چگونه سوخت و ساز بدنمان را افزایش دهیم؟

سوزاندن کالری‌های اضافی بدن معمولا به موارد مختلفی بستگی دارد. برخی افراد متابولیسم سریعی دارند؛ به عنوان مثال، مردان حتی در صورت استراحت هم سوخت و ساز بیشتری از زنان دارند اما در بیشتر مردم بعد از ۴۰ سالگیسوخت و ساز بدن کاهش می‌یابد.

با این که برخی متغیرها مانند سن، جنس یا ژنتیک از دسترس بشر خارج است، اما با روش‌هایی می‌توان متابولیسم بدن را افزایش داد تا راحت‌تر بتوان در کاهش وزن موفق بود.

عضله‌سازی

بدن انسان به طور مداوم در حال سوزاندن کالری است و حتی زمانی که هیچ کاری انجام نمی‌دهیم، باز هم به سوزاندن کالری مشغول است. تحقیقات اثبات کرده است که میزان سوخت و ساز بدن در افراد دارای حجم عضلانی بیشتر، بالاتر است. هر ۴۵۰ گرم ماهیچه حدود ۶ کالری در روز صرف نگهداری خود می‌کند. بنابراین با انجام ورزش‌هایی که به ماهیچه‌سازی کمک می‌کنند، می‌توان به طور متوسط سوخت و ساز روزانه بدن را افزایش داد. ورزش‌های هوازی در ساخت عضله نقشی ندارد اما تا چند ساعت بعد از ورزش، سوخت و ساز را بالا نگه می‌دارد. ورزش‌هایی که با شدت بالاتری انجام می‌شوند، سوخت و ساز را افزایش می‌دهند.

 چگونه سوخت و ساز بدنمان را افزایش دهیم؟ +عکس

نوشیدن آب

بدن برای پردازش کالری‌ها به آب نیاز دارد. حتی با کاهش نسبی آب بدن، متابولیسم کاهش می‌یابد. کسانی که روزانه ۸ لیوان و بیشتر آب می‌نوشند، بیشتر از افرادی که روزانه ۴ لیوان آب می‌نوشند کالری می‌سوزانند. برای تأمین آب مورد نیاز بدن بهتر است قبل از هر وعده غذایی آب یا سایر نوشیدنی‌های بدون مواد قندی مصرف کنید. علاوه بر این، مصرف میان‌وعده‌هایی چون میوه‌ها و سبزیجات را که حاوی آب فراوانی هستند، در دستور رژیم‌غذایی روزانه خود قرار دهید.

نوشابه‌های انرژی‌زا

برخی نوشیدنی‌های انرژی‌زا حاوی ترکیباتی هستند که متابولیسم بدن را تقویت می‌کنند. آنها سرشار از کافئینند که انرژی قابل استفاده بدن را بالا می‌برند. این نوشابه‌ها گاهی حاوی اسیدآمینه «تائورین» هستند که سوخت و ساز بدن را بالا برده، به سوختن چربی‌های اضافی بدن کمک می‌کند اما در مقابل، این نوشیدنی‌ها باعث بالا رفتن فشار خون، اضطراب و مشکلات خواب می‌شود، و به همین دلیل است که مصرف آن برای کودکان و نوجوانان توصیه نمی‌شود.

 تقسیم وعده‌های غذایی

برخی عادت دارند در وعده‌های اصلی حجم بالایی غذا بخورند اما محققان توصیه می‌کنند که مصرف میان‌وعده بین وعده‌های اصلی به طوری که هر ۳ تا ۴ ساعت میان‌وعده سبکی میل شود، به بالا بودن سوخت و ساز بدن کمک می‌کند و سبب می‌شود که بدن کالری بیشتری هم بسوزاند.

مصرف فلفل

غذاهای تند و فلفلی حاوی مواد شیمیایی طبیعی هستند که سوخت و ساز را افزایش می‌دهند. البته اثر آن موقت است ولی اگر مصرف غذاهای تند در دستور برنامه غذایی روزانه قرار گیرد، اغلب در افزایش سوخت و ساز بدن مؤثر خواهد بود.

 چگونه سوخت و ساز بدنمان را افزایش دهیم؟ +عکس

پروتئین بالا

بدن انسان بیشتر از آن که چربی‌ها یا کربوهیدرات‌ها را بسوزاند، با هضم پروتئین‌ها کالری می‌سوزاند. در رژیم‌ غذایی می‌توان با جایگزینی کربوهیدرات‌ها با غذاهای سرشار از پروتئین سوخت و ساز بدن را تقویت کرد. بوقلمون، ماهی، گوشت سفید، دانه‌های خوراکی، لوبیا، تخم‌مرغ و فرآورده‌های لبنی کم‌چرب سرشار از پروتئین هستند.

 چگونه سوخت و ساز بدنمان را افزایش دهیم؟ +عکس

قهوه و چای سبز

اگر عادت به مصرف قهوه در طول روز دارید باید بدانید که خوردن قهوه به طور متعادل می‌تواند در کوتاه‌مدت اثر تقویتی روی سوخت و ساز بدن داشته باشد. علاوه بر این، چای سبز با دارا بودن برخی فواید قهوه، باعث بالا رفتن سرعت سوخت و ساز می‌شود. نوشیدن ۲ تا ۴ فنجان چای سبز تا ۱۷ درصد متابولیسم را افزایش می‌دهد.

چگونه سوخت و ساز بدنمان را افزایش دهیم؟ +عکس