رئیس‌جمهور ناکارآمدی دولت را به مسائلی همچون برجام و FATF ربط ندهد

محمدامین مهدی‌پور دبیرکل اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان با اشاره اظهارات اخیر رئیس‌جمهور درباره FATF، گفت: FATF از زمانی که وارد مجلس شده حاشیه‌ساز بوده و افراد مختلفی اعم از موافق و مخالف نظرات جدی‌ای پیرامون این موضوع داشتند اما از طرفی اقشار مختلف مردم و تعداد زیادی از دانشجویان با ارائه استدلال‌ها و ادله‌های مختلف و تخصصی به این موضوع ورود کردند و علناً مخالفت خود را اعلام کرده و گفتند که این لایحه نمی‌تواند به کشور ما کمک کند تا در مسائل مالی بهتر از گذشته عمل کنیم. 

وی افزود: دانشجویان معتقد بودند که اگر قرار است لایحه‌ای برای مبارزه با پولشویی و تأمین مالی تروریسم تصویب شد باید همان‌گونه که رهبر معظم انقلاب هم فرمودند. در داخل کشور این کار صورت گیرد. لزومی ندارد ما با پیوستن به این کنوانسیون‌ها بیاییم بیش از حد به آنها تعهد داده و اخبار محرمانه مالی و اقتصادی خودمان را به صورت رایگان در اختیار کشورهایی که با ما دشمنی دارند قرار بدهیم صرفاً با این بهانه که می‌خواهیم اثبات کنیم که در دنیا حامی تروریسم نیستیم. 

این فعال دانشجویی با اشاره به تصویب cft در مجلس و ارائه آن به شورای نگهبان ادامه داد: شورای نگهبان ایراداتی را به این لایحه گرفته است و متن این لایحه دوباره به مجلس برگردانده شده تا دوباره بررسی شود اما ما شاهدیم رئیس مجلس به جای بررسی مجدد و حتی رأی‌گیری که طبق قانون اساسی باید انجام می‌‌شد برخلاف همه موارد و آیین‌نامه‌های داخلی خودش مستقیماً تصمیم گرفته و تمامی موارد قانونی را نقض کرد و حریت مجلس و اصل 112 قانون اساسی را که می‌گوید مجلس برای طرح‌هایی که شورای نگهبان را بازمی‌گرداند باید رأی‌گیری انجام دهد را نقض کرد و قانون را زیر پا گذاشت.

دبیرکل اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان اضافه کرد: تک‌تک نمایندگان مجلس باید نسبت به این مسأله معترض باشند و اگر قرار باشد لایحه CFT در مجلس بررسی شود باید از مسیر قانونی این کار انجام شود و قابل درک نیست که رئیس مجلس در طرح‌هایی مانند برجام، FATF و CFT شخصاً اقدام کند در صورتی که افراد زیادی از دلسوزان نظام با آن مخالفت دارند.

مهدی‌پور ادامه داد: مسلما از این پس ما شاهد فشار بر روی مجمع تشخیص مصلحت نظام هستیم و افرادی که به مجلس و شورای نگهبان فشار می‌آوردند که این طرح تصویب شود و مخالفان این لایحه را افراد بی‌منطقی خطاب می‌کنند، امروز به سراغ مجمع تشخیص رفته‌اند.

وی تاکید کرد: آقای روحانی در مورد برجام هم می‌گفت حل مشکلات اقتصادی ما وابسته به آن است و اگر برجام تصویب شود همه مشکلات ما حل خواهد شد! روز گذشته درباره FATF هم صحبت کرد و گفت اگر FATF تصویب شود شاهد 20 درصد گرانی نخواهیم بود اما اگر رد شود شاهد افزایش 20 درصدی اجناس خواهیم بود.

