «عزیزان من و شما با این مردم پیمان بستیم واقعیت و حقیت من و شما این است که از بطن این مردم آمدیم، من و شما یک روستازاده بیشتر نیستیم، اگر فرصت و مسئولیتی پیدا کردیم فقط به خاطر مبارزه این مردم و امام است. امام و امت امام این فرصت را به من و شما داد که امروز آمدیم. بازنشستگی نداریم، ما باید بیایم و اثر گذار باشیم، فکر نکنید عرصه‌ای است که به شما تعارف می‌زدند آن روز که تعارف می‌زدند سر دادن خون و رفتن به جبهه بود که با افتخار قبول داشتیم و می‌رفتیم دو مرتبه هم باشد می‌رویم، اما عرصه قدرت کشور عرصه پول و منال و مال است این را به کسی تعارف نمی زنیم. او در چنبره همان افراد محدود باید قرار بگیرد.»

وی اظهار داشت: «اگر من بحث ۴ درصد و ۹۶ درصد را گفتم کاملا مبنای علمی دارد، امروز این ۴ درصد‌ها افرادی هستند که قانون را در این کشور به اسارت گرفتند، با قدرت پست‌ها و افرادی که در اختیار دارند قانون را به راحتی دور می‌زنند و زندگی مردم را له می‌کنند. آنها حتما به شما تعارف نخواهند زد نه تنها که تعارف نمی‌زنند فرصت به شما نخواهند داد. با صراحت بگویم اصولگرا و اصلاح طلب ندارد، بعضی ها قدرت طلب هستند، این را در زندگی سیاسی افراد نگاه کنید یک روزی منتهی علیه راست هستند، چون در قدرت هستند وقتی که فرصت بهتری برای قدرت پیدا کنند، منتهی علیه چپ هستند. پس چپ و راست موضوعیت ندارد قدرت موضوعیت دارد.»

قالیباف در ادامه با اشاره به این موضوع که انقلاب نکردیم که قدرت در اختیار افراد خاص بگذاریم، قدرت در اختیار هرکسی باشد امانتی است برای خدمت به مردم، گفت: «می دانم که شما جزء مظلومترین مردم هستید دل پردرد و پرخونی دارید حتی منتقد به بنده و امثال بنده هم هستید که می‌گویید شما جزء مسئولین هستید که ما را درک نمی‌کنید؛ حرف شما درست است ما حتما سختی‌هایی که امروز می‌کشید و شرمندگی‌هایی که امروز دارید در بین رزمندگان گردانتان و رزمندگانی که روز‌های سخت ایستادند، نمی‌توانید مشکلی حل کنید بلکه خودتان دچار مشکل شدید با گوشت و استخوان این را می‌فهمم و می‌بینم هرروز در معرض این تماس‌ها هستم. بله عزیزان صادقانه از من بپذیرید که هیچ راهی نداریم که برای حل همه این بحث‌ها مردانه به میدان بیاییم، بایستیم و فکر نکنیم به میدان آمدن فقط در مقطع انتخابات است. همین امروز هم می‌توانیم مشکلی از مردم حل کنیم، به یک جلسه که در کنار هم بنشینیم بسنده نکنیم.»

وی افزود: «اگر بنا است که مشکلی از مردم را حل کنیم، ممکن است یک وقتی امکاناتی در دست آدم باشد این امکانات امانت است و در حجم وسیعی خدمت به مردم می‌کنیم، اما وقتی هست امکانات محدود است ولی به اندازه همان بازهم مکلف به کار و تلاش هستیم. مگر روز‌های اول که من و شما به جبهه رفتیم مگر فرصتی دست ما بود مگر تجهیزاتی دست ما بود در اوج مظلومیت ایستادیم چرا در عرصه کشاورزی، چرا در عرصه اقتصاد، چرا در عرصه محرومیت زدایی با همان روحیه نباشیم؟»

قالیباف با اشاره به افتخارات گذشته کشور گفت: «دوستان گذشته و تاریخ خودمان را فراموش نکنیم تمام گذشته ما مایه افتخار است به آن افتخار کنیم و همان مسیر را پیش برویم. نگویید سنی از ما گذشته البته معنی این حرف نیست فرصت به جوانان ندهیم حتما اولویت جوانان هستند، اما جوانان عزیزمان به تجربیات من و شما نیازمندند، من هرکجا توفیق خدمت داشتم فرصت برای جوانان گذاشتم حتی در مسئولیت هایم محدودیت سنی گذاشتم مثلا افراد بالای ۳۵ سال پست‌هایی که نباید باشند دیگر نباید باشند.»

