حقایقی جالب درباره پدیده همه گیر سلفی

حقیقت آن است که ژست مورد علاقه ی شما در سلفی هایتان نکات زیادی را در مورد شخصیت تان آشکار می کند. تحقیقات نشان داده میان شکل سلفی ها و ویژگی های خاصی در شخصیت افراد ارتباط وجود دارد. برای مثال، افراد با وجدان تمایل دارند مکان ثبت سلفی هایشان را آشکار نکنند؛ مسأله ای که نشان می دهد آن ها به حفظ حریم شخصی توجه دارند. کسانی که ظاهری مثبت دارند و مستقیما به دوربین نگاه می کنند سازگارتر هستند. افرادی هم که به ژست «داک فیس» (جمع کردن لب ها رو به جلو) علاقه دارند، احتمال بی ثباتی عاطفی در آن ها بیشتر است.

روانشناسان معتقدند گرفتن سلفی می تواند تبدیل به عادتی خطرناک شود. کسانی که به گرفتن و اشتراک گذاری سلفی هایشان اعتیاد دارند معمولا از اختلال خود زشت انگاری، اختلال وسواس فکری عملی و یا افسردگی رنج می برند که همگی می تواند تأثیرات منفی قابل توجهی در عملکرد روزانه ی فرد ایجاد کند. روانشناسان می گویند اعتیاد به گرفتن سلفی شکلی از عدم سلامت روانی است که احتمال خودکشی در آن بسیار بالا است. اگر فکر می کنید در خصوص سلفی هایتان رفتاری وسواس گونه دارید، لازم است به یک روان درمانگر مراجعه کنید.

قدمت آن به قرن شانزدهم باز می گردد

احتمالا تصور می کنید گرفتن سلفی از زمان تولید گوشی های هوشمند آغاز شد اما حقیقت آن است که این کار پیشینه ی بسیار طولانی تری دارد. اولین سلفی تاریخ مربوط به یک نقاشی رنگ روغن است که در سال ۱۵۲۴ بر روی چوب ترسیم شد. در این تابلو که «سلف پرتره در آینه ی محدب» نام دارد، «پارمیجیانینو» هنرمند ۲۱ ساله تصویر خود را رسم کرد. این هنرمند جوان در آن زمان نمی دانست از ترندی همه گیر ۵۰۰ سال جلوتر است!

گرفتن سلفی همیشه آسان نبوده است

جدا از تابلوی سلف پرتره ی پارمیجیانیو، اولین سلفی عکاسی شده ای که امروزه می شناسیم توسط رابرت کورنلیوس و در سال ۱۸۳۹ به ثبت رسید. گرفتن این عکس به سادگی فشردن دکمه ی گوشی موبایلی که دوربینی در جلو دارد نبود. کورنلیوس مجبور بود دوربین را روی یک پایه قرار دهد، درپوش لنز را بردارد، قاب تصویر را تنظیم کند، پنج دقیقه در برابر دوربین بنشیند، سپس به سرعت به طرف دوربین بدود و درپوش لنز را روی آن بگذارد. در انتهای این پروسه ی طاقت فرسا، او موفق شد تصویری را ثبت کند که حالا آن را اولین سلفی عکاسی شده می دانند.

آمار گرفتن سلفی در بعضی نقاط دنیا بیشتر است

اگرچه سلفی پدیده ای جهانی است، اما حقیقت آن است که در برخی نقاط دنیا آمار گرفتن سلفی بیشتر است. روزنامه ی تایمز با ایجاد بانک داده ای از بیش از ۴۰۰ هزار سلف پرتره ی دیجیتالی با کپشن #selfie ، بر روی جغرافیای ثبت سلفی تحقیق کرد. بعد از بررسی مختصات جغرافیایی تصاویر، در نهایت ۴۵۹ شهر بر اساس تعداد سلفی های ثبت شده در آن ها رتبه بندی شدند. طبق این تحقیق، شهر ماکاتی در فیلیپین «پایتخت سلفی دنیا» نام گرفت و پس از آن، شهر منهتن در ایالت میامی امریکا با اختلافی اندک در رتبه ی دوم قرار داشت.

مختص به روی کره زمین نیستند

همه سلفی های عجیب و غریب را دوست دارند، حتی فضانوردان سازمان ناسا. شاید عجیب باشد اما سلفی های زیادی در فضا گرفته شده است. «باز آلدرین» فضانورد امریکایی، اولین سلفی فضایی را در سال ۱۹۶۶ و در جریان مأموریت Gemini 12 به ثبت رساند. این کار قدمی کوچک برای انسان، اما گامی بزرگ در مقوله ی سلفی محسوب می شود.

زنان بیشتر از مردان سلفی می گیرند

با بررسی سلفی های ثبت شده در نقاط مختلف دنیا معلوم شد زنان بیشتر از مردان سلفی می گیرند اما میزان این اختلاف در هر نقطه از دنیا متفاوت است. در بانکوک پایتخت تایلند ۵۵/۲ درصد از سلفی ها به زنان تعلق دارد که تفاوت زیادی با آمار مربوط به مردان ندارد. در نیویورک، ۶۱/۶ درصد از سلفی ها مربوط به زنان است که آمار قابل توجهی است. بیشترین میزان اختلاف در شهر مسکو است؛ به طوری که ۸۲ درصد از سلفی ها متعلق به زنان است. به نظر می رسد مردان روس علاقه ای به ثبت تصویر خود ندارند.

