چرا باید توت فرنگی را دوست داشته باشیم؟

از جمله مزایای شگفت انگیز استفاده از توت فرنگی می‌توان به مراقبت از چشم، عملکرد مناسب مغز، کنترل فشار خون، آرتریت، نقرس و حتی بهبود انواع بیماری‌های قلبی اشاره کرد. البته محتوای پلی فنولی و آنتی اکسیدان موجود در توت فرنگی باعث ارتقاء سیستم ایمنی بدن و حتی جلوگیری از ابتلا به انواع سرطان‌ها و پیری زودرس نیز می‌شود. با این همه مزایای بهداشتی که از توت فرنگی گفته شد؛ لازم می‌شود تا آن را در سبد غذایی خود لحاظ کنیم.

آشنایی مختصر با توت فرنگی

همانطور که می‌دانید توت فرنگی یک میوه شیرین و قرمز رنگ است که با توجه به طعم دلپذیری که دارد در بین مردم از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است. این میوه بومی بسیاری از نقاط جهان است که متعلق به خانواده گل سرخ است. از ویژگی‌های توت فرنگی می‌توان به عطر و طعم متمایز آن اشاره کرد. دانه‌های توت فرنگی در قسمت گوشت بیرونی این میوه قرار دارد که هر کدام از آن‌ها می‌توانند به عنوان یک بذر بحساب آیند، اما در اکثر نقاط جهان توت‌فرنگی به وسیله گیاهچه تکثیر و پرورش داده می‌شود. بوته توت فرنگی علاوه بر میوه‌های خوشمزه‌ای که تولید می‌کند، دارای برگ‌های متعددی نیز است. شما می‌توانید از برگ آن به عنوان یک دمنوش نیز استفاده کنید.

ارزش تغذیه‌ای توت فرنگی

توت فرنگی با دارا بودن انواع ویتامین‌ها مانند C. و K، فولات، و انواع مواد معدنی مانند پتاسیم، منگنز و منیزیم بسته بندی می‌شود. این میوه دارای کالری کمی است و همچنین سرشار از فیبر و انواع آنتی اکسیدان‌ها و پلی فنل‌ها نیز هست. جالب است بدانید یک فنجان توت فرنگی حاوی ۴۹ کالری، ۳ گرم فیبر و ۱۲ گرم کربوهیدرات است. در ادامه این مطلب با دیگر مزایای بهداشتی مصرف توت فرنگی برای بدن بیشتر آشنا می‌شویم.

بهبود عملکرد قلب

توت فرنگی سطوح بالایی از آنتی اکسیدان‌های مفید برای قلب، مانند اسید ellagic و فلاونوئید‌ها مانند آنتوسیانین، کاتچین، کورستین و کپسفل را دارد. این ترکیبات فنلی با مهار تشکیل کلسترول بد یا همان (LDL) خطر بیماری‌های قلبی عروقی را به میزان قابل توجه‌ای کاهش می‌دهد. این مواد همچنین قادرند رگ‌های خونی را پاکسازی کنند و با این کار باعث بهبود در جریان خون شوند. تمام مواردی که گفته شد، می‌تواند بر میزان سلامت قلب و سیستم گردش خون موثر باشند. برخی از مواد که رابطه مستقیم در بالا بردن سلامت قلب دارند نیز در توت فرنگی یافت می‌شود. از جمله این مواد مفید برای قلب می‌توان به فیبر بالا، ویتامین C و فولات اشاره کرد، چرا که این‌گونه مواد به طور موثر می‌توانند سطح کلسترول درون شریان‌های و عروق خونی را کاهش دهند.

مراقبت از پوست

توت فرنگی حاوی سالیسیلیک اسید، آلفا هیدروکسی اسید (AHA) و اسید ellagic است که باعث کاهش فشارخون، جلوگیری از آکنه و همچنین باعث حذف سلول‌های مرده از پوست می‌شود. برای اینکه بتوانید از مزایای شگفت انگیز توت فرنگی نهایت استفاده را ببرید، بهتر است چند عدد توت فرنگی کاملا پخته شده را با مقداری عسل طبیعی مخلوط کنید و به صورت ماسک روی پوست خود قرار دهید تا مزایای بهداشتی آن روی سطح پوست‌تان پخش شده و بعد از چند دقیقه اثر خود را روی آن بگذارد. دقت داشته باشید، وقتی احساس می‌کنید که ماسک مورد نظر روی پوست‌تان خشک شده است، آن را با آب ولرم به آرامی بشوید و سپس پوست خود را خشک کنید.

