علایم سرطان پستان در مردها

البته به دلیل وجود بافت پستانی بسیار کم و ترشح هورمون استروژن کمتر در مردها، این بیماری در آنها نادر است. انجمن سرطان آمریکا در سال 2015، بیش از 2350 مورد سرطان پستان در مردها اعلام کرد که تقریبا 440 نفر از آنها جان شان را از دست دادند.

در همان سال، زن ها در مقایسه با مردها حدود 40 هزار نفر بر اثر ابتلابه این سرطان فوت کردند. بیشتر سرطان های پستان در مردها بین سنین 60 و 70 دیده می شود و خیلی کم پیش آمده که مردهای جوان زیر 35 سال به آن گرفتار شوند.

 

چگونگی سرطان پستان در مردها

بافت های پستانی در مردها دقیقا پشت نوک سینه شان قرار دارد و به دلیل وجود همین بافت، احتمال دارد آنها هم به سرطان پستان مبتلا شوند.

بیماری این مردان درست مانند زن هاست، با این تفاوت که به دلیل کمی بافت پستانی، اگر به موقع به آن توجه نشود، به سرعت بیشتر سلول های پستانی را می گیرد و درمان را بسیار مشکل و گاهی اوقات غیرممکن می کند.

متاسفانه بیشتر مردها به علت ناآگاهی از علایم سرطان پستان و یا احساس خجالت از گرفتن کمک، جان خود را از دست می دهند.

اما به گفته پزشکان تشخیص زود هنگام بیماری، احتمال بهبودی را از 75 تا 100 درصد افزایش می دهد.

عوامل ایجاد سرطان پستان در مردها

عوامل محیطی و ژنتیکی در ایجاد سرطان نقش مهمی ایفاء می کنند:

 

تشعشع رادیواکتیو

شانس ابتلا به سرطان پستان در مردهایی که به دلیل بیماری های بدخیم در قفسه سینه شان تحت درمان های رادیوتراپی بوده اند، بالاست.

 

ترشح زیاد هورمون استروژن

مردها به طور طبیعی مقدار کمی هورمون زنانه استروژن در بدن شان تولید می شود اما مشکلاتی چون سندرم کلاین فلتر و بیماری سیروز، باعث می شود که ترشح استروژن در بدن شان زیاد شود و پستان هایشان رشد کرده و بزرگ شوند.

همچنین چاقی، ترشح هورمون استروژن، را بالا برده و باز هم منجر به بزرگ شدن پستان هایشان می شود.

مصرف برخی از داروها، مثل داروهای درمان فشار خون بالا یا کاهش اسید معده، والیوم و فیناستراید که برای درمان ریزش مو و یا پیشگیری از سرطان پروستات به کار می رود و انجام درمان های هورمونی و یا حتی ابتلا به برخی از عفونت ها و یا مسمومیت ها، باعث ترشح بیشتر استروژن و بزرگ شدن پستان ها در مردها می شود.

 

سندرم کلاین فلتر

این سندرم که به دلیل داشتن یک کروموزوم ایکس اضافی زنانه در مردها به وجود می آید، با ترشح زیاد استروژن باعث می شود آنها یکسری ویژگی های زنانه پیدا کرده و تا 50 برابر یک مرد معمولی در خطر ابتلاء به سرطان پستان قرار گیرند.

 

سیروز کبد

این بیماری بر اثر استفاده بیش از حد نوشیدنی های الکلی، و همچنین ابتلا به هپاتیت ویروسی مزمن، یا نوعی شرایط ژنتیکی نادر که ماده ای سمی در کبد تولید می کند، به وجود می آید. خطر ابتلا به سرطان پستان در مردهایی که به این بیماری مبتلا هستند، بالاست.

 

زمینه خانوادگی

مردهایی که در خانواده و میان اقوام خود، چند زن مبتلا به سرطان پستان دارند، بیش از مردهای دیگر در معرض ابتلاء به این سرطان هستند.

 

مشاغل خاص

کارگران کارخانه های فولادسازی، ساخت وسایل نقلیه موتوری و مشاغلی که در معرض بخار غلیظ بنزین و محصولات احتراق وسایل نقلیه هستند، بیشتر به سرطان پستان مبتلا می شوند.

 

علایم سرطان پستان در مردها

رایج ترین علامت سرطان پستان در مردها، وجود توده ای محکم و معمولا بدون درد درست زیر نوک سینه است.

