والدین توصیه های زیر را حتما بخوانند

 آموزش‌وپرورش با توجه به رسالت فرهنگ سازی در بحث مسائل ایمنی، هر سال بخشنامه‌ای را به منظور ترویج فرهنگ ایمنی و کاهش حوادث چهارشنبه آخرسال به مدارس ارسال می‌کند. در سال‌های گذشته آسیب‌های متعددی را در چهارشنبه آخر سال شاهد بودیم بنابراین تأکید عمده آموزش‌ها بر بحث پیشگیری از حوادث و افزایش ایمنی است.

سال‌هاست که چهار شنبه آخر سال یعنی دلهره، ترس، خطر و فاجعه و دیگر به معنای پریدن از روی آتش نیست بلکه پریدن از روی حادثه است. امروزه با منسوخ شدن این آیین قدیمی و جایگزین شدن روش‌های پرخطر جدید، چهارشنبه آخر سال از یک سنت دوست داشتنی و زیبا به شبی وحشت آور تبدیل شده است.

آموزش‌وپرورش با ارائه توصیه‌هایی به خانواده‌ها و دانش‌آموزان در رابطه با چهارشنبه آخرسال تاکید کرد:‌ گروهی از افرادی که اقدام به ترقه و نارنجک بازی می‌کنند جوانانی هستند که تحت تأثیر محیط و برای نشان دادن جسارت و تمایز از دیگران اقدام به این رفتارها می‌کنند و درحالت عادی مشکلی ندارند. سال گذشته طبق آمار 132 نفر از هموطنان دچار حوادث مربوط به چهارشنبه پایان سال شدند که 8 مورد ازآنها منجر به قطع عضو و 19 نفر نیز جان خود را از دست دادند.

پیشگیری از حوادث تلخی مانند حوادث چهارشنبه آخر سال نیازمند ارتقای فرهنگ ایمنی است و این فرهنگ بر سه اصل آگاهی، آموزش و الزام استوار است. بسیاری از ولدین بدون آگاه‌سازی و آموزش مناسب فرزندانشان به سراغ اصل الزام می‌روند و تلاش می‌کنند با توسل به زور و اجبار، آنها را از کاری منع یا به کاری ترغیب کنند ولی این شیوه معمولا با شکست همراه است.

آگاه سازی و آموزش نوجوانان و جوانان ضرورت دارد و در روند این آگاه سازی باید به شخصیت آنها احترام گذاشت در حقیقت راه ایمنی از آموزش می‌گذرد و پیش شرط آموزش آگاهی است. آگاهی از خطرهای چهارشنبه سوری و شیوه‌ مقابله با این خطرها احتمال بروز حوادث تلخ را در آخرین ماه سال کاهش خواهد داد.

** هشدارهایی به خانواده‌ها و دانش آموزان

والدین و مسئولان واحدهای آموزشی باید با هشدار به نوجوانان و جوانان آنها را از خطرات و عوارض وحشتناک بازی با آتش، ترقه و مواد منفجره آگاه سازند.

از شهروندان درخواست می‌شود به محض مشاهده خرید و فروش مواد محترقه به هر شکل هر چه سریعتر مأموران نیروی انتظامی را در جریان قرار دهند.

به والدین توصیه می‌شود کبریت و مواد آتش زا مانند نفت را از دسترس کودکان دور کرده و اجازه ندهند با آتش زدن بوته و هیزم در محیط خانه یا پارکینگ برای جان خود و دیگران مخاطره ایجاد کنند.

والدین در این روزها برای حفظ سلامت فرزندان خود مراقبت و نظارت بیشتری بر آنها داشته باشند معمولاً کودکان کودکان و نوجوانان زشتی آتش‌بازی را به دلیل خطرات آن درک می‌کنند به همین دلیل اغلب کبریت، ترقه و مواد آتش‌زا در نقاط غیرقابل دید مانند انباری، زیرزمین یا در داخل کمد، کیف و وسایل شخصی خود مخفی می‌کنند و همین امر از عوامل بروز حریق و حادثه است بنابراین توصیه می‌شود که در این محل‌ها را قفل کرده و وسایل شخصی فرزندان خود را بررسی کنید.

کودکان و نوجوانان در صورت عدم دسترسی به کبریت و مواد آتش‌زا در خانه برای تهیه مواد محترقه به فروشگاه‌های رنگ و مواد شیمیایی و داروخانه‌ها مراجعه می‌کنند بنابراین به فروشندگان این مواد توصیه می‌شود که از فروش مواد آتش‌زا به کودکان و نوجوانان خودداری کنند.

به شهروندان توصیه می‌شود در صروت بروز هرگونه حریق و حادثه خونسردی خود را حفظ کرده و در صورت گسترده بودن حریق، سریعاً افراد مسن، کودکان و دیگر افراد را از محل حریق به جای امن انتقال داده و با تلفن 125 آتش‌نشانی تماس بگیرند.

شهروندان در صورت مواجهه با فردی که دچار سوختگی شده ضمن حفظ خونسردی از مالیدن مواد غیربهداشتی مثل خمیردندان یا سیب زمینی بر روی محل سوختگی خودداری کنند و با اورژانس با شماره 115 تماس بگیرند.

** توصیه‌های پیشگیرانه برای خانواده‌ها

در شادی‌های فرزندان خود مشارکت کنید تا همیشه‌ نظاره‌گر خنده‌هایشان باشید، فرزندانتان را در تهیه وسایل آتش‌بازی بیخطر همراهی کنید. از نگهدای مواد محترقه و وسایل آتش‌بازی در نزدیکی وسایل حرارتی و برقی خودداری کنید.برای روشن کردن آتش از محل‌های تعیین شده توسط شهردای منطقه استفاده کنید.

هنگام برپایی آتش در داخل یا خارج ساختمان از دسترسی به کپسول اطفاء حریق و جعبه کمک‌های اولیه اطمینان حاصل کنید. از سوزاندن وسایل یا مواد غیرمتعارف مانند لاستیک و آمپول و استفاده از مواد آتش‌زا مانند بنزین و الکل خودداری کنید.از برپایی آتش در معابر باریک و در نزدیکی پست‌های برق یا ایستگاه‌های تقلیل فشار گاز و پارکینگ‌های عمومی خودداری کنید.

با رعایت حقوق شهروندی از پرتاب نارنجک و مواد محترقه به ساختمان‌ها که موجب آسیب رساندن و بدمنظر کردن سیمای شهر می‌شود، خودداری کنید. از حمل مواد محترقه حتی کم خطر و استاندارد حتماً آن را در جای خشک و خنک نگه‌داری کنید.مواد محترقه را به طرف افراد دیگر پرتاب نکنید.

هیچگاه مواد محترقه را در ظروف شیشه‌ای یا فلزی قرار ندهید چرا که در صورت انفجار ذرات شیشه یا فلز به اطراف پرتاب شده و موجب صدمه و خطرات جانی می‌شود.از آتش زدن لاستیک، هیزم و کارتن خالی در واحدهای مسکونی، معابر، کوچه و خیابان خودداری کنید.