تأثیر غذای حلال و حرام بر سلامت بدن

بهروز جنت، رئیس مرکز تحقیقات حلال سازمان غذا و دارو در اولین همایش اقتصاد، گردشگری و فرآوردهای حلال با بیان اینکه دین اسلام دینی است که در زمین هر چیزی را که برای انسان مفید باشد حلال می‌کند، اظهار کرد: خداوند می‌فرماید مردم از آنچه که در زمین پاکیزه است تناول کنند و از وسوسه‌های شیطان بپرهیزند.

وی افزود: در برخی آیات خداوند تاکید کرده است که حلال خدا را حرام نکرده و حرام را حلال نکنند چرا که در این مورد به خداوند مردم و دیگران ظلم می‌کنند.

وی با بیان اینکه اقتصاد حلال چند سالی است که گسترش پیدا کرده است اظهار کرد: باید مراقب باشیم تا وسوسه‌های اقتصادی پای ما را به سمتی باز نکند که هم به مردم ظلم کنیم و هم به خود و همین اینکه به خداوند افترا ببنیدیم.

وی عنوان کرد: مرکز گردشگری حلال زیر نظر مرجع عالیقدر آیت الله هاشمی شاهرودی فعالیت می‌کند که مباحث مربوط به اقتصاد حلال را تدوین کرده است.

جنت عنوان کرد: دلیل اینکه مرکز تحقیقات حلال در وزارت بهداشت تشکیل شده است این است که ما از دو منظر به موضوع حلال می‌پردازیم نخستین آن بحث سلامت بوده و دیگری مباحث علمی حوزه حلال است.

معاون نظارت بر سلامت مواد غذایی، آشامیدنی، آرایشی و بهداشتی سازمان غذا و دارو تصریح کرد: سازمان بهداشت جهانی سلامت را از چهار منظر جسمی، روانی، اجتماعی و معنوی می‌بیند. ما مسلمان هستیم و به این موضوع نیز افتخار می‌کنم هر چیزی که به سلامت جسمی ما ضربه می‌زند از نظر اسلام حرام شمرده می‌شود. در واقع انسان سالم کسی است که به بدن خود آسیب نمی‌رساند. در این رابطه اسلام قوانینی را وضع کرده است.

جنت ادامه داد: اسلام همان‌گونه به سلامت جسمی تاکید دارد به سلامت روح و رفتار اجتماعی نیز توجه کرده است. به همین دلیل بر موضوع طهارت و حلیت غذا تاکید می‌کند و در رابطه با روزی حرام و غذای حرام هشدارهای زیادی را متوجه مسلمانان می‌کند.

این مدیر ارشد سازمان وزارت بهداشت با اشاره به ماه محرم یادآور شد: حضرت امام حسین(ع) در صحرای کربلا خطاب به سپاهیان لشکر یزید گفت شما به دلیل خوردن لقمه حرام دل‌هایتان تاریک و تفکرتان فاسد شده است؛ همین یک جمله از سوی امام حسین(ع) بر اهمیت موضوع حلال و حرام تاکید می‌کند.

وی یاد آور شد: انسان سالم انسانی است که غذای حلال می‌خورد، روزی حلال کسب و در اقتصاد حلال زندگی می‌کند.