شورای سیاسی و جناحی نمی تواند مشکلات را حل کند/شورای شهر نه شغل دوم کسی است و نه جایگاه سیاست مداران بازنشسته و آقا زاده هایی که قصد تمرین سیاست را دارند، است
دکتر مرتضی طلایی روز چهارشنبه مهمان صابرنیوز بودند و پیرو اطلاع رسانی که در سایت و شبکه اجتماعی شده بود مخاطبین سئوالاتشان در خصوص مدیریت شهری و دیگر مسائل روز را از ایشان مطرح کردند که نائب رئیس کنونی شورای شهر بسیار صبورانه به سئوالات مطروحه پاسخ دادند که مشروح آن به شرح زیر است:

شما به عنوان نماینده دو دوره در شورای شهر تهران بوده اید کدام دوره از لحاظ نظارتی و تصویب قوانین شهری بهتر بوده است؟

طلایی : از زمانی که ما به شورای سوم آمدیم و اطلاعاتی که از وضعیت حوزه مالی شهرداری دریافت  کردیم تا به امروز، من روند اصلاح و درست شدن را می‌بینم. زمانی در شرکت‌ها و سازمان‌های شهرداری تهران اصلاً حسابرسی وجود نداشت. وقتی گزارش حسابرسی روی کار آمد، 150 ایراد در پیوست آن وجود داشت که اکنون آن ایرادات به حداقل رسیده است.

 
روند شفاف‌سازی عملکرد مالی شهرداری در حال انجام شدن است. در همان دوره قالیباف پیشگام منحل کردن شرکت‌هایی شد که حیات خلوت شهرداری بودند.

اولین باری که در شورا حضور پیدا کردم در خصوص سامانه نظارت و پژوهشی شهر تهران 2 طرح دادم. اگر چه 2 طرح من در دور سوم و چهارم نادیده گرفت شد ولی شورای پنجم به این 2 طرح احتیاج دارد. اگر چه در شورای چهارم قدم هایی برای نظارت بیشتر برداشته شد ولی کماکان نیاز به تقویت این 2 موضوع داریم.

اعضاء شورای شهر تهران در پایتختی با این وسعت و حجم و گردش مالی بالا چگونه می‌توانند به صورت کامل نظارت کنند. بنده بارها عرض کرده‌ام که ساز و کار لازم و اختیارات قانونی شورای شهر تهران که بتواند نظارت کامل بر روند شهر داشته باشد را نداریم و این کمبود از جهت قوانین، منابع انسانی و ... است.

نظارت یک موضوع صفر و صدی است و نمی‌توان نقطه‌ پایانی برای آن تعریف کرد. ما نمی‌توانیم ضعف سیستم شورا را رد کنیم اما متاسفانه از این موضوع بیشتر استفاده تبلیغاتی می‌کنند تا اینکه گامی در جهت رفع آن بردارند. ان شالله انتخابات با شور و شعور هر چه تمام برگزار می شود اما باید دانست که این افراد که دایه‌دار نظارت‌ هستند، زمانی که بر صندلی های سبز شورای شهر تکیه بزنند، آن موقع باید بگویند که برای نظارت چه برنامه‌هایی دارند و چه کرده‌اند.

 

نظرتان درباره حضور ورزشکاران به عنوان نماینده در شورای شهر چیست و آیا می توانند تصمیات کلان مدیریتی را اتخاذ کنند؟

طلایی : کارآمدی، پاکدستی و تخصص از ویژگی هایی است که فرد شورا شهر باید داشته باشد. این  موارد باید الویت اصلی کار در شهر محسوب شود. ارتقای کیفی خدمات شهری درابعاد مختلف، بهبود و ارتقای وضعیت فرهنگی شهر، ادامه کارهای عمرانی –کالبدی –شهرسازی در سطح شهر، بهبود در حوزه حمل و نقل عمومی، کاهش آلودگی هوا و نوسازی بافت فرسوده از الویت های شهر محسوب می شوند. شورای  سیاسی و جناحی نمی تواند مشکلات را حل کند و مردم به دنبال شورای متخصص،پاکدست و برنامه محور هستند تا مشکلات شهر و شهروندان را حل کنند.

