با این غذای محلی خوشمزه قند، فشار و چربی خون خود را کنترل  کنید

  اسفناج مرجی یکی از غذا‌های سنتی رامسر و حاوی ویتامین‌های A، B، C، E، K، D، کربوهیدرات، سدیم، پتاسیم، پروتئین، کلسیم، منیزیم، منگنز، آهن، روی (زینک)، اسیدفولیک، مس، فیبر، سلنیوم، گوگرد، سولفور، کلروفیل و ... است.

برای بررسی خواص اسفناج مرجی رامسر و اینکه مصرف این غذا برای چه افرادی مفید است با حیدرعظمایی محقق و پژوهشگر طب سنتی گفت وگو کردیم که در ادامه مشروح آن را می‌خوانید.

مهم‌ترین خواص اسفناج مرجی رامسر

حیدرعظمایی محقق و پژوهشگر طب سنتی، درباره مهم‌ترین خواص اسفناج مرجی رامسر گفت: این غذا به علت داشتن ویتامین B۱۲، آهن و اسیدفولیک، موجب افزایش گلبول‌های قرمز خون و رفع کم‌خونی می‌شود؛ لذا برای زنان باردار و جنین بسیار مفید و سودمند است.

وی افزود: مقادیر بالای پروتئین در اسفناج مرجی رامسر موجب تقویت عمومی، افزایش سطح انرژی و عضلانی شدن بدن می‌شود؛ لذا برای ورزشکاران و مخصوصا بدن‌سازان بسیار مفید است.

عظمایی بیان کرد: این غذا به علت داشتن ویتامین D، کلسیم، منیزیم، فسفر و سلنیوم تاثیر چشمگیری در تقویت و استحکام استخوان و دندان دارد و از پوکی استخوان و آرتروز پیشگیری می‌کند.

این محقق و پژوهشگر طب سنتی گفت: اسفناج مرجی رامسر را می‌توان جزو غذ‌اهای رژیمی دانست، زیرا باعث لاغری و تناسب اندام می‌شود.

عظمایی بیان کرد: فیبر موجود در این غذا موجب بهبود عملکرد روده، دستگاه گوارش و هضم آسان غذا می‌شود و یبوست را رفع می‌کند.

وی گفت: اسفناج مرجی رامسر دارای انواع ویتامین‌ها و املاح معدنی مفید است؛ لذا تاثیر چشمگیری در تقویت، طراوت و جوان‌سازی پوست و مو دارد.

این محقق و پژوهشگر طب سنتی بیان کرد: از دیگر خواص این غذا می‌توان به تقویت دستگاه گوارش، تصفیه خون، رفع خارش و اگزما و کنترل قند، فشار و چربی خون اشاره کرد.

عظمایی افزود: اسفناج مرجی رامسر موجب تقویت بینایی می‌شود؛ همچنین از آب مروارید (کاتاراکت) و تباهی لکه زرد (ماکولا) پیشگیری می‌کند.

این محقق و پژوهشگر طب سنتی گفت: این غذا به علت داشتن ویتامین‌های A، E و C خاصیت آنتی‌اکسیدانی دارد و موجب تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شود و از آن در برابر انواع بیماری‌ها، مخصوصا سرطان‌ها محافظت می‌کند؛ همچنین باعث از بین رفتن سلول‌های سرطانی در بدن می‌شود.

مواد لازم اسفناج مرجی رامسر

-اسفناج یک کیلو

-عدس ۲۵۰ گرم

-سیر ۴-۳ حبه

-رب انار ترش ۵ قاشق غذاخوری

-آب به مقدار لازم

-روغن دنبه یا کنجد به مقدار لازم

-نمک، زردچوبه، فلفل و گلپر به مقدار لازم

طرز تهیه اسفناج مرجی رامسر

-برای تهیه این غذا ابتدا عدس را که از قبل در آب خیس کرده‌ایم، می‌پزیم.

-آب را در قابلمه می‌جوشانیم و اسفناج خرد کرده را به آن اضافه می‌کنیم.

-سیر را خرد می‌کنیم و با کمی روغن دنبه یا کنجد تفت می‌دهیم.

-نمک، زردچوبه، فلفل و گلپر را به سیر تفت داده شده اضافه می‌کنیم.

-سپس مواد تفت داده شده را به اسفناج اضافه می‌کنیم.

-عدس پخته شده را به اسفناج و سیر اضافه می‌کنیم.

-در انتهای پخت، رب انار را اضافه می‌کنیم و اجازه می‌دهیم غذا بپزد و جابیفتد.

-این غذا همراه نان سنگک تازه و سبزی میل می‌شود.