روشی دور از ذهن و ساده برای کسب نمره عالی در ریاضی!

پژوهشگران دانشگاه ایالتی سن‌فرانسیسکو به عنوان بخشی از یک مطالعه جدید، 125 دانشجو را مورد بررسی قرار دادند تا ببینند که چگونه می‌توانند اعمال ساده ریاضی در 15 ثانیه به طور متوالی و در حالی که صاف نشسته بودند شانه و پشت‌شان در حالت آرام و تکیه داده بود، انجام دهند.

نتیجه اینکه 56 درصد از دانشجویان در حالتی که صاف نشسته بودند، عملکرد بهتری داشتند و خودشان نیز این مسئله را تایید کردند که در حالتی که درست نشسته بودند، مغزشان بهتر یاری‌شان می‌کرده است.

پروفسور "اریک پپر" متخصص سلامت آموزش گفت: در افرادی که در مورد ریاضی مضطرب هستند، حالت بدن بسیار اهمیت دارد و باعث اختلاف زیادی می‌شود. حالت نامناسب بدن موجب عملکرد بد آنها می‌شود و مغزشان کار نمی‌کند. آنها نمی‌توانند به خوبی فکر کنند.

وی افزود: قبل از شروع مطالعه، دانشجویان پرسشنامه‌هایی را به صورت ناشناس پر کردند که از آنها خواسته شده بود تا سطوح اضطراب خود را در هنگام امتحانات و انجام فعالیت‌های ریاضیات ارزیابی کنند. آنها همچنین هرگونه علائم فیزیکی استرس را که در حین انجام آزمون تجربه می‌کرده‌اند، شرح دادند.

"ریچارد هاروی" یکی از نویسندگان این مطالعه گفت: خم شدن و به حالت قوز کرده نشستن، یک موقعیت دفاعی است که می‌تواند خاطرات بَد قدیمی را در مغز تحریک کند.

وی افزود: دانشجویانی که بدون اضطراب بودند، طرز صحیح نشستن را به عنوان یک مزیت بزرگ در وضعیت مثبت گزارش نکردند، اما آنها متوجه شدند که حل مسائل ریاضی در حالی که قوز کرده‌اند، تا حدودی دشوارتر است.

"پپر" و "هاروی" می‌گویند این یافته‌ها درباره موقعیت بدن می‌تواند به افراد کمک کند تا نه فقط برای آزمون‌های ریاضی، بلکه برای انواع مختلف کارهای ذهنی پرفشار آماده شوند.

ورزشکاران، موسیقی‌دانان و سخنرانان می‌توانند از این امتیاز در طول عملکرد خود بهره‌مند شوند.

"پپر" گفت: شما مجاز به انتخاب در مورد این هستید که از یک موقعیت قدرتمند برای بهینه‌سازی تمرکز خود استفاده کنید.

"لورن میسون" یکی دیگر از نویسندگان این مقاله گفت که اصلاح حالت بدن در موقعیت نشسته یا ایستاده می‌تواند به ویژه برای دانشجویانی که با چالش‌های استرس و اضطراب مواجه هستند، مفید باشد.

وی می‌گوید: من خودم همیشه در مورد توانایی‌های حل مسائل ریاضی اضطراب داشتم، گرچه من در درس‌های دیگر فوق‌العاده بودم. شما از همان دوران مدرسه ابتدایی با ریاضی سر و کار دارید و باید بتوانید با آن کنار بیایید تا به اعتماد به نفس و شناخت از خود شما در طول زندگی آسیب نزند.

"میسون" گفت که نتایج این مطالعه راه ساده‌ای را برای بهبود بسیاری از جنبه‌های زندگی، به ویژه هنگامی که درگیر استرس هستید، نشان می‌دهد.