حمله آمریکا به ایران بلوف یا واقعیت؟

برای اینکه پاسخ  سوالی که در تیتر مقاله آماده است را پیدا کنیم باید آمریکا را در سه جنگ اخیرخود مورد بررسی قرار دهیم تا پس از دقت نظر در این خصوص ، بتوان تحلیل جامع تری را ارائه داد.

الف) جنگ اول :

حدود 50 سال قبل آمریکا یعنی بزرگترین ارتش دنیا به ویتنام حمله کرد بهانه حمله بسیار مسخره بود،  آمریکا هنوز نتوانسته است از زیربار این دلایل واهی برای حمله به ویتنام خارج شود. حاصل این جنگ برای آمریکا 58/000 کشته و 300/000 زخمی بود و همچنین500/000 جوان آمریکائی در آن دوران ده ساله جنگ از آمریکا به کانادا ویا مکزیک و سایر کشورهای آمریکای جنوبی مهاجرت کردند تا در این جنگ سهمگین شرکت نکنند که برخی از آنان پس از30 سال به کشورشان بازگشتند.

بر اساس آمار آمریکائی ها آنان 1/886/998 پرواز جنگی بر فراز ویتنام انجام دادند و 6/084/727 تن بمب برسر مردم ویتنام ریختند و یک میلیون نفر را در این کشور که آن روز 50 میلیون نفر بود را کشتند.

نهایتا آمریکایی ها آنقدر در باتلاق ویتنام فرو رفتند که در تاریخ 30 آوریل 1975 مجبورشدند  از این کشور خارج شوند و به زعم ویتنامی ها فرار کردند ، ویتنامی ها  این روز (30آوریل ) را هر ساله بعنوان روز فرار متجاوزان آمریکانی در تقویم خود  جشن می گیرند.

آسیب های روحی و روانی این جنگ هنوز بر گرده آمریکائیان سنگینی می کند.

اما این جنگ را نمی توان پایه ومبنای تحلیل وضعیت نظامی امروز آمریکای ها قرار داد ، لذا باید به دو جنگ آمریکائی ها که  طی سال های اخیر صورت گرفت بپردازیم تا تحلیل درست تری داشته باشیم .

ب) جنگ دوم :

تجاوز آمریکا به افغانستان که در سال 2001 به بهانه ی حمله القاعده به برج های دو قلوی نیویورک شروع شد بمدت 13 سال به طول انجامید. در این جنگ آمریکا 3125 کشته وبا هم پیمانان خود 13000کشته ویکصد هزار نفر زخمی داشتند.

افغانستان که از سال 1358شمسی و همزمان با خروج شوروی سابق از کشورشان تازه می خواستند طعم آزادی را بچشند وارد جنگ های داخلی وقومی  شد ونهایتا درگیر جنگ های القاعده وطالبان گردیدند ودر ادامه نیز تجاوز امریکا به این کشور صورت پذیرفت. اما نتیجه ی حضور آمریکا در این کشور ، تحت الشعاع تلفات بسیار زیاد و اعتراضات داخلی مردم آمریکا قرار گرفت و مجبور به خروج از افغانستان گردیدند.  امروزه نه تنها تروریسم در افغانستان ریشه کن نشده است بلکه بخش بزرگی از افغانستان هنوز در سلطه آنها قرار دارد و نتیجتا آمریکای بزرگ و قدرتمند باهزینه های  وحشتناک نظامی و تلفات بالا امروزه هیچ تسلطی بر این کشور ، از دولت گرفته تا  شورشیان و تروریستها ندارد. دولت آمریکا انتقام کشتار 3000 نفری برج های دو قلو را با کشته شدن 3125سرباز و نظامی آمریکایی از مردم خودشان گرفتند.

از پایان این جنگ وحضور نظامیان آمریکائی سه سال می گذرد و هنوز مردم آمریکا دلیل این تلفات را نفهمیده اند، آیاکشته شدن اسامه بن لادن تنها دست آورد این حمله 13 ساله بااین تلفات و هزینه بود؟ ، ( طالبان ) دو روز بعد فرمانده ی جدیدی را انتخاب کرد.

ج) جنگ سوم :

حمله آمریکا به عراق که چند سال بعد از نبرد  افغانستان بوقوع پیوست ،  به نوعی آمریکا را درگیر  دو جنگ در یک دوره گردانید .

