شباهت عوارض افسردگی و اضطراب با عوارض سیگار و چاقی

براساس نتایج پژوهشی جدید، اضطراب و افسردگی ممکن است عوامل پیش‌بینی‌کننده‌ی مشکلات سلامتی مختلفی از بیماری قلبی و فشارخون گرفته تا روماتیسم، سردرد، کمردرد و ناراحتی معده باشند. این‌ها اثرهای مشابهی نظیر اثرهای حاصل از عوامل تأیید‌شده‌ای مانند سیگار و چاقی هستند.

نیلز اندری و آنویف اودونوان نویسندگان مقاله‌ای که در مجله‌ی Health Psychology منتشر شده، اطلاعات مربوط به سلامت حدود پانزده‌هزار فرد بازنشسته با میانگین سنی ۶۸ سال را ارزیابی کردند. علائم افسردگی و اضطراب طی مصاحبه با شرکت‌کنندگان به‌دست آمد. از شرکت‌کنندگان درباره‌ی وضعیت استعمال سیگار سؤال و اطلاعات مربوط به وزن آن‌ها نیز ثبت شد. از این افراد، ۱۶درصد سطوح بالایی از اضطراب و افسردگی داشتند و ۳۱درصد چاق و ۱۴درصد در‌حال استعمال سیگار بودند. نتایج این مطالعه نشان می‌داد احتمال ابتلا به برخی بیماری‌ها در افرادی با سطوح بالایی از اضطراب و افسردگی به‌مراتب بیشتر از افرادی بود که دچار این وضعیت‌ها نبودند. احتمال بروز بیماری قلبی، سکته، فشارخون بالا و روماتیسم در میان افراد این گروه به‌ترتیب ۶۵، ۶۴، ۵۰ و ۸۷درصد بیشتر بود. اودونوان گفت:

    این افزایش احتمال خطر ابتلا مشابه آن‌هایی است که در افراد سیگاری یا چاق دیده می‌شود. هرچند ظاهرا اضطراب و افسردگی درمقایسه‌با چاقی و مصرف سیگار موجب بُروز مشکلات بیشتری در زمینه‌ی روماتیسم می‌شوند.

 

سرطان تحت‌تأثیر افسردگی و اضطراب قرار نداشت

برخلاف دیگر بیماری‌های بررسی‌شده، سطوح بالای افسردگی و اضطراب ارتباطی با شیوع سرطان نداشت. این امر تأیید‌کننده‌ی نتایج مطالعات قبلی است؛ اما برخلاف دیدگاهی است که در میان بسیاری از بیماران رایج است. اودونوان گفت:

    مطالعه‌ی ما همراه‌با بسیاری از مطالعات دیگر نشان می‌دهد فشار روانی عامل پیش‌بینی‌کننده‌ای برای بسیاری از انواع سرطان‌ها نیست. سلامت روان ازنظر بسیاری از بیماری‌های پزشکی اهمیت دارد و باید این یافته‌ها را ترویج دهیم؛ ولی درعین‌حال نیاز است از نسبت‌دادن سرطان به سابقه‌ی استرس و افسردگی و اضطراب اجتناب کنیم.

 

پژوهشگران دریافتند علائمی نظیر سردرد، ناراحتی معده، کمردرد و تنگی نفس در وضعیت استرس و افسردگی شدید به‌طوردرخورتوجهی افرایش می‌یابند. برای مثال، احتمال سردرد در این گروه ۱۶۱درصد بیشتر از شرکت‌کنندگان چاق یا سیگاری بود.

 

عوارض جسمی اضطراب و افسردگی

درمان سلامت روان می‌تواند موجب کاهش هزینه‌های مراقبت‌های مرتبط با سلامتی شود

 

نیلز می‌گوید:

    علائم اضطراب و افسردگی به‌‌شدت با علائم جسمی ضعیف مرتبط هستند؛ ولی این مشکلات سلامتی هنوزهم توجه کمی را درمقایسه‌با سیگار یا چاقی در مراقبت‌های اولیه پزشکی به‌خود اختصاص می‌دهند. طبق اطلاعات ما، این مطالعه نخستین مطالعه‌ای است که به‌طور مستقیم افسردگی و اضطراب را با چاقی و سیگارکشیدن به‌عنوان عوامل خطرساز آینده برای آغاز بیماری مقایسه کرده است.

 

اودونوان گفت:

    نتایج این مطالعه بر هزینه‌های بلندمدت ناشی از درمان‌نشدن افسردگی و اضطراب تأکید می‌کند. درمان مشکلات روانی ممکن است موجب صرفه‌جویی در هزینه‌های سیستم‌های سلامتی شود.