آیا پیاده روی سبب لاغری می‌شود؟

عده بسیار زیادی از افراد که زمان کافی برای رفتن به کلاس‌های ورزش ندارند، اما می‌خواهند تناسب اندام خود را حفظ کنند و برای سلامت بدن خود نیز کاری انجام داده باشند به سراغ پیاده روی می روند.
این افراد زمان رفتن به محل کار یا بازگشت از آن معمولاً مسیری را به شکل پیاده طی می‌کنند، اما پژوهش‌های جدید دانشمندان نشان داده است که پیاده روی تنها نمی‌تواند سبب بی نیازی از انجام ورزش و لاغری شود.

فعال بودن و داشتن تحرک بدنی شرط لازم برای سلامت و جلوگیری از ابتلا به انواع بیماری هاست، اما زمان پیاده روی تمام عضله‌های بدن فعال نمی‌شوند و فرد به میزان کافی دچار تعریق و افزایش ضربان قلب نمی‌شود، به همین دلیل پیاده روی نمی‌تواند نیاز بدن به ورزش را پوشش دهد.
پیاده روی؛ ورزشی ساده، آرام و لذت بخش است و طرفداران فراوانی دارد، اما پژوهش‌های دانشمندان دانشگاه کورتین (Curtin University) نشان داده است برای حفظ سلامت افراد باید به انجام ورزش‌هایی هوازی مانند دویدن، دوچرخه سواری، شنا، وزنه برداری یا کاربا وزنه و مواردی از این دست بپردازند و پیاده روی تنها کافی نیست.
همزمان با افزایش سن در افراد مشکل‌هایی مانند از دست دادن بافت عضلانی، کاهش چگالی استخوان‌ها و نیز افت توان ماهیچه‌ای به وجود می‌آید و به همین دلیل سالمندان بیشتر از سایرین درمعرض خطر سقوط و شکستگی استخوان‌ها قرار دارند.

انجام ورزش سبب کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی، اضافه وزن و چاقی، دیابت نوع ۲، افسردگی و اضطراب، پوکی استخوان و بسیاری از سرطان‌ها می‌شود.

کارشناسان به افراد توصیه می‌کنند در صورت تمایل به انجام ورزش پیاده روی سعی کنند سرعتی حدود پنج کیلومتر در ساعت داشته باشند، همچنین در کنار پیاده روی به نرمش و حرکت‌های کششی نیز بپردازند تا ضربان قلب و سرعت تنفس آن‌ها افزایش یابد، حرکت برروی سطوح شیب دار هم می‌تواند سبب سوزانده شدن کالری بیشتر شود.
در کنار پیاده روی می‌توانید بازه‌های زمانی کوتاهی را به ورزش دو بپردازید که برای سلامت بدن بسیار مفیداست.
پژوهشگران همچنین دریافتند انجام ورزش و فعالیت فیزیکی به ویژه دویدن و پیاده روی با سرعت بالا در کنار نرمش و حرکت‌های کششی می‌تواند تا ۱۶ درصد مانع از بروز کمردرد در افراد شود.
کارشناسان به افرادی که دچار کمر درد هستند توصیه می‌کنند از ورزش شنا بهره بگیرند، زیرا آب به دلیل خصوصیت خود مانع از وارد آمدن فشار به کمر می‌شود و می‌تواند سبب تناسب اندام و برطرف شدن درد‌های ماهیچه‌ای و استخوانی شود.

پژوهشگران به افراد توصیه می‌کنند برای کسب سلامت جسم و روح یک یا چند ورزش تخصصی انتخاب و حتی به شکل مبتدی به انجام آن‌ها بپردازند، همچنین شرکت در کلاس‌های ایروبیک و بدن سازی هم می‌تواند افزون بر تناسب اندام سبب تنظیم سوخت و ساز و سلامت بدن شود.
زمان انجام ورزش حتی پیاده روی ساده، پوشیدن کفش مخصوص پیاده روی، همراه داشتن بطری آب یا محلول آب و لیموترش یا آب و مقداری عصاره سبزی نعناع، پوشیدن لباس ورزشی با قابلیت تسهیل در تعریق بدن، همراه داشتن دستگاه شمارنده سرعت گام و نیز پخش کننده موسیقی ملایم همگی می‌تواند سبب افزایش بهره مندی از ورزش شود.
محققان دریافتند انجام ورزش به شکل گروهی می‌تواند بر اثربخشی ورزش بیفزاید به همین دلیل کارشناسان توصیه می‌کنند افراد به همراه دوستان و اعضای خانواده به ورزش حتی پیاده روی بپردازند، اما در این زمان باید تنها برروی ورزش و گفت و گو‌های مثبت تمرکز داشته باشند و صحبت از دغدغه‌ها و مشکل‌ها می‌تواند سبب افزایش هورمون کوتیزول و بی اثرشدن ورزش شود.