تخصص و دانش لازم، آشنایی تجربی با مسائل و مشکلات شهر تهر تهران، دغدغه و مسئولیت پذیری در خصوص مسائل، نگاه بلند مدت به مسائل، باور و اعتقاد عملی به تعامل و خرد جمعی ،باور به نقش مردم و استفاده از ظریفت آنها جهت پیگیری امور شهری ،پرهیز از تنش ها و مجادله های بیهوده، درد آشنا و دلسوز بخصوص برای اقشار ضعیف، اعتقاد جدی به صداقت،شفافیت در امور مالی و بخصوص انواع و اقسام رانت خواری و سوء استفاده ها از مواردی است که باید یک فرد شورایی داشته باشد. حالا هر فردی در این چارچوب قرار گرفت، خواه ورزشکار باشد یا نه، می‌تواند عضوی موثر در شورای شهر باشد.

 
 
 
اینکه با یک عنوان کلی، قسمتی از اقشار جامعه را از حضور در شورای مردم باز بداریم، کار درستی نیست. باید معیارها را مشخص کرد و بر اساس آن ارزیابی کرد که چه کسانی می‌توانند در شورا مفیدتر باشند.

هریک از افرادی که مورد تایید قرار بگیرند می توانند در شورا حضور پیدا کنند، با توجه به بستر شهر حضور هر فرد در هر تخصص نیاز است. به عنوان مثال در بخش ورزشی و افزایش سرانه های ورزشی در سال های اخیر اتفاقات خوبی در شهر افتاده و این به جهت حضور افراد متخصص در حوزه ورزشی است. حضور ورزشکاران در شورا توانسته سطح خدمات ورزشی در محلات را افزایش دهد.

 

 برنامه شما برای آلودگی شهر تهران چیست؟

طلایی : بنده به طور مکرر اظهار نگرانی کردم از باب اینکه ما در چرخه مدیریت شهری ساختار مدیریتی یکپارچه نداریم و هزینه های سرسام آوری به دلیل نبود سیستم یکپارچه متحمل می‌شویم.

حدود 200 هزار دستگاه خودروی فرسوده از جمله کامیون، سواری و وانت در کشور داریم که به ازای ورود هر دستگاه باید 4 دستگاه فرسوده خارج شود که این خروج دستگاه‌های فرسوده ممکن است در همه نقاط کشور انجام شود اما ورود خودرو تنها در تهران است. بنده به طور مکرر اظهار نگرانی کردم از باب اینکه ما در چرخه مدیریت شهری ساختار مدیریتی یکپارچه نداریم و هزینه های سرسام آوری به دلیل نبود سیستم یکپارچه متحمل می‌شویم.

 
شورای شهر تهران هیچ اختیار و قدرتی در بحث ترافیک ندارد. ساختار مدیریتی معیوب است. ما باید از فضاهای احساسی هیجانی و سیاسی خارج شویم و واقع‌بینانه و منطقی بنگریم. از نظر بنده و با نگاه کارشناسانه معتقد هستم ما به همه معابر بزرگراه و حتی مترو نیاز داریم و قانون به وظایف دولت و شهرداری در خصوص ساخت مترو تصریح کرده است. اما ما از 3 سال پیش برای «طرح کاهش» اصرار می کردیم. پیشنهادمان قرار دادن خودروهای فرسوده در کلاس قرمز و خودروهای دودزا کاربراتوری در کلاس زرد بود.
 
اگر به پیشنهاد شهرداری توجه می‌شد، در روزهای اضطرار به راحتی امکان منع تردد این خودروها از در منزل و جریمه دوربینی در همه شهر مهیا می‌شد. این طرح می‌توانست به عدالت نزدیک‌تر باشد. حتی منع تردد خودروهای دودزا نیز معنای خاصی ندارد. منع به معنی توقف است؟ انتقال به پارکینگ؟ جریمه دستی؟ با کدام کد جریمه؟ چند نفر نیروی پلیس؟ چه تعداد خودرو؟ این ها مواردی است که باید از قبل برای آن اندیشیده شود، نه در زمان بحران.

 

 آیا شما موافقید که در شورای شهر فقط از یک گروه و یا حزب باشند ؟

طلایی : امروز در آستانه انتخابات شورای شهر پنجم بر اساس تجربه ای که در ۱۰ سال گذشته و به سبب اعتماد مردم اندوخته ام به خوبی درک کرده ام که شورای اسلامی شهر تهران و مدیریت آن باید در دست کسانی باشد که تخصص گرا به معنای واقعی آن هستند، نه آن چیزی که امروز برخی گروه‌های سیاسی و احزاب آن را در بوق و کرنا کرده اند تا با این ظاهر فریبنده، رای مردم را بدست آورند. 

