بسیاری از بازنشستگان دوباره وارد بازار کار می‌شوند

 حجت‌الاسلام سیدناصر موسوی لارگانی در جلسه علنی امروز (سه شنبه، 6 آذر ماه) مجلس شورای اسلامی در جریان قرائت گزارش کمیسیون ویژه تولید ملی و نظارت بر اجرای اصل 44 قانون اساسی درباره آسیب‌شناسی وضعیت شاغلان و بیکاران با رویکرد حمایتی، اظهار داشت: متأسفانه در 4 دهه گذشته ایران، سالانه 2 درصد و در برابر نرخ جمعیت کشور به طور متوسط 3 درصد در کشور سرمایه‌گذاری شده است لذا باید در زمینه سرمایه‌گذاری اهتمام بیشتری ورزید چرا که این درصد بسیار پایین و ناچیز است.

وی افزود: نرخ بیکاری دانش آموختگان دانشگاهی افزون بر 40 درصد است لذا باید با توجه به میزان تحصیلکردگان و رشته‌های تحصیلی آنان در کشور سرمایه‌گذاری صورت گیرد اما تاکنون این اتفاق نیفتاده و جوانان را بدون توجه به شغل و آینده‌ای که قرار است در پیش داشته باشند در دانشگاه‌ها پذیرش کرده‌اند.

وی با بیان اینکه برای برون‌رفت از بیکاری راهکارهای متفاوتی وجود دارد، توضیح داد: تغییر در نظام آموزشی یکی از این راهکارها به شمار می‌آید چرا که تعلیم نیروی انسانی متناسب با بازار کار در این رابطه بسیار حائز اهمیت است.

موسوی عنوان کرد:کنترل مهاجرت از کشورهای همسایه و جایگزینی نیروی کار داخلی به جای نیروی کار خارجی موضوع دیگری است که باید به آن توجه کرد لذا باید طرح بازگشت اتباع خارجی ادامه پیدا کند.همچنین صنعت گردشگری می‌تواند در ایران با ایجاد اشتغال بسیار درآمدزا باشد چرا که جاذبه‌های گردشگری هر استان بسیار متفاوت است.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی بیان کرد: جلوگیری از قاچاق را باید به لیست راهکارهای برون‌رفت از بیکاری افزود این در حالی است که حمایت از کارآفرینان و کارآفرینی می‌تواند بسیار کارگشا باشد. رفع موانع سر راه بنگاه‌های کوچک مسئله‌ دیگری است که باید به آن توجه داشت.

موسوی لارگانی با تأکید بر اینکه بسیاری از بازنشستگان به دلیل کافی نبودن حقوقشان پس از بازنشستگی دوباره وارد بازار کار می‌شوند، اضافه کرد: این مسئله سبب گرفتن فرصت‌های شغلی از جوانان شده است و تناسب اشتغال را بر هم می‌زند لذا باید درصدد تسهیل شرایط معیشتی بازنشستگان برآمد تا آنها مجبور به فعالیت در دوران بازنشستگی و گرفتن فرصت‌های شغلی جوانان نباشند.