با این نکات سیستم ایمنی بدن تان را تقویت کنید

اصولی‌ترین روش برای اصلاح مزاج، شناخت نوع مزاج و تطابق دادن تغذیه با آن است تا بیماری سرکوب و سیستم ایمنی بدن تقویت شود.

صفراوی مزاج‌ها افرادی هستند که معمولاً در تابستان احساس گرمای زیاد و گرگرفتگی می‌کنند، اما در زمستان احساس خوبی دارند، همچنین این اشخاص اغلب در زمستان زیاد لباس نمی‌پوشند و با مصرف غذا‌هایی با طبع گرم حالشان بد می‌شود. افرادی که طبع گرم و خشک (مزاج صفرا) دارند، خلط صفرا در بدنشان زیادتر است. در این مطلب مواد غذایی مفید و مضر برای افراد صفراوی مزاج را معرفی می‌کنیم.

صفراوی مزاج‌ها باید از غذا‌های خنک استفاده کنند؛ عرق کاسنی و شاه‌تره بهترین نوشیدنی برای صفراوی مزاج‌هاست.مصرف مواد غذایی که حالت اسیدی دارند از جمله لیموترش، زرشک، نارنج، گریپ‌فروت با عسل، ترنجبین، شیرخشت، کاهو، کیوی، آلو بخارا، آلوچه، اسفناج، تمر هندی به صورت دَم‌کرده، لیموشیرین، پرتقال، نان جو و آش جو به منظور اصلاح مزاج‌های صفراوی بسیار مفید است.

بهترین مواد غذایی برای اشخاصی که طبع گرم و خشک دارند، عبارتند از: هندوانه، گرمک، کدو خورشتی، لیموترش، هویج‌فرنگی، روغن‌زیتون، سوپ جو و سبزیجات مانند اسفناج و گشنیز.

همچنین سیب‌زمینی بخارپز، قارچ، بامیه، پیاز، برگه هلو و زردآلو، مغز بادام خام تازه، برنج سفید با روغن‌زیتون، کدوحلوایی با نخودفرنگی، عدس، ماش، جو دوسر، مخمر آبجو و لیموعمانی نیز برای کبد افراد صفراوی مزاج بسیار مفید است.

افراد دارای طبع گرم و خشک باید از مصرف نوشیدنی‌های گرم پرهیز کنند، زیرا این نوشیدنی‌ها تعادل مزاج آن‌ها را به هم می‌زند. بر همین اساس اصولی‌ترین روش برای اصلاح مزاج، شناخت نوع مزاج و تطابق دادن تغذیه با آن است تا بیماری سرکوب و سیستم ایمنی بدن تقویت شود.

استفاده از نوشابه، ادویه‌های تند، آب یخ، نوشیدن مایعات همراه با غذا یا بلافاصله پس از آن، شیرینی‌های قنادی، آجیل شور، گوشت قرمز همچنین بریده‌بریده غذا خوردن یعنی اینکه فرد به طور مداوم در حال خوردن باشد مانند تخمه شکستن برای افرادی که طبع گرم و خشک دارند، مضر است.

افراد صفراوی‌مزاج باید از مصرف میوه‌هایی مانند موز، خربزه، آناناس و طالبی نیز خودداری کنند.چای، قهوه، نسکافه، لبنیات، تخم‌مرغ و غذا‌های فریز، زودپز و سرخ‌شده، سس و رب، غذا‌های چرب و پرحجم، ماکارونی، آش رشته، سیر و همه غذا‌های با طبع گرم نیز از جمله مواد غذایی مضر برای صفراوی‌مزاج‌ها هستند.

مصرف تنقلات، بادنجان، موز و غذا‌های ساندویچی نیز برای افراد صفراوی‌مزاج ممنوع است.