 
 
قطعا متخصصان دلسوز در گروه‌ها و طیف‌های مختلف کشور وجود دارند که به دور از شعار زدگی، نه از نقد مدیریت شورای شهر (حال هم جناحی آنها باشد یا نباشد) هراس دارند و نه مدیریت شهر تهران را بدون نظارت دقیق رها خواهند کرد؛ این رویداد که آرزوی همه دلسوزان است در دو دوره قبل تا حدودی محقق شد اما باز هم موارد مختلفی در مدیریت شورا و مدیریت اجرایی شهری به ویژه در حوزه‌های فرهنگی، اجتماعی وجود دارد که حتما همه دلبستگان به خدمت لزوم تغییر آن را مانند بنده درک کرده و به آن اذعان دارند.
 
در نهایت اگر بخواهم در یک جمله پاسخ شما را بدهم، باید بگویم یکدست شدن نهاد شورا چیزی جز تبدیل تمام و کمال این نهاد مدنی به یک تشکیلات تشریفاتی و مجیزگوی صرف نخواهد بود، فراموش نکنیم عضویت شورای شهر نه شغل دوم کسی است و نه شورا جایگاه سیاست مداران بازنشسته و بی صندلی مانده و آقا زاده هایی است که قصد تمرین سیاست را دارند.
 
آقای قالیباف در مناظره ها اعلام کرده که حاضر است اموال و دارای هایش رابه اطلاع مردم برساند آیا شما هم این مهم را انجام می دهید

طلایی : بله کاملا . بنده قبلا و در یک برنامه تلویزیونی همزمان با افشای حقوق های نجومی اعلام کردم باز هم اگر بخواهید اعلام می‌کنم. حقوق ناخالص بنده ۵ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان است که 5 میلیون و 500 هزار تومان پرداختی است.

در دوره ای که به عنوان نماینده مردم در شورای شهر بوده اید آیا ملاقات‌های مردمی با مردم به صورت حضوری داشته اید؟

طلایی : بنده در شورای چهارم رئیس ستاد هماهنگی شورایاران تهران بوده‌‌ام. شاید به جرات بتوانم  بگویم کسی به اندازه من از جزییات مشکلات و گرفتاری‌های مردم در محله به محله شهر تهران خبر ندارد. به واسطه ارتباط گسترده با شورایاران تهرانی می‌توانم بگویم هفته‌ای نبوده است که به محله‌ای و مسجدی و سرای محله‌ای در سراسر تهران سر نزده باشم.

این دیدارها به صورت روتین با شهروندان در محلات مختلف چه در شورا و چه در مناطق برگزار شده است. این دیدارها در راستای رفع مشکلات شهروندان در محلات بوده و نتایجی خوبی را داشته است. ضمن اینکه بازدیدهای سرزده ای نیز از محلات انجام شده است.

 

به نظرتان عمده مشکل مردم تهران چیست؟

طلایی : بزرگ‌ترین مشکل تهران و مشکل کل کشور مشکل مدیریتی است و باید زیرساخت‌های مدیریتی کلانشهر تهران تغیر کند یکی از مشکلات امروز جامعه ما این است که وقتی مدیران و مسئولان انتخاب می‌شوند از مردم جدا می شوند و این اولین چالش و مشکل است. برخی از مسئولان می‌گویند به دلیل مشغله کاری نمی توانند در کنار مردم باشند که این حرف درستی نیست و در واقع مسئول و مدیر باید در کنار مردم و همراه آنها در جامعه زندگی کند تا بفهمد مشکل و رنج مردم چیست.

 
متاسفانه امروزه بیکاری در جامعه بیداد می کند و این در حالی است که برخی از مسئولان فکر می کنند با عدد و رقم می توانند بیکاری را حل کنند در صورتی که این نگاه غلطی است. اگر به دنبال حل مشکلات هستیم باید مسئولیت‌پذیر باشیم و این در حالی است که مسئولیت‌پذیری اجتماعی هزینه دارد چرا که برخی تمایلی برای حل مشکلات مردم ندارند. اگر بخواهیم جامعه ما در تمام ابعاد از جمله سیاسی، اقتصادی به توسعه برسد باید به دنبال توسعه اجتماعی باشیم و در این حوزه باید کارها به مردم واگذار شود. باید نقش افراد را در جامعه تبین کنیم و با تحقق این شرایط است که افراد احساس مسئولیت می کنند.

