دولت احیای دریاچه ارومیه را به فراموشی نسپارد

 حسن مقدس نماینده مردم استان خراسان جنوبی در شورای عالی استان‌ها صبح امروز در چهل و یکمین اجلاس عمومی این شوراها در نطق پیش از دستور خود به موضوع اهمیت شورا در کشور پرداخت و گفت: شورا مرزبان شهر است و شورا محلی برای هبوط قدرت به متن جامعه است، همانجا که توده مردم قرار دارند و شورا تحمیل توان مردم بر نهاد قدرت است. 

نماینده مردم استان خراسان جنوبی در شورای عالی استان‌ها شورا را موجب افزایش امنیت شهرها دانست و گفت: امنیت شهر تنها در سایه اسلحه سربازان تامین نمی‌شود و آنچه در سطح شهر وجود دارد و آرامش روانی است به عهده شوراست و بدون حضور شورای قدرتمند و موثر گرد مرگ بر شهر می‌نشیند. 

مقدس در بخش دیگری از سخنان خود بر این نکته تاکید کرد که براساس ارکان انقلاب ایران  سه واژه استقلال، آزادی و جمهوری اسلامی رکن‌های انقلاب هستند و براین اساس همه مردم انقلابی هستند و هیچ کس حق ندارد انقلاب را به داخل خیمه خود بکشاند. مردم به حفظ جایگاه رهبر انقلاب، نهادهای ارزشی، سپاه انقلاب اسلامی و بسیج مستضعفین و ولایت مطلقه فقیه آری گفتند. 

نماینده مردم استان خراسان جنوبی در شورای عالی استان‌ها به موضوع انتخابات اخیر ریاست جمهوری و شوراهای اسلامی شهر پرداخت و گفت: انتخابات 29 اردیبهشت انتخاب راه آینده برای مردم بود. برخی هنوز در حال و هوای انتخاباتی هستند، رقابت‌ها را فراموش کنیم و به رفاقت‌ها بیاندیشیم و هیچ راهی جز یکدلی و رفاقت نداریم.

مقدس براین نکته تاکید کرد که امروز پیروزی واقعی انتخابات مردم هستند و این مردم افتخار رهبری و امام راحل بزرگ سکاندار  نظام جمهوری اسلامی ایران هستند. 

وی همچنین با تاکید بر این نکته که رهبر معظم انقلاب دینداری زیرک و سیاستمدارترین رهبر جهان است بر شکست سیاستمداران جهان در رابر تدابیر اتخاذ ش ده توسط رهبر انقلاب تاکید کرد. 

نماینده مردم استان خراسان جنوبی در شورای عالی استان‌ها در ادامه به برخی مشکلات استان خراسان جنوبی پرداخت و گفت: صدای فقر و محرومیت و نشست زمین و کم‌آبی از خراسان جنوبی شنیده می‌شود. 

مقدس با تقدیر از تامین یک هزار میلیارد ریال اعتبار در خصوص خشکسالی این استان از تلاش نمایندگان مجلس، استانداران و مسئولان  و هیئت دولت در این خصوص تقدیر نمود.

وی در ادامه به برخی ظرفیت‌های خراسان جنوبی پرداخت و گفت: این استان دیگر آب ندارد و باید از ظرفیت‌های دیگر استان استفاده کنیم، صنعت توریسم از ظرفیت‌های بالنده استان خراسان جنوبی است. کوه‌های مریخی یا مینیاتوری استان هر بیننده‌ای را به تحسین وامی‌دارد که در مسیر نهبندان به کرمان شاهد این کوه‌ها هستیم. همچنین کویر لوت دومین اثر کویری کشور از جاذبه‌های استان است. غذاهای محلی، صنایع دستی، آسیاب‌های بادی، مدرسه شوکتیه و قلعه تاریخی بیرجند و یکی از تاریک‌ترین آسمان‌های جهان در این استان از جمله جاذبه‌های گردشگری استان است. 

