استدلال‌های ضد و نقیض وزارت صنعت برای برگزاری الکامپ‌ در داخل تهران

محسن هاشمی رفسنجانی رئیس شورای شهر تهران در هفتاد و نهمین جلسه شورای شهر تهران که امروز(یکشنبه) برگزار شد، با بیان اینکه استدلا‌ل‌های وزارت صنعت برای برگزاری نمایشگاه الکامپ‌ در داخل تهران ضد و نقیض است، در جمع خبرنگاران اظهار کرد: اگر چه هفته گذشته وزارت صنعت ابتدا مدعی شد که الکامپ‌ بخاطر بزرگ بودن نمی‌تواند در نمایشگاه شهر آفتاب برگزار شود، اما دو روز بعد با این ادعا که شرایط تحریم باعث کاهش حضور شرکت‌ها در الکامپ‌ می‌شود،‌ به برگزاری آن در محل نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران اصرار ورزید و سرانجام آن را در این محل برگزار کرد.

رئیس شورای شهر تهران در ادامه با اشاره به تذکر دیر هنگام یکی از اعضای شورای شهر به شهرداری در خصوص برگزاری الکامپ‌ در تهران، گفت: من امروز بررسی خواهم کرد تا مشخص شود که شلوغی و ازدحام خیابان‌های اطراف نمایشگاه به چه میزان است، اگرچه من هم قبلا تأکید کرده بودم که نمایشگاه‌های پر مخاطب بر اساس مصوبه تحت هیچ شرایطی نباید در داخل تهران برگزار شوند، اما ادعای وزارت صنعت این است که به دلیل تحریم‌ها نمایشگاه نمی‌تواند پر مخاطب باشد و چون ما در جنگ اقتصادی هستیم و باید از فعالیت‌های اقتصادی حمایت کنیم، برگزاری این نمایشگاه اشکالی ندارد، اما باید ببینیم که چه تعداد شرکت در نمایشگاه حضور یافته‌اند.

هاشمی رفسنجانی در ادامه در پاسخ به سوالی مبنی‌بر اینکه حضور معاونت فناوری اطلاعات شهرداری در نمایشگاه الکامپ‌ بر گره ترافیکی چمران دامن می‌زند و آیا نباید خود با انصراف از حضور در نمایشگاه گره‌گشا می‌شد؟، گفت: کسی نباید خودش را خود تحریمی‌ کند و ما در طول این 40 سالی که از انقلاب گذشته نسبت به خود تحریمی‌ها ضررهای‌ زیادی دیده‌ایم، لذا معاونت فاوای‌ شهرداری هم نباید خود تحریمی‌ می‌کرد و چون آنجا مخاطب زیاد است و باید فعالیت‌های شهرداری را بیان می‌کرد، از حضور آن‌ها تشکر می‌کنم، اما در خصوص اینکه این نمایشگاه پر مخاطب است یا خیر، باید صبر کنیم بررسی شود و سپس اعلام کنم.

هاشمی رفسنجانی در ادامه با اشاره به تذکرات برخی از اعضای شورا نسبت به نامه پورسید‌ آقایی،‌ گفت: ما در این خصوص به محتوا ورود نکرده‌ایم و فقط روش  پورسید آقایی‌ را مورد نقد قرار داده‌ایم و موضوع ما روشی است که نباید برای مدیران شهرداری الگو شود و هیچ مدیر شهری نمی‌تواند زمانی که عضوی تذکر می‌دهد و این تذکر به صورت کتبی از سوی رئیس شورا به شهردار ارجاع داده می‌شود و شهردار آن را به مکان مربوطه ارجاع می‌دهد، او خارج از روابط عمل کند، بلکه باید پاسخ به شهردار ارائه دهد و پس از آن که شهردار نامه را به رئیس شورا برگرداند، آن را در اختیار عضوی که تذکر داده قرار دهد.

وی با تأکید بر لزوم انتقاد کردن، افزود:‌ این روش نباید در شهرداری رایج شود که وقتی عضوی صحبت می‌کند،‌ مدیر مربوطه از طریق فضای مجازی از طریق الفاظ توهین آمیز و استحضار کننده پاسخ دهد و این موضوع باعث شد که اعضای شورا برای دفاع از حیثیت شورا به صورت جدی به میدان آمدند و در جلسه هم اندیشی این موضوع شدت بیشتری داشت که من از علیخانی خواستم از انجام نطق خود منصرف شود و در حالی که علیخانی خواستار حضور شهردار و پورسید آقایی‌ در یک جلسه غیرعلنی به منظور ارائه توضیحات بود، ما این موضوع را تخفیف دادیم و از آن منصرف شدیم.