 

شما برای دوره شورای شهر چه برنامه ای دارید؟

 

طلایی : طی 10 سال از حضور در شورای شهر تجربیات خوبی را کسب کرده ام و با اتکا به این تجربه باردیگر به میدان آمده‌ام. چنانچه در دوره پنجم شورای شهر مجددا از سوی مردم انتخاب شوم مواردی همانند آلودگی هوا،حمل و نقل و توسعه اجتماعی را پیگیری می کنم. پیگیری موضوع نوسازی بافت فرسوده را قطعا در دوره بعدی شورا ادامه خواهم داد.
 
در حوزه حمل و نقل و توسعه آن نیاز به مدیریت شهری یکپارچه داریم و امیدوارم در این زمینه اتفاقات خوبی صورت بگیرد. شهر تهران ظرفیت بالقوه‌ای دارد و می‌توان با برنامه ریزی بستر اشتغال جوانان را فراهم کرد. یکی دیگر از اقداماتی که چناچنه در دوره بعدی انتخاب شوم قانونی کردن فعالیت شوراهای محلات که در این زمینه کارهای شروع شده ولی باید توسعه یابد. شورا وظیفه نظارت،هدایت شهرداری را به عهده دارد.  بنده از زمانی که در شورا حضور پیدا کردم بارها به عدم نظارت کافی از سوی شورا تاکید کردم و حتی طرحی را برای فراهم کردن سازوکار نظارت مطرح کردم ولی این طرح به تصویب نرسید.

شورای پنجم باید تلاش کند تا امنیت شهروندی و رضایتمندی شهروندان افزایش یابد. ارتقای کیفی خدمات شهری درابعاد مختلف، بهبود و ارتقای وضعیت فرهنگی شهر، ادامه کارهای عمرانی –کالبدی –شهرسازی در سطح شهر، بهبود در حوزه حمل و نقل عمومی، کاهش آلودگی هوا و نوسازی بافت فرسوده از الویت های شهر محسوب می شوند.

در حال حاضر در شهر تهران محلاتی داریم که مشکلاتی را در بخش سرانه های ورزشی و فرهنگی دارند و در واقع محله با محله متفاوت است که باید در ارتقا سطح محلات در بخش های مختلف تلاش شود.

 آیا فرزندان تان از رانت پدرشان برای فعالیت های کاری شان استفاده کرده اند؟

 

طلایی: بنده دارای 3 دختر هستم که هر سه نفر آنها ازدواج کرده اند ضمن اینکه در ابتدا به تک تک  دامادهایم تاکید کردم که به هیچ عنوان برای معرفی شما در هیچ سازمان و دستگاهی اقدام نخوام کرد.

ضمن اینکه هیچ یک از دامادهای بنده در مجموعه های دولتی فعال نیستند و هم اکنون دو نفر از دامادهایم شرایط مناسبی را در کسب و کار ندارند اما به هیچ عنوان از جایگاه شورا و شهرداری برای آنها اقدام نکرده ام.

چه برنامه ای برای ورزش  جوانان دارید؟

 

طلایی: توسعه  سرانه های ورزشی در محلات یکی از برنامه های اصلی بوده و هست به طوری که سرانه ورزشی در محلات افزایش یافته اما کافی نبوده و باید تلاش شود توسعه یابد. علاوه بر اینکه احداث مجموعه های ورزشی یکی از سیاست های اصلی در محلات برای جوانان بوده است.

۸۹ درصد جوانان ما در حالی از بی‌عدالتی توزیع امکانات دولتی در کشور گلایه‌مندند که ۵۰ درصد آنها اوقات فراغت خود را با خانواده‌ها سپری می‌کنند، ۳۰ درصد با دوستان و ۲۰ درصد در برنامه‌هایی که برای غنی‌سازی اوقات فراغت تعریف شده شرکت می کنند. ۷۵ درصد جوانان برای گذران اوقات فراغت خود شنیدن موسیقی پاپ را به شرکت در دوره‌های تدارک دیده شده برای غنی‌سازی اوقات فراغت ترجیح می‌دهند.

پنجره فرصت برای جوانان کشور همانطور که در یک برهه زمانی به روی ما باز شده در یک مقطع زمانی بسته می‌شود و باید در محدود زمانی که در اختیار داریم نهایت بهره را ببریم. باید نگاهمان را به جوانان تغییر دهیم. ما نیاز به نوآوری در ارائه خدمت به مردم داریم و باید با ایجاد خلاقیت جوانان را به سمت مساجد سوق دهیم.

 
گفتنی است دکتر مرتضی طلایی نامزد پنجمین دوره شورای شهر تهران و از افراد شاخص لیست خدمت محسوب می شود