اگر سردرد دائمی دارید بخوانید+راههای درمان

گروه اجتماعی- سردرد بی خبر و بدون هیچ پیش آگاهی ای می آید. این سردرد معمولا از ناحیه بالای پیشانی شروع و بعد از درگیرکردن سر، به سمت گردن منشعب شده و به این ترتیب همه ناحیه سر و گردن را درگیر می کند. گاهی حالتی از گیجی و منگی نیز همراه آن است.

به گزارش افکارنیوز، تا به حال چندبار اتفاق افتاده که بی دلیل، بدون اینکه دچار آبریزش بینی، تب، سرفه و دیگر علامت های سرماخوردگی یا زکام شده باشید، سردرد امان تان را بریده باشد؟ سردردی که معمولا از ناحیه بالای ابروها شروع شده و بعد از درگیرکردن تمام یا قسمتی از سر، به گردن می رسد و شدت آن به حدی است که می خواهیم سر از تن جدا کنیم و راحت بشویم!

این نوع سردرد، شباهت هایی با سردرد میگرنی و سردرد ناشی از سرماخوردگی دارد. اما این سردرد ناشی از هیچ کدام از اینها نیست. پس علت آن چیست؟ درمان دارویی راه رهایی از آن است یا می توان با رعایت نکات تغذیه ای، از شر این درد امان بر خلاص شد؟ جواب همه سوال هایتان در همین صفحه است.

برخلاف سردرد میگرنی یا سردرد ناشی از ابتلا به بیماری هایی مانند سرماخوردگی و... سردرد ناشی از عصبانیت، اضطراب و استرس، بدون پیش آگاهی قبلی شروع می شود. نیازی نیست برای شروع این سردرد، چندلحظه قبل عصبانی شده و یا همین حالا روی مساله ای که دغدغه ماست، تمرکز کنیم.

سردرد بی خبر و بدون هیچ پیش آگاهی ای می آید. این سردرد معمولا از ناحیه بالای پیشانی شروع و بعد از درگیرکردن سر، به سمت گردن منشعب شده و به این ترتیب همه ناحیه سر و گردن را درگیر می کند. گاهی حالتی از گیجی و منگی نیز همراه آن است.

گاهی سردرد به حدی پیشرفت می کند که اصطلاحا بیمار می خواهد سر از بدنش جدا کند! این سردرد، نوعی از انواع بیماری های «روان تنی» است. این سردرد گاهی همراه با کمی بی حسی برخی از اعضای نزدیک به سر مانند دست یا انتشار درد به کتف و دست ها هم دیده می شود. این علامت ها شبیه سردرد میگرنی است، اما با این تفاوت که بی حسی در آن دیده نشده و از طرفی همان طور که اشاره شد، بدون پیش آگهی است. اما در سردرد میگرنی، معمولا نیم ساعت قبل از شروع سردرد، پیش آگهی ها آغاز می شوند.


بیشتر بخوانید:

چرا سردرد میگیریم؟

در ادامه دلایلی ذکر شده که می تواند سبب ابتلای ما به سردردهای ناگهانی شوند:

بوی شدید

در بسیاری از افراد استشمام بوهای شدید ـ حتی بوی خوب ـ باعث بروز میگرن و سردرد می شود. دلیل اصلی این اتفاق مشخص نیست ولی بو می تواند سیستم عصبی را تحریک کند. ازجمله شایع ترین بوهایی که موجب بروز سردرد می شوند می توانیم به بوی رنگ، گرد و غبار، عطر و انواع خاصی از گل ها اشاره کنیم.

● آرایش مو

شیوه ای که شما موهای خود را می بندید، ممکن است تاثیر خاصی روی سر شما بگذارد. سفت بستن موها، استفاده از تل های سفت و محکم یا کلاه هایی که سر را سفت در بر می گیرند، می تواند منجر به سردرد شما شود. اگر فکر می کنید که شیوه بستن موهای شما باعث ایجاد سردرد است، موها را رها کنید و اجازه بدهید سردردتان خوب شود.

● وضعیت نادرست بدن

لازم نیست بشدت کار کنید و به خودتان فشار بیاورید یا عرق کنید تا مشخص شود فشاری بر سر و عضلات گردن شما وارد شده است. خم شدن نادرست روی میز هم همان کار را می کند.

فرم های متداول وضعیت نادرست بدن عبارتند از قوز کردن، استفاده از صندلی نامناسب که قسمت پایین کمر را محافظت نمی کند، خیره شدن به صفحه نمایش کامپیوتر در حالی که خیلی بالاتر یا پایین تر از صورت شما باشد و نگه داشتن گوشی تلفن بین شانه و گوش. اگر همیشه سردرد دارید، بد نیست کمی به شرایط کاری خود بیشتر دقت کنید.

● حذف یک وعده غذایی

اگر شما یک وعده غذایی را از یاد ببرید یا به آن توجه نکنید، قبل از این که احساس گرسنگی کنید سردرد خواهید گرفت. برای همین است که این سردرد به راحتی مشخص نمی شود. پایین آمدن قند خون دلیل اصلی ایجاد مشکل است، اما سعی نکنید این سردرد را با خوردن مواد غذایی شیرین مانند تکه ای شکلات بهبود بخشید زیرا این کار باعث می شود قند خون دوباره بیشتر از قبل کاهش یابد.

● استعمال دخانیات

استعمال دخانیات باعث بروز سردرد می شود البته نه تنها فقط برای کسی که خود سیگار می کشد، افرادی که در معرض دود سیگار قرار می گیرند نیز ممکن است سردرد را تجربه کنند. کاهش مصرف سیگار یا کاهش زمان های قرار گرفتن در معرض دود سیگار باعث می شود از این سردردها نجات پیدا کنید.

