اعلام آخرین وضعیت کودک آزاری

رضا جعفری در نشست خبری به مناسبت هفته ملی کودک، گفت: سال گذشته یک میلیون و 300 هزار نفر در اورژانس اجتماعی پذیرش شده‌اند که 30 درصد آنها مربوط به خشونت خانگی اعم از کودک‌آزاری،‌ معلول‌آزاری، سالمندآزاری و والدآزاری بوده است.

وی ادامه داد: 40 درصد از موارد خشونت خانگی مربوط به کودک‌آزاری است که 50 درصد آن مربوط به غفلت و بی‌توجهی، 30 درصد آزار جسمی، 16 درصد روانی و عاطفی و 4 درصد جنسی بوده است.

جعفری در رابطه با سن کودکان آزاردیده گفت:‌ هر چقدر سن کودکان کمتر باشد خطرپذیری آنها بیشتر است به طوریکه کودکان زیر یک سال 8.7 درصد در سال گذشته پذیرش شده و کودکان 2 تا 4 ساله 16 درصد پذیرش شده‌اند. همچنین 25 درصد زیر 4 سال، 60 درصد بین 5 تا 13 سال و 15 درصد 14 تا 18 سال داشته‌ایم.

رئیس  اورژانس اجتماعی کشور گفت: 57 درصد کودک‌آزاری توسط پدران، 26 درصد از سوی مادر، 1.3 درصد از سوی خواهر و برادر و 8 تا 9 درصد توسط نامادری و ناپدری و 1.5 درصد از سوی افراد غریبه انجام شده است.

وی در مورد نسبت جنسی کودک‌آزاری گفت: 52 درصد کودک‌آزاری‌ها در دختران و 48 درصد در پسران رخ داده و دلایل متعددی عامل آن است که 51.5 درصد عامل اعتیاد و الکل در رتبه اول وجود داشته، 7 درصد اختلالات روانی سرپرست، 5.1 درصد بیکاری و 16 درصد پرخاشگری والدین باعث آن بوده است.

جعفری تصریح کرد: 16 درصد کودک‌آزاری‌ها به کودک برمی‌گردد و مشکلاتی که شامل عقب‌ماندگی، بیش‌فعالی و ... کودک می‌شود و 85 درصد ناشی از مشکلات موجود در عاملان خشونت و در سرپرست کودکان دیده شده است.

رئیس  اورژانس اجتماعی کشور گفت: در سال گذشته 31 درصد مداخله در پیشگیری از وقوع خودکشی در کودکان زیر 18 سال داشته‌ایم.

* 74 درصد کودکان کار فاقد اسناد هویتی هستند

وی همچنین با اشاره به راه‌اندازی خانه‌های امن برای زنان در معرض خشونت و نگهداری کودکان همراه این زنان به مدت 4 ماه،‌گفت: برای کودکان کار و خیابان نیز به دو روش مداخله داریم، ایجاد مراکز شبانه‌روزی و همچنین راه‌اندازی مراکز حمایت کودک و خانواده را داریم چرا که 95 درصد این کودکان صاحب خانواده هستند.

جعفری افزود: 12 هزار کودک کار و خیابان از بهزیستی خدمات آموزشی و بهداشتی می‌گیرند، 69.5 درصد این کودک پسر و 30.5 درصد دختر هستند، همچنین 32 درصد ایرانی و مابقی اتباع خارجی به ویژه افغانی و پاکستانی هستند.

وی گفت:‌متأسفانه 74 درصد این کودکان فاقد اسناد هویتی بوده و ارائه خدمت به آنها مشکل می‌شود.33.8 درصد بین یک تا 4 ساعت، 51.2 درصد بین 5 تا 8 ساعت، 13.8 درصد بیش از 8 ساعت در خیابان کار می‌کنند.

رئیس  اورژانس اجتماعی کشور در مورد علت فعالیت کودکان کار گفت:‌31 درصد به علت بیکاری پدر، 40 درصد به دلیل داشتن مشاغل کاذب از سوی پدر مانند دستفروشی و 5 درصد به دلیل بی‌سرپرستی بوده است.

جعفری افزود: 76 درصد کودکان کار که اغلب اتباع هستند تحت پوشش بهزیستی نبوده و به دلیل نبود مدارک هویتی نمی‌توانیم آنها را حمایت کنیم.

رئیس  اورژانس اجتماعی کشور افزود: زمان رسیدن اورژانس اجتماعی به محل حادثه 5 تا 10 دقیقه است که باید ارزیابی خطر انجام شده و پس از آن مداخله صورت گیرد و حداکثر پس از نیم ساعت با هماهنگی نیروی انتظامی و قاضی در برخی موارد اقدامات لازم صورت می‌گیرد.