عقیم شدن ارمغان قرص‌های لاغری!
یکی از مواردی که طیف زیادی از مردم به ویژه زنان در روزهای پایانی سال به آن توجه می‌کنند استفاده از روش‌های راحت برای لاغر شدن است که باعث رونق کسب و کار سوداگران قرص‌های لاغری شده است.

کمتر از دو ماه به عید نوروز باقی مانده و بازار خرید و فروش حسابی داغ شده است؛ یکی از مواردی که طیف زیادی از مردم به ویژه زنان در روزهای پایانی سال به آن توجه می‌کنند استفاده از روش‌های راحت برای لاغر شدن است و رقابت برای زیباتر شدن در بین افراد، آنها را به راه‌هایی که گاهی جانشان را به مخاطره می‌اندازد، بیشتر می‌کند.

از طرفی چاقی در جوامع امروز به معضل قابل تأملی تبدیل شده است، هر چند آمار دقیقی از تعداد دقیق مبتلایان به چاقی در کشور وجود ندارد اما به گفته مسئولان بین 40 تا 60 درصد جمعیت کشور اضافه وزن دارند که برخی از این افراد برای رسیدن به وزن ایده‌آل مبادرت به رژیم‌های سخت و گاه غیر کارشناسی می‌کنند.

آمارها می‌گوید اضافه وزن و چاقی در میان جوانان در دهه‌های اخیر 3 برابر شده و در حال حاضر به دلایلی که یکی از مهم‌ترین آنها اضافه وزن است، جوانان نسبت به 10 تا 15 سال گذشته ناسالم‌تر شده‌اند.

البته داشتن اندامی زیبا و سالم به فاکتورهای زیادی از جمله عوامل ژنتیکی، تغذیه، ورزش و غیره بستگی دارد اما آنچه در سال‌های گذشته موجب نگرانی کارشناسان شده است روی آوردن مردم به روش‌های غیرعلمی و زیان بار است که باعث ایجاد خسارت‌های جانی زیادی در کشور شده است.

یکی از روش‌های غیراصولی رژیم‌های کوتاه مدت با استفاده از کپسول‌های لاغری است که به تصور خیلی از افراد نتیجه سریع و زودهنگام برای لاغر شدن در پی دارد.

چه بسیارند افرادی که تحت تأثیر تبلیغات فراوان قرص‌های لاغری از ماهواره گرفته تا شیشه عطاری‌ها برای لاغری و به اصطلاح «قلمی شدن» قرار می‌گیرند و به دلیل استفاده از کپسول‌های لاغری جان خود را از دست می‌دهند.

تقاضای جامعه‌ دارای اضافه وزن ایران حتی وزارت بهداشت را وسوسه کرد تا چند نوع از این قرص‌های لاغری را روانه بازار کند، اتفاق ناخوشایند دیگر اینکه فراگیری استفاده از این قرص‌ها تا حدی است که در آرایشگاه‌ها و باشگاه‌های ورزشی هم بدون نظارت مراکز ذیربط تبلیغ و فروخته می‌شوند.

اما کپسول‌های لاغری در اکثر تبلیغات غیراستاندارد هستند حتی زمانی که برای جذب مشتری بر گیاهی بودن قرص‌های لاغری تأکید می‌شود نیز جای نگرانی از عوارض مصرف این قرص‌ها باعث ایجاد ترس بیشتری می‌شود.

وقتی پای صحبت افرادی که می‌خواستند با قرص‌های لاغری ره صدساله را یک شبه طی کنند می‌نشینید، حرف‌های دلهره‌آوری از عوارض مصرف این قرص‌ها می‌شنوید.

عزیزه یکی از کسانی است که مدتی قرص لاغری را مصرف کرده است. او می‌گوید: «به پیشنهاد دوستانم شروع به استفاده از این قرص‌ها کردم، قرصی که مصرف می‌کردم به گونه‌ای بود که باعث سرگیجگی و حالت تهوع در من شده بود.

وقتی این قرص‌ها را مصرف می‌کردم شب‌ها خوابم نمی‌برد و حتی اگر بدنم هم از فرط خستگی به خواب می‌رفت، اما حس می‌کردم ذهنم بیدار است و زجر می‌کشد، قرص‌های لاغری عزیزه 35 ساله را تا پای مرگ برده است، او به امید «فیتنس شدن» به مصرف این قرص‌ها روی آورد و یک هفته بعد به علت مشکل سیستم گوارشی راهی بیمارستان شد.

پزشکان می‌گویند که ریزش مو، تنگی نفس، نوسان فشار، احساس بی‌قراری، عصبانیت، سردرد، ضعف، اسهال و مشکلات کبد از دیگر عوارض مصرف قرص‌های لاغری هستند.