این فعال دانشجویی ادامه داد: تجربه به ما نشان داده برای طرح چنین مسائلی نیاز به علم اقتصاد است اما آنچه تاکنون دیده‌ایم این است که دولت روحانی علم به اقتصاد ندارد مگر اینکه علم به غیب داشته باشد.

مهدی‌پور تصریح کرد: تحلیل‌ها نشان می‌دهد ما در آینده درگیر تحریم و گرانی بیش از این خواهیم بود چه CFT تصویب شود و چه نشود و چه FATF باقی بماند یا نماند شاهد افزایش گرانی‌ها خواهیم بود. پس چرا ضعف مدیریت و کم‌کاری خود را به چنین مسائلی ربط می‌دهید و سعی می‌کنید آینده کشور را تحت فشار قرار دهید.  روحانی باید قبول کند که دولتش در مصالح اقتصادی ضعیف بوده و بد عمل کرده است و ربطی به مسائل دیگر ندارد. 

وی با بیان اینکه گرانی 20 درصد اتفاق خواهد افتاد و دولت در هر صورت بهانه خواهد آورد، گفت: اگر اتفاقی هم برای مردم رخ دهد مسبب آن دولت است نه موضوع دیگر و رئیس جمهور باید پاسخگو باشد. خود آقای ظریف در مجلس گفت نمی‌تواند تضمین دهد که با پیوستن به چنین لوایحی مشکلات حل می‌شود اما چطور شده که امروز مواضع دولت و رئیس جمهور تغییر کرده است.

دبیرکل اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان گفت: آقای روحانی آن چنان در مورد کسانی که مانع پیشرفت کشور می‌شوند صحبت کرد که واقعاً برای ما سؤال پیش آمد؟ واقعاً چه کسانی بودند که شعار می‌دادند و می‌گفتند مسائل کشور با برجام حل خواهد شد حال ما شعار دهنده‌ایم یا دولت. آیا ما شعار دادیم که قرار است صد روزه مشکلات را حل کنیم؟ دولت دست پیش را گرفته تا پس نیفتد مردم از وضعیت اقتصادی فعلی شاکی هستند و می‌دانند تمام این مشکلات به دلیل سوءمدیریت مسئولان است نه چیز دیگر. 

وی تاکید کرد: از ابتدای دولت وضعیت اقتصادی کشور رو به بهبودی نرفته و امروز زمان ‌آن است که رئیس جمهور پاسخگو باشد نه طلبکار. مدعیانی که می‌گفتند با برجام ارتباط ما با دنیا برقرار خواهد شد و تمام بلوکه شده به کشور باز می‌گردد و تمام مشکلات حل خواهد شد امروز کجا هستند.

این فعال دانشجویی ادامه داد:‌آقای روحانی می‌گفت عده‌ای نمی‌خواهند بگذارند ما با بانک‌های جهانی ارتباط بگیریم اگر شما خواستار ارتباط با بانک‌های جهانی بودید چرا وقتی که کشور چین پیام داده بود که با ارز مبادله‌ای کار را انجام دهیم دولت آن را سر می‌دواند و چرا تا مدت‌ها در برخی از کشورها سفیر نداشتیم.؟

مهدی‌پور افزود: ما به عنوان قشر دانشجو از مجمع تشخیص مصلحت نظام می‌خواهیم طرح‌های رد شده شورای نگهبان که در مجلس هم رأی نیاورده را بررسی نکند. مسلما تا زمانی که مجلس شورای اسلامی نسبت به این مسأله رأی‌گیری نکرده و نظر نمایندگان مشخص نشده نباید در مجمع این مسأله بررسی شود.

وی با بیان اینکه CFT به ضرر منافع ملی و اقتصاد کشور است، گفت: دولت وقتی قصد دارد به کمک افراد منسوب خودش در ارگان‌ها و نهادهای مختلف قانونی را نقض کند می‌آید در کشور حاشیه ایجاد می‌کند و افراد انقلابی و ارزشی را محکوم می‌کند و به آنها تهمت می‌زند.