عوارض وحشتناک مصرف زیاد غذاهای چرب

 اگرچه برخی از چربی ها برای سلامت بدن مفید بوده، اما برخی دیگر بهتر است محدود شود. همچنین براساس راهنمای سلامت نیویورک تایمز، دریافت چربی های ترانس و اشباع شده باید محدود شود، از طرفی بهتر است برای بهبود سلامتی از چربی های گیاهی اشباع نشده از جمله روغن زیتون و مغزها استفاده کنید.

گاز و نفخ

گاز بخش طبیعی فرآیند گوارش است. هر چند دفع گاز بیش از حد باعث ایجاد ناراحتی های فیزیکی و خجالت در افراد می شود. غذاهای چرب می تواند باعث تاخیر در تخلیه معده شود که ناراحتی های شکمی و نفخ را به دنبال خواهد داشت. بعد از مصرف غذاهای چرب افراد ممکن است به کرات دفع گاز، احساس درد و پری در ناحیه شکمی داشته باشند. بنابراین مصرف بسیار زیاد غذاهای چرب خطر ایجاد گاز، نفخ و علائم مشابه را افزایش می دهد. غذاهای سرخ کردنی با روغن فراوان مانند سیب زمینی سرخ شده و گوشت های فرآوری شده مانند سوسیس حاوی مقدار بالایی سدیم است که می تواند باعث تشدید گاز و نفخ شود.

رفلاکس اسید معده و سوزش معده

رفلاکس اسید معده در اثر بازگشت غیرعادی محتویات و اسید معده به مری است. یکی از نشانه‌های متداول رفلاکس سوزش معده  است. گاهی اوقات رفلاکس اسید معده با  آنتی اسیدها و بهبود عادات غذایی درمان می شود. رفلاکس مکرر اسید معده ویژگی اصلی بیماری مزمنی به نام GERD یا بیماری رفلاکس معده به مری است. براساس مرکز پزشکی دانشگاه مریلند، غذاهای چرب از عوامل محرک رایج در ایجاد رفلاکس اسید معده و سوزش معده است. همچنین غذاهای چرب با افزایش خطر وزن ناسالم و چاقی مرتبط بوده که عامل خطری برای رفلاکس اسید، سوزش معده و GERD محسوب می شود.

افزایش خطر ابتلا به بیماری

غذاهای چرب محتوی چربی های اشباع شده، چربی ترانس و کلسترول با ضعف در سلامت سیستم قلبی و افزایش خطر کلسترول بالا، فشارخون بالا و ایست قلبی در ارتباط است. براساس راهنمای سلامت نیویورک تایمز، مصرف بیش از حد چربی های ناسالم عامل اصلی خطر ابتلا به بیماری قلبی و در نهایت مرگ و میر در امریکا محسوب می شود. موادغذایی سرشار از چربی اشباع شده و کلسترول شامل گوشت گاو، چربی گوشت گاو، گوشت بره، گوشت گوساله، فرآورده های فرعی گوشت، چربی گوشت مرغ، شیرکامل، کره، خامه و زرده تخم مرغ است. همچنین از موادغذایی فرآوری شده می توان به کلوچه، کیک، چیپس، کراکر و فست فود اشاره کرد. مصرف بیش از ۱۰ درصد کالری روزانه در قالب چربی اشباع شده و یک درصد به صورت چربی ترانس باعث افزایش خطر ابتلا به بیماری های مرتبط با مصرف غذاهای چرب می شود.