می تواند سوژه ای برای یک کتاب باشد

اگر سوژه ای برای نوشتن کتاب به ذهن تان نمی رسد، شاید لازم باشد مثل کیم کارداشیان سلبریتی مشهور امریکایی، کتاب خود را با سلفی هایتان پر کنید. در سال ۲۰۱۵ کارداشیان کتابی با عنوان Selfish منتشر کرد که ۴۴۸ صفحه دارد و تمام آن متشکل از سلفی های مورد علاقه ی او است. مضحک به نظر می رسد؟ ظاهرا خیر! چون این کتاب به سرعت در فهرست پر فروش ترین کتاب های نشریه ی نیویورک تایمز قرار گرفت.

سرگرمی جوانان است

همانطور که احتمالا انتظار می رود، اعضای نسل هزاره (متولدین دهه های ۶۰ تا ۸۰ شمسی) علاقه ی ویژه ای به گرفتن سلفی دارند. متوسط سنی کسانی که سلفی می گیرند ۲۳/۶ است. با این حال، ممکن است این رقم به زودی تغییر کند، چون افراد کم سن تری که هنوز به دوران نوجوانی نرسیده اند هم شتاب زیادی در این مقوله گرفته اند و هر ساله سلف پرتره های دیجیتالی بیشتری را ثبت می کنند.

هشتگ رسمی خود را دارند

با افزایش محبوبیت سلفی ها در سال های اخیر، هشتگ مربوط به آن ها، به عنوان برچسب رسمی این تصاویر باقی مانده است. طبق گزارش شبکه ی اجتماعی اینستاگرام، اولین عکسی بارگذاری شده در این شبکه با کپشن #selfie متعلق به زنی به نام جنیفر لی در ۱۵ ژانویه ۲۰۱۱ است. از آن زمان، بیش از ۲۲۷ میلیون سلفی با این هشتگ در شبکه ی اجتماعی اینستاگرام به اشتراک گذاشته شده و این رقم در هر دقیقه افزایش می یابد.

به عنوان لغت سال انتخاب شد

در سال ۲۰۱۳، کلمه ی selfie به عنوان لغت سال دیکشنری انگلیسی آکسفورد انتخاب شد. در اغلب سال ها انتخاب لغت سال مورد اختلاف یا بحث است، اما در سال ۲۰۱۳ کلمه ی selfie تقریبا به اتفاق آراء انتخاب شد. به نظر می رسد نادیده گرفتن این کلمه غیر ممکن بود. در همان سال، کاربرد این کلمه در زبان انگلیسی تا ۱۷ هزار درصد افزایش یافته بود.

گاهی هم ممنوع هستند

ممنوعیت گرفتن سلفی در حال افزایش است، به ویژه زمانی که از دسته های سلفی استفاده شود. دیزنی لندهای پاریس و هنگ کنگ و پارک های موضوعی امریکا، استفاده از دسته های سلفی را در محوطه و ساختمان های خود ممنوع کرده اند. موزه ی قصر پکن و کلیسای سیستین واتیکان هم این رویه را در پیش گرفته اند. حتی در فستیوال هایی مثل لولاپالوزا در شیکاگو و کواچلا در کالیفرنیا هم این ممنوعیت وجود دارد. با این کار گردشگردان مجبور خواهند شد تفریح خود را به شیوه ی قدیمی و با کشیدن دست هایشان ثبت کنند.

آن چیزی که به نظر می رسند نیستند

هدف از ثبت یک سلف پرتره به تصویر کشیدن خود واقعی در لحظه ای است که ارزش ثبت شدن را دارد. اما متأسفانه به نظر می رسد سلفی هایی که در اینترنت به اشتراک گذاشته می شوند معمولا واقعیت را به تصویر نمی کشند. طبق پژوهشی که اخیرا انجام شده، ۶۸ درصد کسانی که سلفی می گیرند تصدیق کردند عکس هایشان را قبل از اشتراک گذاری ویرایش می کنند. این در حالی است که در سال ۲۰۱۴ تعداد کسانی که بیان کرده بودند سلفی هایشان را دستکاری می کنند ۴۸ درصد بود. این نکته نشان می دهد فشار ناشی از لزوم بی نقص به نظر رسیدن افزایش یافته است.

در اکثریت نیستند

اگرچه ممکن است به نظر برسد در میان تصاویری که در اینترنت با آن ها مواجه می شویم تعداد سلفی ها بیشتر باشد، اما خوشبختانه آن ها اکثریت تصاویر ثبت شده را تشکیل نمی دهند. در حقیقت، مردم بسیار کمتر از آنچه تصور می کنیم سلفی می گیرند. تنها ۴ درصد از تمامی تصاویر، سلفی هستند (بسته به هر نقطه از دنیا). ۹۶ درصد بقیه را تصاویری از آثار تاریخی، غذاها، حیوانات خانگی، کفش ها، دوستان، خانواده و دیگر چیزها تشکیل می دهد.