اختتامیه سی و پنجمین دوره جایزه کتاب سال برگزار شد

آیین اختتامیه سی و پنجمین دوره جایزه کتاب سال امروز چهارشنبه (18 بهمن ماه)، با حضور حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی رئیس جمهور کشورمان در تالار وحدت آغاز شد.

در این مراسم سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، محسن جوادی معاون امور فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و جمعی از چهره های فرهنگی حضور داشتند.

در این مراسم رئیس جمهور کشورمان به سخنرانی پرداخت. مشروح این سخنرانی را در ادامه بخوانید؛

در ادامه مراسم، سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: انقلاب اسلامی ایران با کتاب متولد شد؛ همانگونه که اسلام با کتاب متولد شد. انقلاب اسلامی ایران از معدود انقلاب هایی بود که هدایت آن را نویسندگان بر عهده داشتند. به هر شخصیت موثر در انقلاب اسلامی مان که نگاه می کنیم، کسانی بودند که دستی به قلم داشتند. امام خمینی (ره)، شهید مطهری، شهید بهشتی، آیت الله طالقانی و مقام معظم رهبری همه نویسنده بودند.

وی افزود: کتاب‌ها نقطه اتصال ما به فرهنگ و دین هستند. اگر بخواهیم تشبیهی داشته باشیم؛ کتاب چون ذخایر نفت خام است که با پتروشیمی فراوری می شوند. کتاب هم به فرهنگ، دین عالمانه نه دین عامیانه تبدیل می شود. اگر بخواهیم توسعه پایدار و ژرف نگر داشته باشیم، به تولید کتاب نیازمندیم. امروز خوشبخت هستیم که جشن کتاب سال را که از جشن های بزرگ اهالی قلم است، برگزار می کنیم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اینکه امیدواریم دولت دوازدهم بتواند بیش از گذشته به حوزه فرهنگ مکتوب توجه کند، بیان کرد: امید است، دولت دوازدهم امنیت فکری پدیدآورندگان آثار مکتوب را بیش از گذشته فراهم کند. به منزلت پدیدآورندگان و تفکر آنها بیش از گذشته ارج نهد و به مسئله اقتصادی پدیدآورندگان بیش از گذشته توجه کند.

همچنین در این مراسم برگزیدگان جایزه کتاب سال در بخش های مختلف تجلیل شدند.

گفتنی است؛ در این دوره از جایزه کتاب سال، کتاب‌های تألیف و ترجمه گروه‌های کلیات، فلسفه اسلامی، فلسفه غرب، دین، علوم‌اجتماعی، زبان، علوم‌کاربردی، هنر، ادبیات و تاریخ ارزیابی شده‌اند.

در بخش جایزه جهانی کتاب سال این دوره نیز ارزیابی کتاب‌ها در حوزه‌های مطالعات اسلامی، تاریخ علم، فقه، حقوق، تاریخ، تمدن اسلامی، مطالعات علوم قرآنی، هنر، معماری، اقتصاد اسلامی، علم کلام، تصوف عرفان، تاریخ اسلام و تمدن اسلامی، مطالعات شیعی و اسلام معاصر صورت گرفت.

جایزه کتاب سال، بزرگ ترین و باسابقه ترین رویداد کتابی کشور است و حدود یک هزار داور آثار ارسالی به این رویداد را بررسی کرده اند.

جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران هر ساله به همت خانه کتاب و حمایت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، با هدف معرفی چهره‌های شاخص فرهنگی، ترسیم کارنامۀ فرهنگی جامعۀ اسلامی و مقایسۀ آن با فعالیت‌های پژوهشی سال‌های پیشین به منظور یافتن کاستی‌ها و قوت‌ها برگزار می‌شود.