راز‌هایی که مربی ورزشی از شما مخفی می‌کند!

وقتی‌ تصمیم می‌گیرید به باشگاه بروید و تمرینات‌تان را به‌صورت حرفه‌ای دنبال کنید، قطعاً یک‌سری نکات مهمی وجود دارد که هیچ‌گاه مربی ورزشی‌تان به شما نخواهد گفت؛ اما دانستن آن برای هر ورزشکاری واجب است. در ادامه این مقاله به تمامی نکات ورزشی که نیاز است بدانید اشاره خواهد کرد.

با این شرایط، به باشگاه نروید!

زمانی‌که شکمتان خالی است، تازه سرما خورده‌اید، مسموم شده‌اید یا دیشب کمتر از چهار ساعت خوابیده‌اید، رفتن به باشگاه حکم وقت تلف‌کنی خواهد داشت؛‌ همچنین زمانی‌که بدنتان کم‌آب شده، انرژی کافی ندارد و به‌طور کلی آمادگی ورزش‌کردن ندارد، بهتر است به‌دنبال ورزش نروید. (بهترین زمان تغذیه ورزشی و تأثیر بی‌نظیر آن)

اگر بخواهید با دوستانتان به باشگاه بروید، احتمالاً هزینه‌های باشگاه بیشتر خواهد شد، شاید حتی مجبور شوید حق عضویت دوستانتان را هم بپردازید، بهتر است هزینه‌های بوفه باشگاه را نیز در نظر بگیرید.

سلامتی و تناسب اندام به این راحتی‌ها نیست

قطعاً شما هم در جلسه اولی که با مربی ورزشی‌تان دیدار می‌کنید کاملاً متقاعد می‌شوید که تناسب اندام و لاغری مثل آب‌خوردن است و تنها کافی است اراده کنید؛ ولی حقیقت موضوع این نیست، برای رسیدن به تناسب اندام علاوه‌بر انجام ورزش منظم باید سبک زندگی و تغذیه‌ای‌تان را نیز به کلی تغییر دهید، تا به وزن ایده‌آل دست یابید.

حواستان به مدرک و تحصیلات مربی ورزشی باشد

همیشه قبل از اینکه مربی را برای برنامه ورزشی خود برگزینید این پرسش مهم را مطرح کنید: «مدرک شما چیست؟» اعتبار مدرک مربی نیز دارای اهمیت بسیار زیادی بوده که نباید از آن غافل شوید. البته مهم‌تر از همه این پرسش‌ها به‌روز بودن مربی است، تا برنامه ورزشی‌تان را طبق آخرین تحقیقات و نتایج علمی به‌دست آمده به‌روز رسانی کند.

مربی نباید بدقول باشد

همیشه سعی کنید مرتب و منظم باشید؛ قبل از رفتن به باشگاه، تغذیه و بطری آب و حوله خود را آماده کرده و داخل کیف باشگاه خود قرار دهید. خوش‌قول باشید و چند دقیقه پیش از شروع جلسه تمرینی، داخل باشگاه حاضر شوید.

مربی باید خوش‌قول باشد و همیشه به وعده خودش عمل کند؛ اگر مربی‌تان دیرتر از زمانی‌که با شما داخل باشگاه قرار گذاشته به باشگاه بیاید، انرژی و انگیزه شما را از بین خواهد برد. دنبال مربی خوش قول و با انگیزه باشید، تا از او انرژی بگیرید و به موفقیت دست یابید.

درد و سوزش یکی نیستند

اگر تصمیم به ورزش‌کردن و باشگاه‌ رفتن گرفته‌اید، بهتر است از همین ابتدا بدانید که درد و سوزش در هنگام تمرین معنی متفاوتی دارد. احساس درد ناشی از تمرین در ۹۹ درصد موارد به این معنی است که تمرین موفقیت‌آمیزی داشته‌اید و عضلات‌تان در حال رشد کردن است؛ در حالی‌که سوزش در حین تمرین به معنی آسیب‌دیدگی است! مراقب باشید که این دو را با هم اشتباه نکنید.

داخل باشگاه از تلفن همراه استفاده نکنید

امکان ندارد که بتوانید هم‌زمان، پیامک بزنید و حرکات‌تان را به شیوه درست و با تمرکز کامل انجام دهید. بهتر است به محض ورود به باشگاه، تلفن همراه خود را در حالت هواپیما قرار داده و به‌سراغ تمرینات‌تان بروید. تمام تمرکز خود را بر روی توصیه‌های مربی و شیوه صحیح حرکات بگذارید تا بیشترین نتیجه را بگیرید.

من وقت مریض‌شدن ندارم

اگر احساس می‌کنید که بیمار شده‌اید یا حالتان خوب نیست، بهتر است جلسه تمرینی‌تان با مربی را به زمان دیگری موکول کنید؛ زیرا با این کار نه‌تنها نمی‌توانید خوب تمرین کنید، بلکه همه افراد حاضر در باشگاه را نیز ممکن است بیمار کنید.

وسایل ورزشی هم نقش مهمی دارند

توقع نداشته باشید که با کفش‌هایی که دیگر سایز پای شما نیست و لباس ورزشی که یادگاری زنگ‌های ورزش دوران دبیرستانتان است به تناسب اندام برسید.

لوازم ورزشی نیز تأثیر خاص خود را دارند و نباید از اهمیت آنها غافل شد؛ شاید در نگاه اول با خودتان بگویید که وسایل ورزشی چه اهمیتی دارد؟! بگذارید برای‌تان این نکته را کمی بازتر کنیم، کفش‌های نامناسب می‌تواند به مفاصل و پاهای‌تان آسیب جدی رسانده و شما را از ادامه تمرینات‌تان باز دارد. لباس نامناسب می‌تواند باعث بروز عارضه‌های پوستی مانند اگزما، عفونت قارچی و آکنه شود؛ بنابراین هرگاه قصد رفتن به باشگاه را داشتید حتماً لباس مناسب تهیه کنید.

 کیفیت مهم است، نه کمیت

انجام ۳۰ دقیقه ورزش با شدت بالا اهمیت بیشتری دارد تا اینکه بخواهید ۶۰ دقیقه ورزش سبک انجام دهید. کیفیت خیلی مهمتر از کمیت است؛ بنابراین اگر افراد زمان کمتری را بر روی ورزش با کیفیت بهتر تمرکز کنند، قطعاً نتیجه بهتری از تمرینات خواهند گرفت.