اثرات ضد پیری

ویتامین C موجود در توت فرنگی تولید کلاژن را افزایش می‌دهد و این امر می‌تواند اثر ضد پیری روی پوست داشته باشد. مطالعه‌ای که بر روی خواص ضد ماوراء بنفش توت فرنگی صورت گرفته، نشان می‌دهد شما با خوردن توت فرنگی می‌توانید پوست خود را در مقابل تابش نور ماوراء بنفش بیشتر حفظ کنید. البته این موضوع به خاطر وجود آنتوسیانین در توت فرنگی است. آنتوسیانین بیشتر در میوه‌های قرمز هم چون؛ گیلاس، پرتقال خونی و توت فرنگی یافت می‌شود.

مراقبت از چشم

خوردن توت فرنگی می‌تواند چشم را از بیماری‌هایی مانند خشکی چشم، دژنراسیون عصب بینایی، دژنراسیون ماکولا، نقص بینایی و افزایش حساسیت به عفونت حفظ کند. البته آنتی اکسیدان‌هایی موجود در توت‌فرنگی مانند فلاونوئیدها، فیتو شیمیایی فنل و اسید ellagic می‌توانند تقریبا از تمام مشکلات چشم جلوگیری کنند. زیرا این مواد چشم را از فعالیت رادیکال‌های آزاد محافظت می‌کند. البته مصرف توت فرنگی می‌تواند از فشار‌های داخلی به چشم بکاهد. این امر می‌تواند برای چشمان‌مان بسیار مضر باشد. البته پتاسیم موجود در توت فرنگی می‌تواند به حفظ فشار مناسب بر روی چشمان مان موثر باشد.

کاهش فشار خون بالا

توت فرنگی غنی از پتاسیم و منیزیم است، این دو ماده معدنی باعث استحکام در شریان‌های خون و همچنین کاهش فشار خون در رگ‌ها می‌شوند. چنین پایداری در سیستم گردش خون می‌تواند به سلامت تمام اعضای بدن منجر شود. همان طور که می‌دانید بالا بودن فشار خون می‌تواند صدمات جبران ناپذیری روی مغز و قلب‌تان داشته باشد.

جلوگیری از سرطان

جالب است بدانید ویتامین C، فولات، آنتوسیانین ها، کورستین و کومپفرل و تعداد زیادی از فلاونوئید‌ها که به صورت طبیعی در توت فرنگی وجود دارند، به عنوان آنتی اکسیدان‌های عالی عمل می‌کنند. از این رو این مواد قادر هستند؛ بدن را در برابر رشد انواع سرطان و همچنین رشد انواع تومور‌ها حفظ کنند. گفته می‌شود که خوردن مداوم و روزانه توت فرنگی می‌تواند از ایجاد متاستاز در بدن جلوگیری کند. البته مطالعه‌ای که بر روی پودر توت فرنگی و اثرات آن بر روی سرطان مری صورت گرفته است که نتایج راضی کننده‌ای داشته است.

افزایش سطح ایمنی بدن

ویتامین C. موجود در توت فرنگی باعث تقویت سیستم ایمنی بدن و کمک به درمان سرفه و سرماخوردگی می‌شود. یک وعده غذایی تقریبا ۱۵۰ ٪ از نیاز روزانه ویتامین C. شما را تامین می‌کند!

درمان آرتروز و نقرس

توت فرنگی سرشار از انواع آنتی اکسیدان‌ها و سم زدایی‌ بسیار قوی است که این عوامل می‌توانند به کاهش آرتروز و درد ناشی از نقرس به بدن کمک کنند. این مواد همچنین در جلوگیری از علائم آرتریتی مانند انحطاط عضلات و بافت‌ها، خشک شدن مایعات روان کننده در مفاصل و تجمع مواد سمی و اسید‌های (مانند اسید اوریک) در بدن کمک می‌کنند.

