سریال ادامه‌دار دوقطبی‌‌سازی‌های انتخاباتی روحانی

 باز هم همان حکایت همیشگی. خوب حرف می‌زند و آنقدر تبحّر دارد که بتواند صدای عده‌ای را که با پلاکاردهای خود یا شعارهایشان رسیدگی رئیس جمهور کشورشان به مسائل اقتصادی و معیشتی را مطالبه می‌کنند، به راحتی خاموش کند. 

اخبار سیاسی- تقریبا دو سال به پایان دوازدهمین دوره ریاست جمهوری مانده و هر رئیس جمهوری می‌خواهد به‌خاطر بقای سیاسی خود دولتش را با کارنامه خوبی به رئیس جمهور بعدی تحویل دهد؛ و ظاهراً از نظر رئیس دولت تدبیر و امید، این مهم، فقط با شکل‌گیری مجلسی ممکن است که به قول معروف «وکیل‌الدوله» باشد. به خاطر همین، چند ماهی است که حسن روحانی خودش برای تغییر فضای انتخاباتی به نفع خود دست به کار شده و طبق روال معمول تاکتیک دوقطبی‌سازی را در دستور کار قرار داده است.

*آغاز جنجال‌های انتخاباتی برای ماراتن دوم اسفند

* حمله به نگهبان قانون؛ اولین جرقه دوقطبی‌سازی انتخاباتی

یکی از اولین حملات روحانی برای این دوره انتخابات مجلس به شورای نگهبان قانون اساسی بود. او  چهارشنبه ۱۷ مهرماه98 ضمن اینکه گفت «هرچه فیلتر را تنگ‌تر کنیم، نتیجه مثبت‌تری خواهد داشت»، با این جمله که «در انتخابات اولین دوره مجلس شورای نگهبان، این همه دفاتر نظارتی وجود نداشت ولی بهترین انتخابات و بهترین مجلس ثمره آن بود»، به نوعی در صدد اعتبارزدایی از این نهاد قانونی برآمد.

* گام دوم؛ حمله به مقاومت انقلابی با ابزار رفراندوم

همچنین روحانی 24 مهرماه 98 ابتدا در یک مقدمه‌چینی سخن حامیان گفتمان مقاومت در مورد نوع مواجهه با دشمن را زیر سوال برده و می‌گوید: «می‌گویند مشکلات ما با جهان راهی جز قدرت نمایی ندارد، باید طرف را بشکنیم و الا آدم نمی‌شود، باید با دشمن مقابله کنیم، اینجا دوئل است یعنی باید بزنیم و بکشیم و کشته شویم».

سپس با طرح مساله رفراندوم که چند سالی می‌شود بصورت مبهم درباره آن سخن می‌گوید، به لزوم همه‌پرسی اشاره کرده و بیان می‌کند که «مسئله تعامل یا عدم تعامل یک مورد است، ده‌ها مورد داریم که دانشگاه‌ها باید به عنوان مسائل استراتژیک وارد شوند، اگر در این مسائل استراتژیک سال ها بحث کردیم و به نتیجه نرسیدیم، باید به دنبال همه‌پرسی از مردم برویم». 

*حمله به مبارزین علیه فساد با شعار ضد فساد

19 آبان‌ماه 98 هم روحانی به قوه قضائیه تاخت. او که یزد را برای اظهارات جنجالی‌اش انتخاب کرده بود، تصریح کرد: «من در اینجا اعلام می‌کنم و از  قوه قضاییه می خواهم حالا که با فسادهای میلیونی و میلیاردی برخورد می‌کند مبارزه با فساد چند ده میلیارد دلاری هم برای مردم توضیح بدهد ... مبارزه با فساد دانه‌درشت‌ها کجاست؟ گفت: چرا به این پول‌ها رسیدگی نمی‌کنید؟ چند نفر را به دادگاه بردند و تبلیغ و سر و صدا کردند. مردم باید بدانند؛ قضات شریف ما نترسند، دادستان‌های شریف ما نترسند به این جناح آن جناح نگاه نکنند. این پولهایی که امروز اعلام کردم باید برای مردم توضیح دهند. من در سفر به استان‌های مختلف این رقم‌ها را اعلام می کنم».

دست آخر هم برای اینکه پیاز داغ این جنجال سیاسی‌اش را که از شبکه خبر سیما پخش زنده می شد زیاد کند، سیدمحمد خاتمی را «افتخار ایران و افتخار این دیار (یزد)» خواند تا پروژه دوقطبی‌سازی انتخاباتی را تکمیل کند.