پوکی استخوان، عقیمی و بیماری‌ اعصاب از مضرات قرص‌های لاغری

اکبر خزائی مربی بین‌المللی فدراسیون جهانی IFBB نسبت به عرضه کپسول‌های چاقی، لاغری و ترک اعتیاد در عطاری‌ها هشدار داد و گفت: در این کپسول‌ها از قرص‌های کورتون استفاده می‌شود که عوارضی چون پوکی استخوان، عقیمی، جوش‌های پوستی و بیماری‌ اعصاب را در بردارد.

به گفته این مربی بین‌المللی فدراسیون جهانی IFBB طی چند سال گذشته اکثر عطاری‌ها در کنار فروش داروهای گیاهی به محلی برای عرضه داروهای گوناگون شیمیایی در قالب کپسول‌های دست‌ساز از قبیل کپسول‌های چاقی، لاغری و ترک اعتیاد گشته که هیچ‌گونه نظارت و برخوردی با این افراد صورت نمی‌پذیرد.

این مربی بین‌المللی فدراسیون جهانی IFBB افزود: در کپسول‌های لاغری بیشتر از قرص‌هایی که خاصیت ملین دارند و ضد یبوست هستند استفاده می‌کنند که این مواد فقط خاصیت ملین داشته و ارتباطی با چربی‌سوزی ندارند و گاهاً هم از قرص‌های فروزماید و سایر داروهای مُدر که باعث افزایش ادرار و دفع آب بدن می‌شود استفاده می‌کنند که این مواد ارتباطی با چربی‌سوزی ندارند.

راحت طلبی برای لاغر شدن و سودجویی سوداگران

سوداگران قرص‌های لاغری برای رسیدن به اهدافشان از ضعف چاقی مردم به خوبی استفاده می‌کنند، این روزها چاقی مد نیست، اما دامن بیش از نیمی از مردم ایران بخصوص جوانان را گرفته است و باعث رونق کسب و کار این سوداگران شده است.

بسیاری از کسانی که به مصرف قرص‌های لاغری رو می‌آورند، بر اثر تبیلغات فریبنده فکر می‌کنند راه حل چاقی خود را پیدا کرده‌اند، همین افراد اگر هم از معرض عوارض قرص‌ها با خوش شانسی عبور کنند و صوری هم لاغر شوند، به محض اینکه مصرف قرص را متوقف کنند به شرایط قبلی بر‌می‌گردند.

از طرفی داروها با تبلیغات گسترده در حال فروش است به طوریکه داروهای گیاهی بدون مجوز در سایت‌های خبری، طی سال های اخیر به رسانه ملی هم کشیده شده و این داروها در برنامه‌های تلویزیونی خانوادگی تبلیغ می‌شوند و مشتری جمع می ‌کنند؛ داروهایی که سازمان غذا و دارو به شدت بر «بدون مجوز» بودن آنها تاکید می کند.

اولویت تبلیغات در رسانه ملی باید سلامت مردم باشد

تبلیغات بی‌تردید در رسانه ملی ابزاری برای درآمدزایی و حل مشکل بودجه است، اما در حوزه سلامت مردم باید حساسیت های لازم را داشته باشد و در این خصوص حتما با وزارت بهداشت که متولی سلامت جامعه است، تعامل کند.

ربابه شیخ الاسلام، مؤسس دفتر تغذیه وزارت بهداشت نسبت به برنامه های آشپزی و تبلیغات تلویزیون انتقاد کرده و می گوید: این طور نباید باشد که داروهای گیاهی که مجوز ندارند در تلویزیون تبلیغ شود.

مؤسس دفتر تغذیه وزارت بهداشت با اظهار اینکه باید برای ترویج لاغری، بر تعادل وزن تاکید شود، اضافه می کند: تلویزیون باید برنامه های ورزشی خود را برای سلامت مردم تقویت کند و برای درآمد زایی نباید هر دارویی را در تلویزیون تبلیغ کرد.

به نظر می‌رسد علاقه شدید مردم به لاغری از طریق مصرف کپسول‌های لاغری و داروهای گیاهی باعث شده تا دامنه تبلیغات این محصولات از داروخانه‌ها و عطاری‌ها به سایت‌های اینترنتی، فضای مجازی و تلویزیون کشیده شود، اتفاقی که سلامت مردم را تهدید می‌کند و شایسته است سازمان غذا و دارو با این گونه داروها به شدت برخورد کند.

از سویی با فرارسیدن سال جدید و افزایش این گونه تبلیغات فریبنده ذهن افرادی که دغدغه فیتنس شدن در کوتاه‌ترین زمان را در سر می‌پرورانند بیشتر به این سمت سوق داده می‌شود که این موضوع فقدان و کمبود سواد سلامت در جامعه را گوشزد می‌کند که ضرورت داشتن برنامه منسجم از سوی مدیران حوزه سلامت و سایر ارگان‌ها برای فرهنگ‌سازی و جلوگیری از تخلفات در این حیطه را یادآوری می‌کند.