وی ادامه داد: «باید با وحدت انسجام همدلی در این عرصه و زمان در این شرایط سخت البته این وحدت انسجام سازمان و همدلی باید بدون شک با محوریت و سایه و خیمه گاه ولایت پیش برویم، دچار ضعف نشویم در فرهنگ اسلامی و قرآنی خودمان ناامیدی را گناه بزرگ می‌دانیم، ما خدا را داریم عزت و ذلت دست اوست، ناامیدی در فرهنگ اسلامی ما معنی و مفهومی ندارد با همه سختی‌ها و همیشه دیدید پیروزی‌ها زمانی نصیب ما شده که ما به اوج سختی رسیدیم. شما بچه‌های جنگ و جبهه هستید.»

قالیباف در ادامه خاطره ای از زمان جبهه تعریف کرد و گفت: «سال ۵۹ در عمار شرقی و عمارغربی در شرق رودخانه کارون جبهه محمدیه، خاکریز زدیم، ولی در سال پایانی جنگ هم اگر خاطرتان باشد با حملاتی که عراق شروع کرد من دقیقا یادم است دومرتبه در شرق رودخانه کارون خاکریز زدیم، چون حسینیه جاده اسفالت گرفته شد، بعد جاده اهواز خرمشهر خط نبود ما به بچه‌های مهندسی گفتیم یک خط دیگر بزنند، فکر می‌کردیم همه چی را از دست دادیم ما یک وقتی توان این تجربه را داریم؛ امام عزیزمان فرمودند: «راه قدس از کربلا می‌گذرد» ما وقتی در خاکریز‌ها اینقدر فشار می‌آمد می‌گفتیم امام قربانت بشوم دیگر همین خاکریز برای ما بماند فعلا بس استّ، این هم نمی‌خواهیم فقط مجروحین و شهدا را تخلیه کنیم. یعنی فشار اینقدر سخت می‌شد می‌گفتیم که فقط مجروحین را بتوانیم عقب بیاوریم. ما آن روز‌های سخت را سپری کردیم، دوستان شهید ما حتما روحشان حاضر و ناظر برما است. من و شما هم با این چشممان داریم می‌بینیم که شعار بلند امام که فرمودند «راه قدس از کربلا می‌گذرد» همان فرزندانی که پدرشان درمظلومیت جنگیدند، امروز به من و شما درس می‌دهد که ناامیدی وجود ندارد قدرت امریکا قدرت پوشالی است.»

وی اظهار داشت: «در عرف نظامی مان در دافوس می‌خوانیم که باید سه برابر دشمن ظرفیت داشته باشیم تا بتوانیم عملیات انجام بدهیم، ولی من و شما این را تجربه کردیم که هر عده و عده‌ای که داریم باید جمع و با عقلانیت مبارزه کنیم ولو اینکه قلیل باشیم. و به اذن الله به دشمن پیروز می‌شویم. من و شما وعده خدا را دیدیم از این جهت ناامیدی گناه بزرگی است فرقی نمی‌کند یک عرصه اقتصاد است یا حوزه دفاع؛ همه زندگی انسان‌ها است، آن امنیت است این معیشت. امروز اهمیت معیشت کمتر از امنیت نیست و متاسفیم از اینکه در شرایط سخت امنیت برقرار است، ولی معیشت به جای اینکه زندگی مردم را حل کند تاراج عده‌ای خاص شده است.»

قالیباف در پایان تاکید کرد: «آینده دست من و شما است، دست جوانان این کشور است، دست مردم است؛ مردم را به درستی در مرکز بیاوریم از مردم به درستی کمک بخواهیم و بدون شک می‌توان در این عرصه‌ها افتخار آفرین باشیم، مثل گذشته با حضور جوانان و مردم عزیز و شما پیشکسوتان که همیشه مایه افتخار کشور و مردم بودید، هستید و خواهید بود. والسلام علیکم و رحمه الله و برکاته.».