مصباحی‌مقدم: قیمت ارز نباید نقشی در تامین بودجه داشته باشد

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با تاکید بر اینکه ورود و خروج ارز باید مدیریت شود گفت: قیمت ارز نباید در تامین بودجه کشور نقش داشته باشد بلکه بودجه را باید جدا از قیمت ارز در نظر گرفت.

حجت الاسلام غلامرضا مصباحی مقدم عصر چهارشنبه در نشست تخصصی با عنوان 'دستاورد‌های انقلاب اسلامی و جنگ ارزی' در دانشگاه بین المللی امام رضا (ع) مشهد افزود: در مدیریت نرخ ارز سه سیاست وجود دارد، سیاست نرخ تثبیت شده ارز، قیمت شناور و سیاست بینابینی در مدیریت ارز که ایران سیاست بینابینی را دنبال می‌کند.

وی اظهار داشت: اتکا به درآمد نفت در وضعیت اقتصادی تاثیر دارد، زیرا این وابستگی هر زمان که بیشتر شود شرایط اقتصادی کشور خراب و هر زمان که این وابستگی کمتر باشد اقتصاد باثبات تری را در کشور شاهد خواهیم بود.

 

استاد دانشگاه امام صادق (ع) گفت: تورم پدیده بسیار خطرناکی است و یکی از آثار مخرب آن هدایت منابع از تولید به سوی دلالی است، هم اکنون ۶۰ درصد اقتصاد کشور در حوزه غیر مولدهاست، از این رو تولیدکنندگان ترجیح می‌دهند کارخانه‌ها را بفروشند و پول آن را در بانک‌ها سپرده گذاری کنند.

 

حجت الاسلام مصباحی مقدم به دستاورد‌های انقلاب اسلامی ایران پرداخت و افزود: پس از پیروزی انقلاب اسلامی، کشور ایران به استقلال سیاسی رسید و امروزه شاهد هستیم که کشور ما قدرت نظامی برتر در منطقه خاورمیانه است.

 

وی اظهار داشت: در دوران قبل از پیروزی انقلاب، ایران به شدت وابسته به غرب بویژه آمریکا بود و دولت‌های غربی تلاش می‌کردند ایران را از نظر اقتصادی وابسته به خود نگه دارند.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه، ایران دومین صادر کننده نفت پس از عربستان بود، گفت: قبل از انقلاب ۸۰ درصد بودجه سالانه متکی به نفت بود، درآمد‌های حاصل از فروش نفت برای واردات کالا هزینه می‌شد و صنعت ایران، صنعت وابسته بود.

 

حجت الاسلام مصباحی مقدم افزود: در آن زمان افرادی که از درآمد سرشار نفت نفع می‌بردند، مردم نبودند، حدود ۴۵ درصد از ملت ایران زیر خط فقر به سر می‌بردند و تنها مردم شهر‌های بزرگی همچون تهران، شیراز، اصفهان، تبریز و مشهد سطح درآمد بهتر از سایر نقاط کشور داشتند.

 

وی اظهار داشت: دوران قبل از انقلاب دانشگاه‌های ایران پزشک تربیت نمی‌کرد و بیشتر پزشکان ایران از کشور‌های هندوستان و بنگلادش بودند، امید به زندگی قبل از انقلاب اسلامی در ایران ۵۴ سال بود، اما اکنون این رقم به ۷۹ سال رسیده است که این یک جهش افتخار آمیز است.

 

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: امید به زندگی حاصل فرایند رشد مولفه‌هایی نظیر تغذیه، بهداشت و روان، رشد آموزش عمومی و عالی است.

 

وی با اشاره به پیشرفت‌های اقتصادی ایران بعد از پیروزی انقلاب اسلامی افزود: برای نمونه هم اکنون بیش از ۱۰۰ سد در کشور ایجاد شده که این تعداد قبل از پیروی انقلاب هفت سد بود، درآمد سالانه ایران پس از انقلاب اسلامی از متوسط جهانی بالاتر و از کشور‌های توسعه یافته پایین‌تر شد که این امر نشان می‌دهد از ظرفیت‌های پس از انقلاب به درستی بهره نگرفتیم.

 

وی اظهار داشت: یکی از اشکالات در حوزه اقتصاد ایران، حاکمیت اندیشه اقتصاد لیبرال نوکلاسیک است، زیرا این نوع از اقتصاد بیشتر برای کشور‌هایی مناسب است که امکان تجارت آزاد با کشور‌های دیگر داشته باشند نه برای کشور ما که در این زمینه محدودیت دارد.