موثرترین گروه مواد غذایی برای افزایش سلامت بینایی

آب مروارید و دژنراسیون ماکولا وابسته به سن از شایع ترین مشکلات چشم هستند که بزرگسالان مسن تر را تحت تاثیر قرار داده و منجر به اختلالت بینایی و در نهایت نابینایی می شوند. هر دوی این شرایط چشمی در افراد بالای ۵۵ سال ظهور می کند اما آب مروارید علت اصلی نابینایی در بزرگسالان در این سنین است. در سراسر جهان آب مروارید بیش از ۲۵ میلیون نفر را تحت تاثیر قرار داده است.

به شرط داشتن تغذیه خوب و متعادل، نه تنها از چاقی، دیابت نوع ۲ و سرطان می توان اجتناب کرد، بلکه این نوع رژیم به نفع چشم است و مواد مغذی مناسب در طول زندگی حتی می تواند برای اصلاح از دست دادن بینایی ناشی از بیماری های چشمی و افزایش سن نیز کمک کننده باشد.

در اینجا برخی گزینه های مغذی برای اصلاح مشکلات چشمی و بهبود سلامت چشم بیشتر معرفی شده است:

آنتی اکسیدان ها: یک رژیم غذایی سرشار از آنتی اکسیدان ها به عنوان یکی از موثرترین راه های مقابله با اثرات پیری ناشی از رادیکال های آزاد شناخته شده است. آنتی اکسیدان های موجود در ویتامین هایEو ث، بتاکاروتن، سلنیوم، روی و... می تواند منجر به خنثی کردن رادیکال های آزاد شود. ویتامین ث در بسیاری از میوه ها و سبزیجات یافت می شود در حالی که آجیل، سیب زمینی شیرین، کره بادام زمینی، و غلات غنی شده، سرشار از ویتامینEهستند. مصرف این دو ویتامین به کاهش خطر آب مروارید کمک می کند. میوه های زرد و نارنجی و همچنین میوه های قرمز، سبزیجات، هویج، پاپایا، و انبه، غنی از بتاکاروتن هستند. بتاکاروتن همچنین در جگر، تخم مرغ و شیر نیز یافت می شود. بدن بتاکاروتن را به ویتامین آ تبدیل می کند و آنهم برای کمک به تنظیم چشم در برابر تغییرات نور، و جلوگیری از ابتلا به آب مروارید. میوه ها و سبزیجات سبز و تیره نیز حاوی آنتی اکسیدان های طبیعی هستند. فلاونوئیدهای موجود در انگور، شکلات و انواع توت ها نیز برای حفاظت از مویرگ ها در چشم و دیگر رگ های خونی در بدن مفیدند.

غلات سبوس دار: نتایج بررسی‌های اخیر نشان می‌ دهد، رژیم غذایی با شاخص پایین گلیسمی احتمال بروز دژنراسیون ماکولا وابسته به سن را ۸۰ درصد کاهش می ‌دهد. برای کاهش سریع شاخص گلیسمی غذا، غلات سبوس دار را جایگزین نشاسته‌ های تصفیه شده کنید. برنج سبوس دار، جو دو سر، نان سبوس دار و پاستای سبوس دار مصرف کنید.

اسیدهای چرب امگا ۳: این اسیدهای چرب برای حفظ سلامت چشم حیاتی هستند دو نوع اسید چرب امگا ۳ معروف بهDHAوEPAدر حفاظت از سلامت چشم در برابر دژنراسیون ماکولا وابسته به سن نقش مهمی دارند بخصوص برای افراد در معرض خطر. سطح پایین این اسیدهای چرب در عوض منجر به سندرم چشم خشک، دژنراسیون ماکولا، رتینوپاتی دیابتی و رتینوپاتی نوزادان نارس می شود. ناگفته نماند که این اسیدهای چرب برای توسعه بصری مناسب و عملکرد چشم در نوزادان بسیار مهم اند. اسیدهای چرب امگا ۳ در درجه اول در غذاهای دریایی یافت می شوند، بخصوص در ماهی قزل آلا و ساردین و دیگر ماهی های چرب. آنها همچنین در آجیل، دانه ها، روغن های گیاهی و سبزیجات با برگ سبز تیره نیز یافت می شوند. مکمل های اسیدهای چرب امگا ۳ نیز در دسترسند.

لوتئین و زیگزانتین: این کاروتنوئیدها، آنتی اکسیدان های طبیعی موجود در چشم هستند و می توانند منجر به کاهش اکسیداسیون در سلول های چشم و جلوگیری از انحطاط شبکه چشم شود. این روند به نوبه خود می تواند منجر به کاهش خطر ابتلا به بیماری های چشمی مانند آب مروارید و دژنراسیون ماکولا گردد. با این حال بدن نمی تواند به میزان کافی این دو کاروتنوئید را تولید کند و باید به رژیم غذایی اضافه شوند. سبزیجات با برگ تیره، مانند اسفناج، کلم بروکلی، کلم پیچ و خربزه سرشاز از لوتئین و زیگزانتین هستند. از میوه هایی مانند کیوی، و انبه و علاوه بر آن از تخم مرغ، ذرت و هویج نیز می توان استفاده کرد.