● کافئین

مصرف کافئین در حد اعتدال اغلب سودمند است، اما مصرف بیش از حد قهوه و مواد حاوی کافئین خود می تواند علتی برای ایجاد سردرد باشد. البته اگر شما به خوردن کافئین عادت دارید، قطع ناگهانی آن همه چیز را بدتر می کند. می توان گفت ترک ناگهانی کافئین نیز از دیگر عوامل سردرد است. بنابراین بهتر است بتدریج مصرف کافئین را کاهش دهیم.

● کنترل استرس

بسیاری از مردم با کنترل و مدیریت استرس می توانند سردردهای عصبی خود را کاهش دهند. اگر چه شما نمی توانید اتفاقات استرس آفرین را کنترل کنید، ولی می توانید شیوه پاسخگویی خود را تغییر دهید. ورزش کردن در حد متعادل نیز یکی از موثرترین شیوه ها برای کاهش استرس است و پیاده روی می تواند یکی از بهترین انتخاب های شما باشد. هنگامی که پیاده روی می کنید، حرکت بازوها به جلو و عقب باعث آزاد و رها شدن عضلات گردن و شانه ها می شود.

● وعده غذایی مناسب و متعادل

غذا خوردن مرتب و متعادل در طول روز موجب می شود، قند خون شما در سطحی مناسب کنترل شود. با همین کار ساده از بروز سردردهای ناشی از گرسنگی اجتناب کرده اید.

● مراجعه به پزشک

هرگونه سردرد جدیدی که شدید باشد یا بیش از چند روز طول بکشد به درمان توسط پزشک نیاز دارد. علاوه بر این، اگر الگوی سردردهای شما تغییر پیدا کرد، باز هم باید با پزشک مشورت کنید. همچنین هر وقت سردرد با تب، گیجی، فلج عضلات یا مشکلات گردن همراه است سریع به پزشک مراجعه کنید.

دوستان مهربان

خوردن بعضی از خوراکی ها و نوشیدنی ها دقیقا دوای درد است. حتما دیده اید وقتی کسی عصبانی است، اولین نوشیدنی که دستش می دهند، آب است. خوردن بعضی از خوراکی ها و یا نوشیدن بعضی از نوشیدنی ها مثل همین آب، باعث تخفیف علائم می شود.

* شربت آبلیمو: نوشیدن شربت آبلیمو، همین نوشیدنی سنتی و ساده خودمان، باعث تخفیف علائم سردرد می شود. دلیل آن نیز تاثیر مثبت ویتامین C موجود در لیموی تازه است. بنابراین وقتی دچار سردرد عصبی شدید، یک لیوان شربت آبلیموی خنک نوشن جان کنید.

در شرایطی که به هر دلیل اضطراب و استرس دارید، می توانید تا شش فنجان کوچک آبلیمو در فواصل زمانی مختلف نوش جان کنید.

* آب خنک: بی آبی و کم آبی خود یکی از عوامل ایجاد سردرد است. اگر در طول روز بدن به اندازه کافی آب دریافت نکند، دچار کم آبی شده و همین، زمینه ساز بروز سردرد است.

دلیل آن ینز بروز مشکل در جریان طبیعی خون و تاثیر منفی بر اکسیژن رسانی به سلول ها و بافت ها به ویژه سلول های مغز است. این مسایل باعث ایجاد سردرد می شوند.

بنابراین باید به اندازه کافی در طول روز، به ویژه زمانی که به سردرد عصبی دچار شده اید، آب بنوشید. اگر آبی که می نوشید خنک باشد، اثر آن بیشتر است.

* به منیزیم پناه ببریم: مصرف مواد غذایی حاوی منیزیم، باعث جلوگیری از ابتلا به سردرد و دروصرت درگیری با سردرد عصبی، باعث درمان آن می شود. نیاز روزانه منیزیم در زنان 270 میلی گرم و در مردان 300 میلی گرم است که این نیاز در زمان ابتلا به سردرد عصبی افزایش می یابد. مصرف مواد غذایی حاوی منیزیم، باعث تسریع در روند گردش خون به ویژه خونرسانی به سلول های مغز می شود. انواغ غلات و حبوبات، سبزی های پهن برگ مانند اسفناج، خانواده کلم ها به ویژه کلم بروکلی، سیب زمینی آب پز یا به صورت پورژه، سرشار از منیزیم هستند.

خوردن غلات آماده با شیر بدون چربی یا غلات پخته برای شام یا ناهار، منیزیم لازم بریا بدن را تامین می کند. انواع آجیل های خام نیز سرشار از منیزیم هستند.

بنابراین بهتر است زمانی که عصبی هستیم، به جای حرص خوردن، کمی کلم بروکلی یا یک مشت آجیل خام، مثلا بسته خام نوشن جان کنیم.

* آبمیوه: نوشیدن آبمیوه طبیعی، به ویژه انواع حاوی ویتامین C بسیار مفید است. وجود این ویتامین باعث تسریع در گردش خون و کاهش علائم ناشی از سردرد عصبی می شود. آب هویج، پرتقال، لیموترش و شیرین و... بهترین دارو برای رفع سردرد هستند.

* آب پزها: زمانی که سردرد داریم بهتر است غذاهای سبک مصرف کنیم. بهترین غذا برای این طور مواقع، خوردن سبزیجات آب پز است. آماده کردن یک بشقاب سبیزیجات آب پز مانند کلم بروکلی، اسفناج، شلغم، سیب زمینی آب پز با پوست، ذرت، هویج، نخودفرنگی و...، هم باعث آرامش اعصاب ما با تمرکز روی مساله ای دیگر می شود و هم غذای سبک و سالمی را برای وعده ناهار یا شام تدارک دیده ایم که با خوردن آن آرام می شویم.