افزایش عملکرد مغز

توت فرنگی غنی از ید، ویتامین C و فیتوشیمیایی است که به حفظ عملکرد سیستم عصبی کمک فراوان می‌کنند. در ضمن پتاسیم در توت فرنگی نیز با افزایش عملکرد شناختی با افزایش جریان خون به مغز ارتباط دارد. علاوه بر این، تحقیق در مورد زنان مسن نشان داد که مصرف به مقدار کافی زغال اخته و توت فرنگی، که غنی از آنتوسیانین‌ها و دیگر فلاونوئید‌ها هستند می‌تواند از زوال مغز کاسته و هوشیاری آن را همواره در سطح بالایی حفظ کند.

کاهش وزن

توت فرنگی تولید آدیپونکتین و لپتین را افزایش می‌دهد که هر دو هورمون‌ها به عنوان هورمون‌های چربی سوزی معروف هستند. آن‌ها به کاهش اشتها، کاهش قند خون و کاهش وزن و حتی چربی بدن کمک می‌کنند که این موارد قادر هستند، باعث کاهش وزن شوند.

جلوگیری از نقایص زایمان

اسید فولیک در توت فرنگی دارای مواد مغذی ضروری، به خصوص در دوران بارداری است. زیرا در پیشگیری از نقص‌های زایمان کمک می‌کند. همچنین وجود این ماده در زنان باردار برای حصول اطمینان از سلامت مطلوب در حاملگی مهم است.

سکته مغزی

قدرت ضد التهابی آنتی اکسیدان‌های موجود در توت فرنگی، کمک می‌کنند تا تشکیل لخته‌های خون که با سکته مغزی مرتبط هستند، کاهش یابد.

درمان یبوست

با توجه به بالا بودن میزان فیبر موجود در توت فرنگی، این عمل باعث افزایش هضم و جلوگیری از یبوست می‌شود. همچنین با خوردن توت فرنگی می‌توانید از ایجاد دیورتیکولیت در دستگاه گوارش جلوگیری کرده و در نتیجه از التهابات ناشی از این بیماری در امان باشید.

کاهش خطر ابتلا به دیابت

مطالعات نشان می‌دهد؛ توت فرنگی دارای شاخص گلیسمی پایین است. از این رو خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ را کاهش می‌دهد. علاوه بر این، مطالعه دیگری نشان داد که خوردن توت فرنگی کنترل گلیسمی در افراد دیابتی را نیز بهبود می‌بخشد.

بالا بردن سلامت مو

انواع غنی از آنتی اکسیدان‌ها، به همراه اسید ellagic و ویتامین‌های موجود در توت فرنگی باعث می‌شود تا ما از شر ریزش مو، کاهش رطوبت مو و حتی کاهش شوره سر در امان باشیم.

بالا بردن سلامت استخوان‌ها

منگنز، ویتامین C. و K، و پتاسیم، در توت فرنگی کمک می‌کند تا سلامت استخوان را بهبود پیدا کند. البته جالب است بدانید ویتامین K. و پتاسیم در حفظ تراکم استخوان بیشتر به حفظ کلسیم بدن کمک می‌کند.

سفید کننده طبیعی دندان‌ها

توت فرنگی حاوی اسید مالیک است که این ماده به صورت طبیعی باعث سفید شدن دندان‌های می‌شود. فقط کافیست تکه‌های خرد شده توت فرنگی را به مدت ۵ دقیقه روی دندان‌هایتان قرار دهید و پس از یک مسواک زدن ساده با سفیدی دندان‌هایتان روبه‌رو می‌شوید.

درمان پف‌های زیر چشم

توت فرنگی برای کاهش پف زیر چشم موثر است. فقط کافیست شما تکه‌ای از توت فرنگی خرد شده را زیر پلک‌ها، درست مکانی که پف کرده است قرار دهید و پس از ده دقیقه خرده‌های توت فرنگی را دور بریزید و پس از آن مکان مورد نظر را به خوبی بشویید.

مصرف بیش از حد توت فرنگی می‌تواند باعث ایجاد مشکلاتی در بدن شود که عبارتند از:

اسهال و نفخ شکم

بیماری کبد

زردی

درد و تورم

نقرس، آرتروز

تنش عصبی

بیماری‌های کلیه، سنگ کلیه

تب

عکس العمل‌های آلرژیتیک

بیحالی

 
با این تفاسیر به هیچ عنوان در مصرف توت فرنگی زیاده روی نکنید. اگر می‌خواهید از مزایای سلامتی و بهداشتی آن نهایت استفاده را ببرید.