معمولا اندازه متوسط این توده وقتی برای بار اول شناسایی می شود، حدود 2.5 سانتی متر قطر دارد. این سرطان موجب تغییراتی در پوست در ناحیه نوک سینه می شود.

این تغییرات شامل زخم روی پوست، چروکیدگی، قرمزی یا خارش نوک سینه و یا به داخل برگشتن نوک سینه می باشد.

گاهی اوقات هم ممکن است از نوک سینه شان مایعی کدر و یا خون ترشح شود. در کمتر از 1 درصد از مردها، هر دو پستان دچار سرطان می شوند.

 

تشخیص بیماری

آزمایش غربالگری در زمان درست، یکی از مهمترین کارهایی است که مردها برای سلامت خودشان می توانند انجام دهند.

با این آزمایش، قبل از اینکه علایم سرطان پستان نمایان شوند، بیماری تشخیص داده شده و درمان خیلی راحت تر انجام می شود.

مشکل مهم در سرطان سینه مردها این است که بسیار دیرتر از زن ها تشخیص داده می شود.

زیرا مردها کمتر احتمال می دهند که در این بخش از بدن شان چیز مشکوکی وجود داشته باشد.

همچنین مقدار بافت کم پستان در آنها موجب می شود که توده های سرطانی را دیرتراحساس کنند و در مراحل اولیه بیماری زود متوجه بیماری شان نشوند.

 

درمان

درمان سرطان مردها، مانند زن ها، بسته به مرحله پیشرفت بیماری متفاوت است و همان روش هایی که برای زنان به کار می رود، برای مردها هم مورد استفاده قرار می گیرد.

جراحی، پرتو درمانی، شیمی درمانی، هورمون درمانی برای مردان نیز تجویز می‌شود. یک تفاوت عمده این است که مردان مبتلا به سرطان پستان خیلی بهتر از زنان به هورمون درمانی پاسخ می‌دهند.

حدود 90 درصد از سرطان های پستان مردان، گیرنده های هورمونی دارند و این بدین معناست که هورمون می تواند در درمان سرطان مردها موثر باشد.

پیشگیری سرطان پستان در مردها

با رعایت کردن موارد زیر می توان از سرطان پستان پیشگیری کرد:

 

رژیم غذایی مناسب و حفظ وزن مطلوب

بنابر بررسی ها مشخص شده است، مردم کشورهایی که رژیم غذایی شان بر پایه سبزیجات است، کمتر به سرطان پستان مبتلا می شوند.

بنابراین مصرف میوه و سبزیجات به مقدار زیاد در رژیم غذایی توصیه می شود. این مواد با وجود فیبر فراوان، چربی کمتری دارند.

مصرف گوجه فرنگی نیز برای بدن بسیار مفید است و به دلیل مقدار بالای آنتی اکسیدان، با انواع سرطان ها مبارزه می کند.

مصرف غذاهای پرچرب و سس های سالاد تا حد امکان باید محدود شود. همچنین بنابر تحقیقات مشخص شده که بین مصرف گوشت قرمز و سرطان پستان ارتباطی مستقیم وجود دارد، بنابراین استفاده بیشتر از گوشت های سفید مانند ماهی شانس ابتلاء به سرطان پستان را می کاهد.

از طرفی مصرف خوراکی هایی که در کنار مواد شیمیایی رشد کرده اند، موجب مشکلات سلامتی بسیاری شده اند که یکی از این مشکلات افزایش سرطان پستان است.

برای اینکه در معرض این مواد شیمیایی مانند آفت کش ها، قرار نگیرید، غذاهایی که با روش های ارگانیک تهیه شده اند را مصرف کنید.

 

تغییر سبک زندگی پس از درمان سرطان پستان

افرادی که به سرطان پستان مبتلا شده اند باید حقیقت را بپذیرند و سبک زندگی شان را کاملا تغییر دهند. فقط بدین ترتیب است که می توانند جلوی عود این بیماری را بگیرند.

آنها در کنار رژیم غذایی مناسب و سالم، باید ورزش کنند. نوشیدنی الکلی مصرف نکنند و سیگار نکشند.

پس از گذراندن مراحل درمان به دلیل درمان های انجام شده، دچار خستگی زیاد می شوند و باید بیش از گذشته استراحت کنند.

البته ورزش می تواند به کمک آن دسته از افراد بیاید که مدت خستگی شان طولانی شده است. آنها باید طبق دستور پزشک و راهنمایی های او ورزش کنند.