* دوقطبی سازی، نسخه قدیمی مشاورین روحانی

اما این نوع اظهارات آن هم در آستانه انتخابات روشی تکراری‌ هست که مشاوران روحانی در تمام انتخابات‌های این 6سال گذشته، برای دوقطبی‌سازی به نفع دولت تجویز کرده‌اند. 

*دوقطبی انتخاباتی دانشگاه آزاد یا امنیتی/ دوقطبی تعامل و رفع سایه جنگ یا تقابل با جهان

یکی از سخنرانی‌های جنجال‌برانگیز وی در فضای انتخابات، سخنانش در سوم اردیبهشت‌ماه 96 در جمع مردم قزوین بود. اظهاراتی که به نوعی یادآور سخنان وی قبل از پیروزی در انتخابات سال ۹۲ بود. او در این سخنرانی گفت: « امروز موضوع مهم این نیست که فردی به عنوان رئیس‌جمهور برگزیده می‌شود، بلکه بحث بر سر این است که آیا از امروز به بعد، می‌خواهیم مسیر آزادی بیان را ادامه دهیم یا نه و آیا از امروز به بعد باید باز هم فضای امنیتی به دانشگاه‌ها برگردد یا نه؟ و بحث بر سر این است که آیا امروز فضای جامعه ما باید بازتر شود یا فضای جامعه به گذشته برگشته و بسته گردد. اساس بحث بر سر این است که آیا می‌خواهیم دو مرتبه تقابل با جهان آغاز شده و سایه شوم جنگ به کشور برگردد؟ یا می‌خواهیم فضای تعامل عزت‌مند یا سازنده را با جهان ادامه دهیم؟ اساس ما در انتخابات این است که آیا می خواهیم مسیر عزت و عظمت ایران را در سراسر جهان ادامه دهیم، یا اینکه می خواهیم دوباره به دوره‌ای برگردیم که برای انتقال پول نیازمند صرافی‌ها باشیم، یا می خواهیم از سیستم بانکی جهانی استفاده کنیم.یا می خواهیم دوباره به شرایط حصر ایران برگردیم، یا اینکه می خواهیم حصر را برای همیشه برداریم.»

* دوقطبی انتخاباتی هراس از دیوارکشی‌های خیابانی

روحانی همچنین در خلال رقابت‌های انتخاباتی و در سفر به همدان نیز با کلمه جنجال برانگیز دیوارکشی حاشیه‌‌ای تاریخی را رقم زد. 

وی  ۱۸ اردیبهشت‌ماه 96 در جمع مردم همدان گفت: «اگر همه جوانان و غیور مردان و زنان بدانند که دو مرتبه می‌خواهند ناامنی، اختلاف و تنش را در منطقه بیشتر کنند و همه آنهایی که می‌دانند عده‌ای می‌خواهند آرامش کشور را برهم زنند ما برای ایجاد امنیت، آرامش و آزادی به پای صندوق رأی می‌رویم. برای پیشرفت ایران عزیز به پای صندوق رأی خواهیم رفت و برای اشتغال جوانان، مدیریت جوانان و اشتغال زنان پای صندوق رأی می‌رویم. کسانی که در طول هشت سال هنرشان این بود که ۸۶۰ هزار نفر از خانم‌ها را بیکار کردند و ما در دولت یازدهم ۷۵۰ هزار خانم را مشغول به کار کردیم. اگر شما جوانان خانه بنشینید و هر نفر ۱۱ نفر را همراه خود به پای صندوق نبرد، بدانید در پیاده‌روهای ما نیز دیوار خواهند کشید، شما این‌ها را نمی‌شناسید، من این‌ها را می‌شناسم. این‌ها روزی در جلسه‌ای تصمیم گرفته بودند در تهران در خیابان دیوار بکشند و می‌خواستند مردانه، زنانه در پیاده‌رو ایجاد کنند، همانطور که در محل کار بخشنامه جدایی جنسیت زنانه، مردانه ایجاد کردند.»

از این دست اظهارات زیاد است و روحانی تقریبا تمام پروژه های خود اعم از انتخابات را در 6سال گذشته با همین ابزار تزریق دوقطبی و ایجاد شکاف سیاسی، اجتماعی و فرهنگی در جامعه پیش برده است. آنچه برمی آید این است که حسن روحانی دوباره وارد یک بازی شده که بطور رسمی در میدان امیر چخماق یزد کلید خورد و حداقل تا دوم اسفندماه یعنی روز انتخابات دوازدهمین دوره مجلس ادامه خواهد داشت.