دولت باید خود را در برابر مردم متعهد و پاسخگو دانسته و برای حل مشکلات تلاش کند

 جمعی از انجمن‌های اسلامی دانشجویان کشور در نامه‌ای خطاب به روحانی در خصوص حل مشکلات اقتصادی تاکید کردند: دولت باید خود را در برابر مردم متعهد و پاسخگو بداند و به جای شعار دادن، اپوزیسون بازی و جناحی کردن مشکلات معیشتی مردم، برای حل آن مشکلات همت گمارد، دولت، دولت است، قوه اجرایی مملکت است، 18 وزارت خانه دارد، بودجه صدا و سیما و سپاه و قوه قضاییه و نهادها را دولت تخصیص می دهد. مسئولیت مستقیم اقتصاد با شماست و ثانیاً باید با درد مزمن حقوق‌های نجومی برخورد شود. چه در دولتمردان و دستگاه های اجرایی و چه در مجلس. نباید با مفسد اقتصادی، هرچند از بستگان شما باشد، مماشات کنید.

متن کامل این بیانیه به شرح زیر است: 

« سلام علیکم

مطلع هستید ملتی که جنگ هشت ساله و داغ هزاران شهید مدافع حرم را تحمل کردند نسبت به تبعیض، گِرانی در کنار حقوق کم بسیاری از مردم و حقوق نجومی عده‌ای اندک، هزینه 500 میلیون تومانی برای یک ناهار هیئت دولت در سفر به کرج در سال 95، اختلاس از صندوق ذخیره (جیب) فرهنگیان، کم توجهی دولت به مال باختگانی که حدود دوماه در شهرهای مختلف تجمع می کردند و معترضند و حق هم دارند.

به نظر می‌رسد این تبعیض‌ها از آن جنگ و شهید دادن‌ها برایشان سخت تر است چراکه عده ای از آنان در چند روز اخیر، تجمعاتی مسالمت آمیز و اقتصادی برگزار کردند. البته آقای جهانگیری گفته بود اینها جناحی و سیاسی است و نه اعتراض مردمی. همچنین گفت دودش به چشم خودتان می‌رود. درحالیکه انتظار می‌رفت دولتمردان به میان مردم معترض می رفتند و صدای مردم را می شنیدند و برای رفع مشکلات آن ها همت مضاعف می گماشتند.

اما نرفتند و دیدیم که عده ای عقده ای، روی موج اعتراضات اقتصادی سوار شدند و در چند شهر ایران شروع به اغتشاش و آسیب رساندن به اموال عمومی و آتش زدن سطل آشغال و اموال عمومی و ... کردند و دوباره نشان دادند که سردهندگان شعارهای ساختارشکنانه، عده‌ای اوباش هستند که دغدغه مردم ندارند.

آقای روحانی

دغدغه مردم را داشته باشید و صدای مطالبات مردم را بشنوید. شما خودتان این مطالبات به حق را برای مردم به رسمیت شناختید. آنجا که در مناظرات انتخاباتی در 15 خرداد 92 گفتید: «#دولت باید جلوی اشرافیکری، تبعیض، فساد، اسراف و ریخت و پاش را بگیرد.»

آقای روحانی

ای کاش فقط مقابله با فساد و تبعیض را وظیفه دولت می دانستید. شما در گفت و گوی ویژه خبری قبل از انتخابات 92 گفتید: «آنچنان #درآمد_سرشار اقتصادی برای مردم بیاورم که مردم اصلاً به این 45 هزار تومان (یارانه) نیاز نداشته باشند.»

آقای رئیس جمهور

به راستی چه شد که شما که تمام امکانات کشور، از وزارت کار و رفاه اجتماعی، وزارت اقتصاد، وزارت صنایع و معادن، وزارت نفت و وزارت مسکن گرفته تا وزارت امور خارجه و گمرکات و بانک‌ها و خلاصه تمام امکانات مدیریتی کشور را در اختیار دارید، نتوانستید به وعده «چرخیدن توأمان چرخ سانتریفیوز و اقتصاد» عمل کنید؟

علت این است که اولاً شما چشم خود را به بیرون از مرزها دوختید و دم کدخدای عهدشکنِ نامرد را دیدید و در 24 تیر 94 که روز انعقاد برجام بود، گفتید: «تمام تحریم‌های مالی، تمام تحریم های بانکی، تمام تحریم‌های اقتصادی به طور کامل لغو خواهد شد و نه تعلیق.» این وعده ای بود که در متن برجام هم وجود نداشت و حمل بر صحت این است که شما بر اساس اعتماد به غرب این وعده را به مردم دادید و ثانیاً با فساد و تبعیض مقابله جدی نکردید. به عنوان مثال با اینکه رهبری در قضیه حقوق ‌های نجومی در نماز عید فطرِ پارسال در جمع مردم و شما مسئولین گفتند: «دریافت‌های نامشروع باید برگردانده بشود، و اگر کسانی بی‌قانونی کرده‌اند مجازات بشوند، و اگر سوءاستفاده‌ی از قانون هم شده است بایستی این ها را از این کارها برکنار بکنند؛ این ها کسانی نیستند که لیاقت این را داشته باشند که در این مراکز قرار بگیرند.» دیدیم که نه تنها پول پرستانی که از قانون سوء استفاده کردند بر کنار نشدند بلکه شما گفتید: «برای مقابله بافساد نباید چوب و شلاق آورد.»

حال چه باید کرد؟

اولاً دولت باید خود را در برابر مردم متعهد و پاسخگو بداند و به جای شعار دادن، اپوزیسون بازی و جناحی کردن مشکلات معیشتی مردم، برای حل آن مشکلات همت گمارد. دولت، دولت است، قوه اجرایی مملکت است، 18 وزارت خانه دارد، بودجه صدا و سیما و سپاه و قوه قضاییه و نهادها را دولت تخصیص می دهد. مسئولیت مستقیم اقتصاد با شماست.

ثانیاً باید با درد مزمن حقوق‌های نجومی برخورد شود. چه در دولتمردان و دستگاه های اجرایی و چه در مجلس. نباید با مفسد اقتصادی، هرچند از بستگان شما باشد، مماشات کنید.

ثالثاً دولت باید به ظرفیت‌های مغفول مانده اقتصادی توجه کند، رهبر انقلاب در موارد متعدد در این سال های مذاکره (معامله) با آمریکا، راهکارهای عملیاتی دهگانه و ششگانه و ... برای حل مشکلات اقتصادی دادند.
باید به اولویت‌ها توجه کرد و به جای اینکه مبالغ هنگفتی برای خرید هواپیما و قول شما هواپیمای نو تخصیص یابد، باید به کارخانه ها و کارگاه هایی که به دلیل مشکل مالی تعطیل شده اند و بسیاری را از سرپرستان خانوار را بیکار کرده اند، پول داد. همچنین باید با برخورد با آقازاده های قاچاقچی، به تولید کمک کرد، البته آقای دادستان چند روز پیش گفته اند قوه قضاییه به مقوله آقازاده‌های قاچاقچی ورود کرده است. دیر است اما با قدرت باید ادامه یابد.»