در شب چقدر باید بخوابیم؟

نتایج جدیدترین مطالعات نشان می‌دهد، بین میزان خواب و چگونگی حال افراد ارتباط مستقیم وجود دارد و خوابیدن کافی می‌تواند سلامتی جسمی و روحی آنها را تأمین کند. 

براساس پژوهش‌های صورت گرفته، برای اینکه بدن در شرایط مناسبی از وضعیت جسمی و روحی قرار گیرد، خوابیدن به مدت 7 ساعت و 6 دقیقه برای هر فرد ضروریست؛ نتایج نشان داده است که حتی 6 دقیقه خواب کمتر منجر به خواب‌آلودگی و چرت زدن در طی روز می‌شود و بر روی شادی در طول روز نیز تأثیر منفی می‌گذارد. 

محققان باور دارند، داشتن خواب کمتر از 6 ساعت 48 دقیقه، به روابط افراد با دیگران آسیب می‌زند؛ مخصوصا اگر در محیط کار و با همکار یا مدیرعامل باشد. 

فقدان خواب کافی به مشکلات جدی سلامت مرتبط است، از جمله حمله‌ قلبی، سکته، دیابت نوع 2 و چاقی؛ همچنین کم‌خوابی، باعث استرس بیشتر می‌شود، زیرا بدن شروع به تولید بیش از حد هورمون کورتیزول می‌کند. کورتیزول اضافه، اثراتی منفی‌‌ برای سلامتی دارد و به سیستم ایمنی آسیب می‌رساند.

علاوه بر این، کم‌خوابی باعث می‌شود پیرتر به نظر برسید؛ زیرا کورتیزول، کلاژن پوست را که باعث صافی و شادابی آن می‌شود، از بین می‌برد.

در گذشته احساس می‌شد، بین میزان خواب و حال روزانه افراد پیوند قوی وجود دارد؛ امروز محققان ثابت کرده‌اند که بین این دو ارتباط بسیار تنگاتنگی است که اگر کاملا رعایت نشود، عوارض سنگینی از خود بر جای خواهد گذاشت. 

بر اساس این تحقیقات که توسط دانشمندان دانشگاه آریزونا و هاروارد انجام شده است، برنامه منظم خواب، یک درمان پیشگیرانه مؤثر، نسبتا ساده و ارزان برای بیماری‌های قلبی و همچنین بسیاری از مشکلات دیگر نظیر چاقی و افسردگی است.