نماینده مردم استان خراسان جنوبی در شورای عالی استان‌ها از دولتمردان و مسئولان صنعت گردشگری کشور خواستار شد صنعت توریسم به عنوان یک فرایند اشتغالزا برای رفع بیکاری فقر و محرومیت در استان به صورت جدی توجه شود. 

مقدس همچنین از وجود برخی مشکلات و موانع اجرایی در امور اداری در این استان اظهار گله نمود و با تاکید بر اینکه برخی از این مشکلات امان مردم را بریده است، بر این نکته تاکید کرد که برخی از مردم برای دستیابی از تقاضاهای اداری خود مجبور به مهاجرت از استان شده‌اند.

وی در پایان خواستار تامین اعتبار لازم برای این استان شد تا از این طریق استان خراسان جنوبی بتواند در ردیف استان‌های برخوردار کشور قرار گیرد.

دولت احیای دریاچه ارومیه را به فراموشی نسپارد

ایرج سلیمان‌زاده نماینده استان آذربایجان غربی در شورای عالی استان‌ها صبح امروز در تذکری در چهل و یکمین اجلاس عمومی این شورا به موضوع احیای دریاچه ارومیه پرداخت و گفت: احیای دریاچه ارومیه کاری نیست که در کوتاه‌مدت انجام شود.

وی با تاکید بر اینکه آزادسازی بخشی از حقابه این دریاچه و اقدامات ازجمله لایروبی‌های انجام شده در سطح منطقه شرایط دریاچه را رو به بهبود قرار داده است، گفت: از سال 2013 تا 2017 میزان آب این دریاچه 5 برابر شده است. 

سلیمان زاده گفت: ریزگردهای نمکی در منطقه مشاهده شده لذا از دولت خواستاریم که موضوع احیای دریاچه ارومیه به فراموشی سپرده نشود و این موضوع به صورت جدی‌تری پیگیری شود. 

نماینده استان آذربایجان غربی در شورای عالی استان‌ها همچنین با اشاره به سیل جاری شده در فصل بهار در شهر محمدیار شهرستان نقده از دولتمردان و مسئولان استان خواستار این شد که در این خصوص و ساماندهی به مشکلات مردم اقدامات لازم صورت گیرد.

وی با بیان این جمله که بهار تلخ در این شهر زمستان تلخ را نیز در پیش دارد، گفت: این موضوع می‌طلبد مردم این شهر از امکانات قانونی سازمان مدیریت بحران بهره‌مند شوند.

لزوم تسریع در احداث مسیر بجنورد به جنگل گلستان

توافقی فاروجی نماینده استان خراسان شمالی در شورای عالی استان‌ها صبح امروز در تذکری در چهل و یکمین اجلاس عمومی این شورا به موضوع احداث مسیر بجنورد تا جنگل گلستان پرداخت و گفت: مسیر بجنورد به جنگل گلستان بیش از 10 سال است که قرار است دوبانده شود. این مسافت حدود 150 کیلومتر است اما با گذشت 10 سال هنوز احداث این مسیر به پایان نرسیده اس.

توافقی فاروجی با بیان اینکه همه‌ساله شاهد آن هستیم که مدیران گزارش پایان پروژه می‌دهند، بر این نکته تاکید کرد و گفت: با توجه به تردد زائران حرم رضوی در این مسیر ترافیک بیش از حدی را شاهد هستیم و مسئولان و مدیران و نمایندگان مجلس در این خصوص توجه بیشتری را مبذول دارند. 

نمایندگان خوزستان برای مشکلات استان اقدام کنند

سیف‌اله پدین نماینده استان خوزستان در شورای عالی استان‌ها صبح امروز در تذکری در چهل و یکمین اجلاس عمومی شورای عالی استان‌ها به اهمیت این استان در کشور پرداخت و گفت: نیازی به تعریف و تمجید از استان خوزستان نیست. خوزستان پایه‌گذار تمدن ایران زمین است که ثروت ایران در این منطقه نهفته شده است اما علی‌رغم توجهی که خداوند به این منطقه داشته توجه مناسبی توسط مسئولین به این منطقه نشده است.

