نبود اطمینان نسبت به سلامت و کیفیت برنج های وارداتی

گروه اقتصادی - رییس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی گفت: امسال 2 میلیون و 400 هزار تن برنج در کشور تولید شده است.

 

به گزارش افکارنیوز، محمد علی شاعری با بیان این مطلب اظهار کرد: از سال گذشته شاهد افزایش میزان تولید برنج در کشور بوده ایم و خوشبختانه سیاست های کنترلی خوبی از سوی دولت و وزارت جهاد کشاورزی اعمل شده است.

 

وی افزود: کنترل قیمت برنج در بازار در نهایت به نفع تولید کننده بوده است.

نماینده مردم بهشهر، نکا و گلوگاه تصریح کرد: برنج ایرانی محصولی سالم تر و با کیفیت تر در مقایسه با ارقام وارداتی است و با اطلاع رسانی که صورت گرفته بسیاری از مردم کشور به مصرف این محصول داخلی روی آورده اند.

شاعری بیان کرد: خوشبختانه از مرداد به مدت 4ماه جلوی واردات برنج گرفته شد و دستگاه های مختلف برای این کار کمک کردند.

وی تصریح کرد:‌اگر برنامه ریزی های دقیق انجام شود و در کنار آن آموزش های لازم صورت گیرد به حتم شاهد بهبود الگوی مصرف و کاهش سرانه برنج به 30کیلوگرم خواهیم بود.

وی درباره میزان سرانه مصرف برنج در کشور گفت:‌اکنون سرانه مصرف برابر با 37 کیلوست، باید توجه کرد که تا دو دهه قبل میزان سرانه مصرف گندم 200کیلوگرم بود که خوشبختانه اکنون به حدود 130 تا 140 کیلوگرم رسیده و این یعنی کاهش سرانه 50-60کیلویی با توجه به این آمار کاهش سرانه مصرف برنج   به 30کیلوگرم دور از ذهن و دسترس نیست.

وی تاکید کرد: در این صورت می توان به بی نیازی کشور از واردات برنج امیدوار بود و این گونه شاهد خودکفایی در تولید این محصول خواهیم بود،‌دولت،‌مجلس،‌تشکل ها و در نهایت مردم باید تلاش کنند به سمت حمایت از تولید داخل و مصرف محصولات کشاورزی داخلی برویم.

شاعری خاطر نشان کرد:‌ ما روی کیفیت و سلامت محصولات وارداتی اطمینان 100درصد و کافی نداریم و نمی دانیم با چه کیفیت و استانداردی این محصولات در خارج از کشور تولید می شوند و حتی برخی از گزارش ها را داریم که احتمال دارد برنج های وارداتی آلوده به بعضی از آلاینده هایی باشد که برای سلامتی مردم ممکن است، مضر باشد.

وی گفت: ‌امیدوارم تولید داخلی و محصول کشاورز ایرانی با اتکا به حمایت دولت بتواند گام های بزرگی در راه تحقق اقتصاد مقاومتی بردارد.

وی تاکید کرد:‌ما باید با روش های ترویجی و اتخاذ روش مناسب در الگوی مصرف بتوانیم با جایگزین کردن سایر رژیم های غذایی میزان مصرف برنج را کاهش دهیم و این همان کاری است در کشورهای دیگر انجام داده اند و موفق هم شده اند.

شاعری اظهار کرد:‌ میزان مصرف برنج در ایران بالاتر از کشورهای پیشرفته است و هرچه کیفیت رژیم غذایی بالاتر می رود ، سهم مصرف غلات کمتر می شود و اکنون سهم مصرف غلاتی مانند گندم و برنج در سبد غذایی ما بیش از حد استاندارد است و باید کاهش یابد.

رییس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی ادامه داد:  مصرف  مواد پروتئینی مانند گوشت سفید و مواد لبنی مانند شیر و ماست باید افزایش پیدا کند که متاسفانه سرانه این گونه مواد غذایی در کشور ما نسبت به سرانه دنیا پایین تر است و در مصرف غلات سرانه مصرف ما بالاتر از استانداردهای جهانی است.