تنها کارگر یا کارگر زاده وضعیت کارگران را درک می کند

مرتضی طلایی  با اشاره به روز جهانی کارگر، اظهارداشت: این قشربار سنگین توسعه و پیشرفت کشور را  بر دوش گرفته اند در حالی که همواره امنیت شغلی، رفاهی، خدماتی و بهداشتی آن ها در گروه عوامل و مسائل متعددی است.

وی با بیان اینکه یا باید کارگر باشی یا کارگر زاده که بتوان رنج یک کارگر را به درستی درک کرد، افزود: صحبت از درد و رنج کارگری که در شرایط سخت و نفس گیر به دنبال کسب روزی حلال است، نه از سر سیری و نه از نگاه بالا به پایین صورت می گیرد.

طلایی با ذکر خاطره ای از کودکی خود گفت: همیشه یادم هست کوچک که بودیم پدرم از کارخانه ریسندگی که بر می گشت، سر و لباس و موهایش پر از پنبه بود که در عالم کودکی با خواهر و برادرهایم می نشستیم و لباس ها و موهای پدر را تمیز می کردیم، آن روزها به سختی می گذشت خانواده ای پر جمعیت، با مخارج بالا در یک اتاقک چند متری. این شد تا زمانی که خودم هم به سن کار کردن رسیدم، برای کمک به تامین هزینه های خانواده دست به کار شدم و مدتها تا زمان سربازی و شروع انقلاب اسلامی، در بازار اصفهان مشغول کارگری شدم که امروز به آن افتخار و مباهات می کنم، به این جهت که با کارگری، خوردن حلال و با برکت ترین نان دنیا را  یاد گرفتیم تا جایی که این بستری شد برای رشد گام به گام و حرکت رو به جلو تا به امروز که مسئولیت های مختلفی را بعهده گرفته ام. کارگری آن روزها باعث شد که امروز درد و رنج کارگری که حقوقش به آخر ماه نرسیده و آنرا هم با تاخیر می گیرد، کرایه عقب افتاده دارد، به جای هشت ساعت مجبور به دوازده ساعت کار با احتساب کمترین اضافه کاری است، بعضا از سوی کارفرما تهدید به اخراج می شود، فرصت و پول کافی برای گذارندن اوقات فراغت با خانواده را ندارد و... را بخوبی درک کنم.

وی اضافه کرد: به برکت همین نان حلال، امروز کارگران سرزمین من، در عین تمام مشکلاتی که دارند، بار سنگینی مسئولیتی را بر دوش گرفته اند که همتی مردانه و غیرتی جانانه می خواهد. آنها چه با صلابت و غیور، با کمترین چشم داشت ها، چرخ های سنگین صنایع کشور را به حرکت درمی آورند و در پیچ و خم تورم و رکود، تلاش می کنند که حامی تولید ملی و صنعت بومی باشند که مجبور نباشیم برای کمترین چیز ها دست نیاز به سوی بیگانه گان دراز کنیم.

طلایی یادآور شد: مسئولان نباید در این میدان نبرد، که فشار جدی از سوی دشمن خارجی و وارد کنندگان سود جو بر دوش صنعت گران داخلی قرار گرفته است، پشت کارگر، تولید کننده و سرمایه گذار را خالی کنند. این وظیفه ما است که با توجه به منویات مقام معظم رهبری بر «تمرکز بر تولید و اشتغال» در یک سیاستگذاری عاقلانه و برنامه محور، شرایط را ایجاد کنیم.

نایب رئیس شورای شهر تهران با تاکید بر این که  اقتصاد ملی  و تولید داخلی باید محور توسعه و بالندگی شود گفت: بر این اساس در دسته بندی صنایع اولویت دار باید صنایعی را در نظر بگیریم که علاوه بر استراتژیک بودن زمینه را برای اشتغال زایی، رونق کسب و کار، ایجاد فرصت های سرمایه گذاری و پیشبرد تجارت خارجی با همکاری بخش خصوصی فراهم کند.

طلایی با بیان اینکه  امنیت پایدار اجتماعی، سیاسی، اقتصادی، انتظامی و نظامی وجود داشته باشد، افزود: خوشبختانه با درایت مقام معظم رهبری، تلاش های قوای سه گانه و نیروهای نظامی کشور، در مجموع توانسته ایم امنیت پایداری ایجاد کنیم. ولی هنوز سرمایه گذاران چه داخلی و چه خارجی به فضای کسب و کار کشور اطمینان نکرده اند. مشکلات زیرساختی اقتصاد کشور و  وابستگی بیش از حد آن به درآمد های نفتی عملا مانع شکل گیری بنیان های لازم و حیاتی برای ایجاد اقتصاد بدون خام فروشی و مبتنی بر تولید کالاهای با ارزش افزوده ی بالاتر، شده است لذا نیاز داریم که یک جهاد اقتصاد با همکاری مردم صورت دهیم هر چند که این کار سختی ها و دشورای های زیادی دارد ولی برای خلاص شدن از شر خام فروشی، چاره ای دیگر نداریم که دست به اصلاح ساختار اقتصادی معیوب جامعه و کشور بزنیم.

وی با بیان اینکه نظام بانکی کشور باید  پویا، سرمایه گذار و هدایت کننده باشد توضیح داد: عمده کسب و کارهای نوبنیاد و یا صنایع بزرگتر نیازمند تسهیلات بانکی برای پا گرفتن هستند. بانک ها می توانند با وام های قابل تسویه و مناسب و دقت در فرایند هزینه کرد این وام ها، بستری را ایجاد کنند که  صنایع نوپا، به عرصه وارد شده و در عرصه بمانند. خیلی از صنایعی که این شرکت های دانش بنیان بدنبال تولید آن هستند کاملا متناسب با نیاز های روز جامعه و خلاقانه است و می تواند در فضای بین المللی، بازار خوبی را از آن خود کنند.

طلایی با اشاره به لزوم تقویت فرهنگ توسعه  اظهار داشت :  در جامعه که برای کار، تولید، اشتغال، خلاقیت، ابتکار، پشتکار، ریسک پذیری، مسئولیت پذیری، مشارکت و اعتماد ارزش فرهنگی وجود داشته باشد و جامعه نسبت به تحقق گزاره های مذکور حساسیت نشان دهد، قطع به یقین آن جامعه بهترین فرصت برای پیشرفت و توسعه را دارا است. لذا این وظیفه  رسانه ها و فضاهای آموزشی و تبلیغاتی است که نگذارند دشمن بذر یاس و ناامیدی را در دل مردم بکارد. آنها باید با تولید برنامه های فرهنگی لازم فرهنگ توسعه و سرمایه های اجتماعی در جامعه را تقویت کنند که نتیجه آن تقویت زیر ساخت های فرهنگی و اجتماعی تولید ملی و اشتغال زایی است.

نایب رئیس شورای شهر تهران اظهار امیدواری کرد: با رونق گرفتن تولید ملی و کم شدن واردات بی رویه و غیر ضروری و راه اندازی دوباره واحدهای صنعتی تعطیل شده در کنار توجه به زیرساخت های لازم اشتغال زایی و تولید ملی، شاهد اشتغال حوانان و کارگران بیکاری باشیم که با برخورداری از تحصیلات بالا و تخصص عملی، پنجره فرصتی برای پیشرفت کشورند. امید داریم که در نهایت رونق گرفتن اقتصاد به افزایش حقوق و مزایای کارگران و ارتقاء سطح رفاه آنها خواهد انجامید تا دیگر به لطف خدا، شاهد دلشکستگی و دلتنگی شان  نباشیم.