پدین با طرح این انتقاد که شرایط در استان خوزستان هر روز بدتر از دیروز می‌شود، گفت: الان گرمای منطقه در سایه حدود 54 درجه و در فضای بیرون حدود 67 درجه می‌باشد. اشعه ماورای بنفش نیز بر مشکلات منطقه اضافه شده است که موجب افزایش بیماری‌ها می‌شود. مسئولان به مشکلات خوزستان توجه داشته باشند. 

وی در ادامه بر این نکته تاکید کرد که کارمندان استان به دنبال ترک استان و اقامت در استان های دیگر هستند و این موضوع یعنی ترک استان.

نماینده استان خوزستان در شورای عالی استان‌ها تاکید کرد: نمایندگان خوزستان در مجلس غرق در خوشی‌های تهران نشوند، گرما موجب رنج و عذاب مردم خوزستان و برخی استان‌های همجوار می‌باشد.

لزوم شفاف‌سازی درباره انتخابات شوراهای کرمانشاه

کمال جوانمرد نماینده استان کرمان در شورای عالی استان‌ها در تذکری در چهل و یکمین اجلاس عمومی این شورا که صبح امروز در وزارت کشور برگزار شد، با بیان اینکه جمهوریت از ارکان نظام و مهمترین شاخص جمهوریت انتخابات می‌باشد گفت: جمهوریت زمانی که با پسوند اسلامی مزین می‌شود، رعایت حق‌الناس و تقوای سیاسی در آن یک اصل می‌باشد. 

جوانمرد بر این نکته تاکید کرد: در انتخابات دو اصل را قبول داریم و توقع داریم مسئولین نیز این دو اصل را رعایت کنند و آن اینکه بر مدار قانون بودن و احترام به رای مردم که رهبر انقلاب از آن به حق‌الناس تعبیر نمودند. 

وی در ادامه با تاکید بر اینکه 18 تیرماه آخرین فرصت به رسیدگی شکایات در هیئت مرکزی نظارت بر انتخابات شوراهای شهر و روستا می‌باشد، گفت: در راستای اصل 99 قانون اساسی و همچنین بند ص ماده 67 انتخابات شوراها خواستار شفاف‌سازی هستیم.

نماینده استان کرمان در شورای عالی استان‌ها با تاکید بر بروز برخی تخلفات در حوزه انتخاباتی خود خواستار اقدام لازم توسط مسئولان نظارت بر انتخابات شوراهای شهر و روستا شد. 

رفع بیکاری نیازمند روحیه جهادی و انقلابی مدیران است

سیدعلی‌اکبر فاطمی نماینده بوشهر در شورای عالی استان‌ها صبح امروز در نطق پیش از دستور خود در چهل و یکمین اجلاس عمومی این شورا  انتخابات را نمایش اوج دموکراسی خواهی مردم عنوان کرد و نتیجه انتخابات را فرصتی برای خدمت و حل مشکلات مردم دانست.

وی همچنین حادثه تروریستی در خانه ملت و حرم امام راحل را آشکار شدن کینه و دشمنی خباثت‌آلود تروریست‌ها  و سرکردگان آنان، رژیم پلید آل سعود و شیطان بزرگ آمریکا دانست.

نماینده استان بوشهر در شورای عالی استان‌ها در ادامه بزرگترین مشکل کشور را بیکاری جوانان دانست و با اشاره به اینکه متولدین دهه 60 و 70 دچار مشکل بیکاری هستند، بی‌تخصصی و ناکارآمدی برخی مدیران را موجب بروز این مشکلات دانست و تغییر نگاه مسئولان و کارگزاران نظام در اداره کشور و روحیه انقلابی و مدیریت جهادی را راهکار حل معضل بیکاری در کشور دانست.