این جنگ که حدود 14 سال پیش آغاز شد و بمدت 8سال ادامه داشت .برای آمریکائی ها 4408 کشته و35000 مجروح  به ارمغان آورد ، اما این جنگ یک خصوصیت عجیب دیگر نیز داشت و آن هزینه های هنگفت آن بود این جنگ بعنوان  پرهزینه ترین  جنگ آمریکائی ها  معروف شد،  حاکمان آمریکایی 770میلیارد دلار هزینه ی این جنگ را که به بهانه نابودی سلاح های کشتار جمعی آغاز گردیده بود  از جیب مالیات دهندگان آمریکائی پرداخت نمودند و اما دست آوردهای این جنگ غیر از کشته ها ومجروحان آمریکائی  ( حتی یک انبار سلاح کشتار جمعی  پیدا نشد).  تنها دستگیری صدام و اعدام او بود و نتیجه ی دیگری برای آمریکایی ها در پی نداشت .  امروز در عراق ، ایرانیها جولان می دهند ، شرکت های ایرانی  در حال انجام طرح های اقتصادی می باشند و حضور چند میلیونی عراقی ها  در ایران و زیارت امام رضا (ع) و حضرت معصومه (س) و همچنین حضور چند میلیون ایرانی ها در راهپیمایی اربعین نشان از ارتباط نزدیک ایران و عراق و شکست آمریکا می باشد.

آمریکایی ها در ویتنام ، افغانستان و عراق یک قلب را نتوانستند تسخیر کنند در صورتی که با شعار آزادی ملتها آمده بودند و آمریکا تنفر تاریخی این ملتها را برای همیشه به جان خود خرید.

واما مسئله ی مهم این بود که آمریکا در زمان اوبامای دمکرات تصمیم گرفت تا جبهه جدیدی به نام ایران را برای خود باز نکند ، چرا که توان اداره جنگی دیگر را نداشت. لذا به بهانه اینکه ایران در حال اتمی شدن است باب مذاکرات را باز کرد این دوره همزمان شد با ریاست جمهوری جناب آقای روحانی.

به نمایندگی از ایران تیم مذاکره کننده  ی دیپلماتیک ایران توانست پس ازسه  سال به یک دست آورد بنام برجام برسد ، این مدت مذاکرات با آمریکا وتصویب برجام ، ایران خود را آماده  می نمود تا از زیر بار تحریم ها خارج گردد اما این بار ریاست جمهوری آمریکا به دست مردی از جنسی دیگر افتاد ، ترامپ با یاد آوری شکست های آمریکا در افغانستان و عراق به مردم آمریکا و بیدار نمودن غرور مردم ، پیروز انتخابات گردید و خواب برجام را برای ایران تعبیری دیگر نمود.

آمریکا اکنون از دو جنگ طولانی خارج شده است و بسختی توانسته است خود را سازماندهی نماید و به همین دلیل بود که از دل القاعده و طالبان گروه جدید خونخواری به نام داعش را متولد نمود  تا با نیروهای تکفیری و وهابی و با پول عربستان و امارات مدتی منطقه را درگیر نماید و بدون آنکه سربازی و دلاری هزینه کند انبارهای سلاح خود را به روی کشورهای ضعیف بومی منطقه که بشدت از ایران می ترسیدند باز نمایدوعدم آمادگی خود برای جنگی دیگر را پنهان نماید.

آمریکا با تجربه ای که از افغانستان و عراق بدست آورد و از طریق پیروزی های ایران در منطقه و ترس شدید عربستان و اسرائیل و کشورهای کوچک عربی از ایران ، هیچ آمادگی ای برای  شروع یک جنگ دیگر با کشوری قدرتمند مثل ایران را ندارد و تماما به دنبال انجام جنگ های نیابتی از طرف خودش در منطقه می باشد .

 مغز هوشمند نظام سیاسی آمریکا ترامپ را مکلف کرده است تا با دمیدن به تنور جنگ بدون حضورخود آمریکا و ایجاد فضای ناامنی منطقه ای ، در پی فروش  سلاح های آمریکائی باشد وهزار میلیارد هزینه در جنگ های قبلی را تامین نماید و هرگز درصدد جنگ جدیدی نخواهد بود. نه مردم آمریکا و نه بودجه آمریکا ونه حتی نظامیان آمریکایی روحیه ایی برای جنگی جدید ندارند .

