دیدگاه رئیس‌جمهور درباره حوادث دی 96

حسینعلی حاجی‌دلیگانی نماینده مردم شاهین‌شهر ، درباره مباحث مطرح شده در جلسه غیرعلنی مسئولان قوای سه‌گانه که عصر امروز در مجلس شورای اسلامی برگزار شد، اظهار کرد: در مجموع جلسه قابل قبولی بود اما می‌توانست بهتر و کامل‌تر باشد.

نمایندگان باید به قید قرعه صحبت می‌کردند

وی ادامه داد: در وهله اول باید می‌گذاشتند به جای روسای فراکسیون‌ها، نمایندگان به قید قرعه صحبت می‌کردند چرا که در این صورت بهتر می‌شد حرف مردم را زد.

نماینده مردم شاهین‌شهر تصریح کرد: همچنین علاوه بر روسای قوه مجریه و قضائیه، بهتر بود که چند تن از مسئولان این دو قوه هم سخنرانی می‌کردند.

حاجی‌دلیگانی درباره اظهارات رئیس مجلس شورای اسلامی در این جلسه، اظهار کرد: وی در این جلسه به حدود 11 محور نیازهای کشور پرداخت که در مجموع خوب بود اما بهتر بود که به بحث اشتغال بیشتر توجه می‌کرد.

آملی‌لاریجانی باید به مطالباتش از دولت و مجلس می‌پرداخت

عضو کمیسیون برنامه و بودجه درباره مباحث مطرح شده از سوی آیت‌الله آملی‌لاریجانی رئیس قوه قضائیه، متذکر شد: وی بیشتر گزارشی را از اقداماتی که در قوه قضائیه انجام می‌شود، ارائه داد.

وی با بیان اینکه بهتر بود رئیس قوه قضائیه در این جلسه به انتظاراتشان از دو قوه دیگر اشاره می‌کرد، گفت: البته در بخشی از صحبت‌های خود اشاره‌ای به ضرورت افزایش اعتبارات و نیاز به قاضی بیشتر کرد اما می‌توانست در این جلسه به تنگناهای قانونی خود و همچنین مطالباتی که از دولت دارند، بپردازد.

حاجی‌دلیگانی درباره اظهارات رئیس جمهور در این جلسه، بیان کرد: رئیس جمهور هم به محورهای مختلفی اشاره کرد اما احساسم این است که در برخی از موارد مطالب را واقعی بیان نمی‌کرد.

نماینده مردم شاهین‌شهر ادامه داد: برای مثال درباره موضوع برجام انتظارمان از رئیس‌جمهور آن بود که بگوید این توافق‌نامه چه منافعی برای کشور داشته و چه گشایش‌هایی با آن حاصل شده است.

دیدگاه رئیس‌جمهور درباره حوادث دی 96

وی با اشاره به اینکه وی درباره حوادث دی ماه 96 دیدگاه و تجزیه و تحلیل درستی نداشت، گفت: رئیس‌جمهور معتقد است که این موضوع با چراغ سبز برخی از شخصیت‌ها آغاز شد و اگر چراغ سبزی در داخل کشور نبود و همه چراغ‌ها قرمز بود، کسی جرات اینکه پایش را روی گاز بگذارد، نداشت و معتقد بود که افرادی در داخل به این اعتراض‌ها دامن زدند.

حاجی‌دلیگانی با اشاره به اینکه رئیس‌جمهور گلایه‌ای را از مجلس داشت که دولت حدود 200 لایحه تحویل مجلس داده اما مجلس کمتر از 120 لایحه را بازگردانده است، تصریح کرد: باید این مسئله بررسی شود چرا که استدلالم این است که رئیس‌جمهور از زمان آغاز شروع دولت یازدهم تاکنون را در نظر گرفته و این آمار را مطرح کرده است که اگر صحت داشته باشد حق با آنان است و این اشکال به هیئت‌رئیسه مجلس برمی‌گردد که چرا این موضوع بسیار مهم را مدیریت نمی‌کنند.

تخلف بودجه‌ای دولت

عضو کمیسیون برنامه و بودجه با بیان اینکه رئیس‌جمهور در این جلسه بیان کرد که وقتی لایحه بودجه 97 مصوب شد، 20 هزار میلیارد تومان از آن کسر و سپس ابلاغ کردیم چرا که دولت تشخیص داده که این مقدار از بودجه قابل وصول نیست، گفت: در حالی که وقتی قانونی مصوب شد و شورای نگهبان را هم آن را تایید کرد، هیچ فردی حتی رئیس‌جمهور حق ندارد که آن را اجرا نکند که این موضوع تخلف آشکار و کاملا قابل پیگرد است.