فاطمی در ادامه به برخی مشکلات استان بوشهر پرداخت و با تاکید بر این که این استان یکی از استان‌های محروم و کمتر تسعه یافته حساب می‌شود گفت: متاسفانه امروز با احراز موقعیت استراتژیک و قطب بزرگ صنعتی کشور  مشکلات استان ادامه دارد و با وجود زمینه‌ها و بسترها و ابزارهای توسعه درون استانی هنوز توسعه را دور از خود می‌بیند. استان بوشهر به عنوان منبع انرژی اقتصادی کشور با دارا بودن ده‌ها پتروشیمی و سایت نفتی و گازی و وجود ظرفیت‌های فراوان کشاورزی، معدنی و گردشگری نتوانسته جایگاه مناسبی در توسعه کشور به دست آورد.

وی با یادآوری این نکته که در دوران دفاع مقدس جوانان استان خوزستان با امکانات ابتدایی مجهز ترین ناوشکن‌های آمریکایی را به زانو درآوردند طرح این سوال کرد که آیا اکنون جوانان این استان توان اداره کردن یک وزارتخانه را ندارند.

نماینده استان بوشهر در شورای عالی استان‌ها  با تاکید بر اینکه استان بوشهر یکی از استان‌های ثروتمند و درآمدزای کشور محسوب می‌شود، گفت: با این وجود بوشهر از محاسن درآمدزایی و ثروت خود محروم است و خواسته مردم بوشهر این است که سهمی از درآمدهای حاصله استان برای جبران عقب‌ماندگی زیرساخت‌های این استان درنظر گرفته شود.

فاطمی از عدم اجرای صحیح سهم 2 درصدی اعتبارات نفتی بر استان‌هایی نظیر بوشهر و خوزستان انتقاد کرد و براین نکته تاکید کرد که طی سالیان اخیر در خصوص بوشهر این مصوبه به گونه‌ای اعمال شده که در توسعه استان تاثیری نداشته است. 

مسعود ده‌مرده نماینده مردم استان سیستان و بلوچستان در شورای عالی استان‌ها صبح امروز در چهل و یکمین اجلاس عمومی این شورا در تذکری به برخی از مشکلات این استان پرداخت و گفت: در این استان اخیرا اقدامات خوبی جهت رفع مشکلات انجام شده است اما با  طوفان‌های 120 روزه با سرعت بیش از 100 کیلومتر و گرمای بیش از 50 درجه در استان و آلودگی بیش از حد مجاز در این استان چه باید کرد.

وی همچنین در خصوص عدم راه‌اندازی منطقه آزاد در این استان اظهار گله‌مندی نمود. 

نماینده استان سیستان و بلوچستان در شورای عالی استان‌ها همچنین با تاکید بر ظرفیت‌های مناسب استان جهت جذب گردشگر از سازمان میراث فرهنگی و گردشگری خواستار توجه به این موضوع شد.

به گفته ده‌مرده بروز حوادث متعدد در جاده‌های استان نیز یکی از ضرورت‌های توجه به این استان می‌باشد. 

در ادامه ده‌مرده با یادآوری احیای نسبی دریاچه ارومیه گفت: دریاچه ارومیه در حال احیا می‌باشد اما با هامون که خشک شده چه باید بکنیم. 

نماینده استان سیستان و بلوچستان در شورای عالی استان‌ها همچنین ترک مناطق مرزی توسط مردم را  متاثر از مشکلات منطقه دانست و بر این نکته هشدار داد که در این صورت تا کرمان کسی نخواهد بود که در این مناطق مرزی حضور داشته باشد.

وی در پایان از برخی اقدامات انجام شده از جمله اعمال تخفیف در تعرفه برق و کاهش مالیات در استان تقدیر نمود.