رئیس شورای شهر تهران در پاسخ به سوالی در خصوص سابقه دیرینه اختلافات علیخانی و پورسید آقایی‌، گفت: من چندین بار در این خصوص میانجی گری کرده‌ام، اما اختلافات گاهی اوقات به دلیل اینکه زمینه دارد، تشدید می‌شود.

هاشمی رفسنجانی با اشاره به دیداری که اخیرا با قالیباف داشت، گفت: در بسیاری از کشورها معمولا مدیر قبلی به عنوان مشاور مدیر بعدی، خود به خود منصوب می‌شود و مدیر چه بخواهد از مدیر قبلی استفاده کند و چه بخواهد استفاده نکند، برای او حکم مشاور صادر می‌شود.

رئیس شورای شهر تهران در خصوص مسائل طرح شده در خصوص بازنشستگی افشانی،تصریح کرد:‌ هنوز دلیلی مبنی‌بر اینکه او مشمول قانون منع به کارگیری باز‌نشستگان شده باشد، نداریم و در جلسه هم اندیشی که داشتیم، مقرر شد تا رسولی که مسئول کمیته منابع انسانی است، این موضوع را به صورت دقیق بررسی کند و به همه اعلام کنیم که چرا افشانی مشمول این قانون نمی‌شود.

رئیس شورای شهر تهران با اشاره به طولانی شدن جلسه امروز شورای شهر تهران، گفت:‌ علت این وضعیت بخاطر در پیش بودن سفرهای تابستانی اعضای شورای شهر بود که ایجاد ضرورت کرد تا ما هر دستوری را که داشتیم در این جلسه بررسی کنیم و همه موارد را به پایان برسانیم.

هاشمی رفسنجانی در ادامه به مصوبات امروز شورای شهر پرداخت و گفت:‌ امروز ابتدا چند یک فوریتی‌ داشتیم که مربوط به الگوی مصرف آب، برق و سوخت در تهران بود که نگرانی‌هایی در خصوص مصرف بی‌رویه آن وجود دارد و دیگری هم مربوط به اطلاعات عمومی در مورد موارد شهرسازی بود، اگرچه در حال حاضر بخشی از اطلاعات مربوط به پروژه‌ها در کنار آن‌ها نوشته می‌شود، لذا آروین‌ برای شفافیت بیشتر درخواست کرد تا طرحی تصویب شود که شهرداری بر اساس آن موظف به ارائه اطلاعات شهرسازی شود.

وی افزود: در نهایت طرح یک فوریتی‌ دیگری هم داشتیم که مربوط به ساماندهی مشاغل سیار و بی‌کانون بود که نظری اختراع کرده بود و خوشبختانه این طرح‌ها با یک فوریت بررسی می‌شود و مجدد به صحن می‌آید.

رئیس شورای شهر تهران با بیان اینکه مباحث مربوط به شرکت آب و فاضلاب هم در این جلسه طرح شد،گفت:‌ بحث آبرسانی اضطراری در شهر تهران در زمان زلزله مورد بررسی قرار گرفت که خوشبختانه این طرح هم با اکثریت آرا تصویب شد.

وی افزود: فعلا فقط طرح اجرای این شبکه اضطراری مطرح و قرار شد اگر قیمت آب به این علت بخواهد افزایش یابد، شرکت آبفا‌ لایحه جداگانه‌ای را ارائه دهد تا افزایش قیمت آب بخاطر اجرای این طرح بررسی شود.

رئیس شورای شهر تهران خاطرنشان کرد: در ادامه موضوع نرخ توقف در پارکینگ‌های میادین‌ میوه و تره‌بار را بررسی کردیم، زیرا پارکینگ‌های میادین‌ گاهی اوقات در سطح شهر مورد سوءاستفاده قرار می‌گیرند و افرادی با استفاده طولانی مدت از آن پول کمی پرداخت می‌کنند و در نتیجه کسانی که برای خرید مراجعه می‌کنند، جای پارک ندارند، به همین منظور مدیریت میادین‌ میوه و تره‌بار لایحه‌ای را از سوی شهرداری آورده که اگر بیشتر از یک ساعت کسی در پارکینگ توقف کند، باید پول بیشتری پرداخت کند و تنها توقف تا سقف یک ساعت می‌تواند هزار تومان پرداخت کند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: در جلسه بعدی شورا که روز 27 مرداد برگزار می‌شود، گزارشی از عملکرد یک ساله شورا ارائه خواهیم داد.