وی افزود: همچنین رئیس‌جمهور در این جلسه گفت که بعد از برجام 40 میلیارد دلار فاینانس امضا شده داریم اما بیان نکرد که چرا تاکنون اجرایی نشده است و باید دقیق و شفاف اشاره می‌کرد که چه مقدار انجام شده است و به نظر می‌رسد که بخش قابل توجهی از این‌ها روی کاغذ مانده باشد.

حاجی‌دلیگانی با اشاره به اینکه رئیس‌جمهور اظهار کرد که ما هر سال 5 درصد تورم را کاهش دادیم، گفت: این آمار شامل عمده کالاهای ضروری مردم نمی‌شود که در این باره می‌توان به قیمت برنج اشاره کرد؛ در ابتدای ریاست جمهوری روحانی هر کیلو برنج وارداتی 4 هزار تومان بود اما الان به 8 تا 10 هزار تومان رسیده است.

نماینده مردم شاهین‌شهر گفت: برخی از آمارهایی که رئیس‌جمهور ارائه داد، غیرواقعی بود اما تعجب نکردیم چرا که روز گذشته هم دیدیم که مدعی شد 200 هزار شغل در فضای مجازی ایجاد شده است در حالی که طبق آماری که داریم این آمار فقط 15 هزار شغل است.

تامل در آمار رئیس‌جمهور

وی افزود: رئیس‌جمهور در این جلسه اظهار کرد که در این سال‌ها رشد اقتصادی خوبی داشتیم، به طوری که در سال 95 بالاترین رشد را در جهان داشتیم، که این آمار از جمله موارد قابل تامل است.

حاجی‌دلیگانی تصریح کرد: وی گفت که تراز صادرات و واردات ما از زمان مصدق تا الان همواره منفی بود و فقط در سال 95 و 96 مثبت بوده است که این مطلب هم صرفا قلب واقعیت است و از نظر ما قابل قبول نیست.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه گفت: رئیس‌جمهور اعلام کرد که ما در سال 96 حدود 790 هزار اشتغال خالص ایجاد کردیم که وضعیتی که در جامعه می‌بینیم، با این آمار منافات دارد.

وی تاکید کرد: انتظار داریم که رئیس‌جمهور همان طور که توصیه اخلاقی می‌کند که نباید حرف خلاف واقع بزنیم، به این توصیه خودش توجه داشته باشد و مطالب را دقیق و بر اساس واقعیت بیان کند.

جلسه مسئولان سه قوه نمایشی بود

حاجی‌دلیگانی با اشاره به تذکر صبح امروز خود مبنی بر اینکه نباید جلسه سه قوه نمایشی باشد، اظهار کرد: همین که نگذاشتند نمایندگان صحبت کنند، یکی از جنبه‌های نمایشی این جلسه بود.

نماینده مردم شاهین‌شهر ادامه داد: جنبه دیگر نمایشی بودن این جلسه آن بود که رئیس‌جمهور بیان کرد که ما می‌توانیم بسیاری از مسائل را با مذاکره حل کنیم و دیگر به سوال و استیضاح کشیده نشود.

وی بیان کرد: رئیس‌جمهور گفت که به وزرای خود ابلاغ کردم، روزهای سه‌شنبه ناهار را در مجلس باشند و سر میز غذا و در راهروها، مسائل را با گفت‌وگو با هم حل کنند.

حاجی‌دلیگانی با اشاره به اینکه تحلیل بنده این است که یکی از تبعات این جلسه سست کردن نمایندگان از طرح سوالشان از رئیس‌جمهور بود، اظهار کرد: تاکنون چندین بار دولتی‌ها امضاهای سوال از رئیس‌جمهور را توانستند از برخی از نمایندگان پس بگیرند اما در این مرحله دیگر نتوانستند آن را از حد نصاب بیاندازند، با برگزاری این جلسه به نوعی به دنبال منصرف کردن نمایندگان از طرح سوال خود از رئیس‌جمهور بودند.

نماینده مردم شاهین‌شهر خاطرنشان کرد: البته امیدواریم اینچنین نشود و رئیس‌جمهور در موعد مقرر نمایندگانش را به کمیسیون مربوطه معرفی کند تا به سوالات پاسخ دهند و اگر نمایندگان قانع نشدند، در موعد قانونی در مجلس حضور پیدا کند.