تحریم‌های آمریکا مانع از تصویب کنوانسیون‌های مرتبط با FATF شد

 کمال دهقانی فیروزآبادی در خصوص تمدید چند باره مهلت FATF به ایران اظهار داشت: نباید در قید و بند مهلت‌هایی باشیم که FATF می‌دهد زیرا باید اقتضای منافع و مصالح ملی خود را بسنجیم و اقدام کنیم.

اخبار سیاسی- عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی بیان کرد: موارد FATF بعضا مثبت بوده و ما نیز از آن‌ها استقبال کرده‌ایم و تبدیل به قانون شده است، برای مثال اصلاح قانون مبارزه با تأمین مالی تروریسم و اصلاح قانون مبارزه با پولشویی توسط مجلس تصویب و به تایید شورای نگهبان نیز رسید.

علت طولانی شدن فرآیند الحاق ایران به دو کنوانسیون پالرمو و CFT چیست؟

نماینده مردم تفت و میبد در مجلس شورای اسلامی گفت: تحریم‌های آمریکا علیه ایران سبب افزایش بی‌اعتمادی نمایندگان مجلس و اعضای مجمع تشخیبص مصلحت نظام نسبت به رویکرد غرب در خصوص ایران شد و به همین دلیل فرایند الحاق ایران به دو کنوانسیون پالرمو و CFT طولانی شد.

وی افزود: معمولا وقتی اختلافی بین مجلس و شورای نگهبان رخ می‌دهد، مجمع تشخیص مصلحت نظام بنا به تشخیص و مصالح ملی، در اکثر مواقع نظر مجلس را تائید می‌کند اما به دلیل وضع تحریم آمریکا علیه ایران، تاکنون مسئولان این حوزه برای تصویب CFT و پالرمو دست نگهداشته‌اند.

وی با بیان اینکه دو لایحه مربوط به FATF یعنی الحاق به کنوانسیون‌های پالرمو و CFT هنوز تعیین تکلیف نشده و به نظر ما این دو کنوانسیون در چهارچوب سازوکار قانونگذاری کشور باید پیش برود، افزود: بر مبنای قانون اساسی مجلس قوانین را مصوب و شورای نگهبان تایید می‌کند، اگر اختلافی رخ دهد نیز در مجمع تشخیص مصلحت نظام تعیین تکیلف می‌شود.

دهقانی فیروزآبادی ادامه داد: اکنون در ساز و کار تصویب قانون، الحاق ایران به این دولایحه مرتبط با FATF مسیر خود را طی می‌کند، برای پیوستن جمهوری اسلامی ایران به این دو کنوانسیون برخی مسائل باعث شک و تردید شد، شاید اگر تحریم‌های ضدایرانی آمریکا وضع نمی‌شد، الحاق ایران به این دو لایحه نیز تصویب شده بود.

چرا تصویب کنوانسیون‌های مرتبط با FATF خود تحریمی است؟

دهقانی فیروزآبادی اظهار داشت: با توجه به تحریم‌های آمریکا علیه ایران، شاید پیوستن ما به کنوانسیون‌های مرتبط با FATF نوعی خود تحریمی باشد، وقتی اروپا توانی برای مقابله با تحریم‌های آمریکا ندارد، چرا ایران باید به الزامات FATF پایبند باشد؟.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه اگر تحریم‌های آمریکا زودتر تصویب شده بود، احتمالا مجلس شورای اسامی نیز اقدام به تصویب پالرمو CFT نمی‌کرد، بیان کرد: اکنون نیز باید بررسی CFT و پالرمو در مجمع تشخیص مصلحت نظام بر مبنای مصالح کشور انجام شود.