لذا بنظر می رسد دولتمردان ومسئولین جمهوری اسلامی ایران قبل از اینکه به فکر دفع حمله احتمالی  آمریکا به ایران باشند باید بفکر اصلاح اقتصاد داخلی با تکیه برمردم باشند و باید شرایط کشور را به گونه ای طراحی نمایند تا مردم باور کنند که دولتمردان و حاکمان  با فساد و تباهی و رشوه و اختلاس و سواستفاده و رانت در حال مبارزه اند اگر مردم باور کنند که این مبارزه جدی است  حتما به کمک کشور خواهند آمد.

اقتصاد مردمی ، دستگاه قضائی عادل ، مجلس منعطف ملی ، صنعت همراه با اشتغال مدیران جهادی 24 ساعته ودر یک کلام هزاران جوان ایرانی همچون همت ، زین الدین ، باکری، بروجردی ،  دقائقی ، متوسلیان و... را به بازار مدیریت کشور برسانید تا ببینید نتیجه ی حرکت های انقلابی این جوانان برای خدمت به مردم چگونه جواب می دهد. رضایتمندی و همراهی مردم با نظام اسلامی از هزاران بمب اتم و موشک بالستیک قدرتمندتر است واین همان چیزی است که آمریکا به خوبی می داند که اگر آن را از ایران و ایرانی بگیرد  چیزی برای دفاع باقی نمی ماند مردم ما نشان داده اند که عاشقانه پای نظام اسلامی ورهبری خود می ایستند بشرط آنکه صداقت ، پاکی و سلامت و ... را از دولت مردان و مسئولان ببینند.

هزاران مدیر فسیل شده ای که از طریق رانت و ارتباطات خانوادگی و سفارشهای حزبی در سی سال گذشته بر سر کار آمده اند را به باز نشستگی اجباری بفرستید. آنان با درآمدهای نجومی برای خود میلیاردها تومان خانه و ویلا و خودرو و حساب بانکی ایجاد کرده اند ، مطمئن باشید به آنان آسیبی نمی رسد و بجای  هزاران مدیر شرکت های دولتی و نیمه دولتی  که در مسنولیت های هیات مدیره و معاونین این شرکت ها می باشند،  هزاران جوان انقلابی ، باانگیزه ، سالم وبا روحیه را وارد چرخه ی مدیریت کنید و مانند دفاع مقدس آنان را به فرماندهی گردان ها و لشگرهای دولتی برسانید و آنگاه بنگرید که چگونه آمریکا را کیش و مات می کنند و ملت ایران را  امیدوار به آینده ای روشن می نمایند . هزاران  قاضی و  بازپرس جدید تحصیل کرده  و حقوق دان جوان که عدالت از نوک قلم هایشان جاری باشد را به قوه قضائیه فرا بخوانید و مدیران فرتوت قوه قضائیه را به بازنشستگی بفرستید .

بیائید و از این حرکت بزرگ انقلابی نترسید، دست جوانان را بگیرید تا یکبار دیگر شکوفائی ایران اسلامی را شاهد باشیم.

امروز ایجاد یک شغل در کشور در حقیقت  برابر با نابود کردن یک هواپیمای اسرائیلی در خاک خودش می باشد.

به ملت خود تکیه کنید  با دزدان و سواستفاده گران مماشات نکنید ، همه مسئولانی که در این سال ها از همدیگر اخبار پنهان دارند و به یکدیگر رشوه و حق و سکوت می دهند را از دولت، دستگاه ها وبنیاد ها اخراج کنید ،آنگاه ببینید که مردم چگونه مانند 8 سال دفاع مقدس با دستان خالی ولی قلبی مملوء از عشق به وطن برای سربلندی سزرمین شان هر کوششی را انجام خواهند داد و در سخت ترین شرایط زندگی خواهند کرد و حتی ذره ایی خم به ابرو نخواهند آورد و با این شرایط متوجه میشوید که ترامپ جرات حتی یک بلوف زدن ساده را هم نخواهد داشت.

سید احمد نبوی