چگونه کوک خود را اجتماعی کنیم؟

سید رضا فراهانی با بیان اینکه امروزه کودکان تک بعدی بزرگ می‌شوند و در این شرایط باید اهمیت حضور در اجتماع و یادگیری مهارت‌های اجتماعی را در اولویت قرار دهیم، افزود: کودکان با بازیگوشی می‌خواهند اول خود و سپس محیط اطراف خود را کشف کنند؛ باید شرایط را برای کشف هرچه بهتر محیط اطراف کودکان فراهم کنیم، چرا که در صورت نبودن شرایط مناسب و آشنا نشدن این کودکان با محیط اطراف خود، این کودکان دچار افسردگی شده و برای رهایی از دیوارهای افسردگی دست به بازیگوشی و لجبازی می‌زنند که این افسردگی را به اشتباه بیش‌فعالی می‌نامند.

فراهانی عنوان کرد: معلمان نقش زیادی در رشد کودکان دارند و با توجه به این امر باید با درک شرایط رشدی کودکان نسبت به شاگردان خود توزیع مناسبی از توجه را داشته باشند.

وی افزود: امروزه در اغلب مدارس بر مقوله‌ های بازی، سرگرمی و ورزش تأکید زیادی می شود چرا که این فعالیت‌ها روی زندگی مسالمت‌آمیز و رشد و بالندگی کودکان تأثیر بسزایی دارد. کودکان با پیشرفت در زمینه‌ بازی و ورزش گروهی علاوه‌ بر رشد تفکر اجتماعی، احساس موفقیت نیز می‌کنند.

وی با تاکید بر اینکه ورزش‌های گروهی که فعالیت‌های گروهی را به‌دنبال دارند سبب ایجاد ارتباط و تعامل گروهی شده و کنار آمدن با قوانین و یادگیری بایدها و نبایدها را به‌دنبال دارد، تصریح کرد: این امر موجب افزایش مسئولیت‌پذیری کودکان و در نتیجه کاهش استرس و تأمین سلامت آنها می‌شود.

این روان شناس بیان کرد: ورزش‌های انفرادی برای کودکان توصیه نمی‌شود، چون اصل، فعالیت گروهی است، در ورزش‌های انفرادی برخی اصل‌ها از قبیل طرد شدن تجربه نمی‌شود.

وی با بیان اینکه ورزش‌های گروهی به‌لحاظ اجتماعی و روانشناختی تأثیر بسزایی در شخصیت کودکان دارند،گفت: این در حالی است کهبازی‌های مجازی باعث ایجاد آسیب‌های عصب شناختی و پرخاشگری می‌شود.

فراهانی اظهار کرد: بازی‌های مجازی و رایانه ای روح اجتماعی نداشته و باعث بروز مشکلات و مرگ نورون‌های عصبی در کودکان می‌شوند.

وی با بیان اینکه کودکان امروزی  از بدو تولد تا 20 سالگی هر روز یک نورون عصبی را از دست می‌دهند که نبود فعالیت‌های گروهی مناسب و سالم موجب افزایش مرگ این نورون‌ها می‌شود، تاکید کرد: این در حالی است که حضور در گروه‌های اجتماعی به هرس شدن منطقی نورون‌ها کمک کرده و باعث کاهش ریزش سلول‌های عصبی در کودکان می‌شود.